Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Ik woon nu bijna 2 jaar in het westen van Nederland (Zuid-Holland), terwijl ik uit het oosten kom. Wat me hier steeds vaker opvalt, is dat mensen in sommige zinnen het hulpwerkwoord 'worden' weglaten bij een voltooid deelwoord.

Voorbeeld wat ik zou zeggen:

Dat moet nog gekocht worden.

Wat ik veel hoor:

Dat moet nog gekocht.

Wat me ook opvalt, is dat het bijna altijd weggelaten wordt als de zin 'moeten' bevat. Ik kan zo gauw geen andere constructies bedenken zonder 'moeten'.

Is dit een geografisch verschijnsel? Komt het in Belgie voor? En waar komt dat verschijnsel vandaan?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Is dit een geografisch verschijnsel?
De provincies Drenthe en Utrecht kun je vast wegstrepen.

Ik neem trouwens aan dat je het niet over andere "import-mensen" hebt die zich in Zuid-Holland verschansen maar dat je de taal van een echte ras-Zuid-Hollander probeert te ontcijferen? Heb je het op meerdere plekken in Zuid-Holland voorbij horen komen of alleen in- en nabij je woon- en/of werkplek?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

In België, alleszins de Brabantse kant, kom ik dat niet tegen.

Enkel wel met 'gaan', als in: "Ik moet nog naar de winkel [gaan]"

En verder heb je hier nog "Ik moet u nog 5 euro", al weet ik niet af dat afkomstig is van het weglaten van het werkwoord 'betalen'/'teruggeven' of gewoon een aparte constructie.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

In het oosten hoorde ik het NOOIT. De eerste keer dat ik het hoorde was tijdens mijn studie in Groningen door mijn begeleider bij een laboratoriumstage. Die zei ook altijd: 'dat moet nog gedaan'. Zij kwam echter oorspronkelijk niet uit Groningen, maar volgens mij Noord-Holland.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

En verder heb je hier nog "Ik moet u nog 5 euro", al weet ik niet af dat afkomstig is van het weglaten van het werkwoord 'betalen'/'teruggeven' of gewoon een aparte constructie.


Ik neem aan dat dit een gallicisme is, aangezien het in het Frans is "Je vous dois 5 euro". Dit kán natuurlijk foutief vertaald worden met 'moeten'.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Heb je het op meerdere plekken in Zuid-Holland voorbij horen komen of alleen in- en nabij je woon- en/of werkplek?
Het is klaarblijkelijk ook in Den Haag (NOS), dus heel lokaal is het niet:

'Alleen nijlganzen mogen vergast', aldus NOS teletekst pagina 104.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

'Alleen nijlganzen mogen vergast', aldus NOS teletekst pagina 104.
Dat staat daar alleen in de titel, omdat er op die regel niet meer ruimte is. Verderop in de tekst staat "worden" er wel bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Dat staat daar alleen in de titel, omdat er op die regel niet meer ruimte is.
Of het alleen in de titel staat of tekst is niet relevant. Het stáát er, dus wordt het blijkbaar breedschaliger toegepast dan ik dacht.

Net een link gevonden trouwens over dit verschijnsel: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/558/
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Na de link van Anusthesist te hebben gelezen en een aantal keren zinnen voor me uit te hebben gemompeld, moet ik zeggen dat ik ook 'worden' weglaat in dergelijke zinsconstructies. Vandaag zelfs nog: "Die cadeautjes moeten nog opgehaald".
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Zoals een echte Zuidhollandse dame betaamt ;)

-edit- Of is het Zuid-Hollandse?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Voltooid deelwoord zonder hulpwerkwoord

Haha, nou zo erg Zuidhollands ben ik niet. Geboren en tot mijn elfde opgegroeid in Nederlands Indië (tja, tijdens verlof naar Den Haag, want dat is tenslotte de weduwe van Indië), daarna naar West-Brabant, na de middelbare school gestudeerd in Brussel en daarna (ja, daar komt het Zuidhollandse) gaan werken bij ESTEC in Noordwijk en de laatste 35 jaar woonachtig in Katwijk. Dat laatste dorp heeft echter een heel specifiek dialect en de zinsopbouw is al even uniek.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer