Wat is viscositeit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 88

Wat is viscositeit

Hey,

Ik ben voor school bezig met een werkje over viscositeit. Nu heb al een volledige wiskundige beschrijving van de viscositeit. Maar ik zou ook graag een chemische beschrijving hebben. Ik vermoed dat het te maken heeft met de aantrekking tussen de deeltjes maar ik zou graag bevestiging zien.

Is er iemand die mij een paar links kan doorspelen. Zowel Nederlands als engels zijn handig ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Wat is viscositeit

moustii schreef:Hey,

Ik ben voor school bezig met een werkje over viscositeit. Nu heb al een volledige wiskundige beschrijving van de viscositeit. Maar ik zou ook graag een chemische beschrijving hebben. Ik vermoed dat het te maken heeft met de aantrekking tussen de deeltjes maar ik zou graag bevestiging zien.

Is er iemand die mij een paar links kan doorspelen. Zowel Nederlands als engels zijn handig ;)
Een beetje eigen inititiatief kan geen kwaad hoor....

Je kunt hier zelf zoeken:

Klik

Klik

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Wat is viscositeit

Viscositeit is een fysische eigenschap. Daarom wordt dit verplaatst naar het vakforum voor stromingsleer.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 88

Re: Wat is viscositeit

Jaimy11 schreef:Een beetje eigen inititiatief kan geen kwaad hoor....

Je kunt hier zelf zoeken:

Klik

Klik
Ik heb zelf dan ook inititiatief genomen..

Ik heb het geprobeerd te vinden maar heb het niet gevonden. En de links die jij mij hier geeft helpen mij ook niet echt vooruit. IK zoek een simpele uitleg die uitlegt wat viscositeit is op moleculair niveau zonder te vervallen in zeer wiskundige uitleg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Wat is viscositeit

Viscositeit zegt iets over de mate van stroperigheid van een vloeistof.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 27

Re: Wat is viscositeit

De viscositeit is een maat voor de weerstand van een vloeistof tegen stroming. Moleculen met sterke intermoleculaire krachten zoals waterstofbruggen , polaire moleculen of grote moleculen zoals lange koolwaterstoffen zijn eerder visceus. Tussen langere koolwaterstoffen treden grotere dispersiekrachten op, ook de grootte van de moleculen speelt daarbij een rol. Naarmate de temperatuur stijgt zal de viscositeit dalen.

Berichten: 88

Re: Wat is viscositeit

De viscositeit is een maat voor de weerstand van een vloeistof tegen stroming. Moleculen met sterke intermoleculaire krachten zoals waterstofbruggen , polaire moleculen of grote moleculen zoals lange koolwaterstoffen zijn eerder visceus. Tussen langere koolwaterstoffen treden grotere dispersiekrachten op, ook de grootte van de moleculen speelt daarbij een rol. Naarmate de temperatuur stijgt zal de viscositeit dalen.
Bedankt het was zo een uitleg die ik zocht.

Reageer