Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Waar kan ik vinden hoe chemicalien, zoals gebruikt op een biologisch lab, afgevoerd horen te worden? Ik heb dit op internet geprobeerd op te zoeken, maar kom niet op de juiste plek terecht.

Zo worden op mijn lab buffers die Ethidium Bromide bevatten door de gootsteen afgevoerd, terwijl ik gewend ben de buffers eerst met actieve kool te behandelen. De gels die EtBr bevatten worden ook met het gewone afval meegevoerd, terwijl ik gewend ben dat ze met het chemisch afval meegaan. Ik wil dus graag de regelgeving op dit gebied inzien.

Ook mag er op het lab niet met handschoenen gewerkt worden in de omgeving met EtBr, de gel en buffer compartimenten moeten met blote handen aangeraakt worden. Kan een werkgever de werknemer verplichten zichzelf niet te beschermen tegen potentieel gevaarlijke stoffen? Als ik een handschoen wil gebruiken (bijvoorbeeld aan 1 hand), is dit dan mijn recht? (en hoe kan ik mijn recht krijgen?)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Natuurlijk mag je werkgever jou geen persoonlijke bescherming ontzeggen. Als je handschoenen draagt, let dan wel op dat ze niet permeabel zijn voor de stoffen die je gebruikt. Zie bijvoorbeeld hier.

Over ErBr is altijd discussie en niemand lijkt precies te weten hoe toxisch het nou precies is. Toch zou ik het vooral niet met het normale afval meegeven en dat kan onmogelijk goedgekeurd beleid zijn. Kaart het eens aan bij wie er dan ook verantwoordelijk is voor arbo & milieu binnen je organisatie.

Overigens zou ik beginnen met navragen waarom er gekozen is voor deze 'oplossing' ;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Bedankt voor je antwoord. "Natuurlijk" mag de persoonlijke bescherming niet ontzegd worden, maar dit is een groot conflict op het lab en de regel wordt wel opgelegd. Er zijn al vele discussies over geweest en elke suggestie wordt direct neergelegd met het antwoord "dat is al eens besproken en dat doen wij niet". Deze "oplossing" is gekozen om besmetting van de werkomgeving te voorkomen. Wij zullen de oplossing inderdaad hogerop moeten zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

In Belgie geldt dit zo te zien: hier bijvoorbeeld. En als ik me niet vergis is dit Europees beleid. Ga de eisen die aan deze categorie gesteld worden even na zou ik zeggen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Wij zijn sinds een paar jaar overgestapt op Serva DNA Stain G. Hiermee is het gebruik van Ethidium Bromide bij ons verleden tijd en de discussie dus ook.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Alle alternatieven voor EtBr hebben ,voor zover ik ze ken, een mindere sensitiviteit (silver staining uitgezonderd).

Wanneer er met EtBr gewerkt wordt dienen er Nitriele handschoenen gedragen te worden. Het is ook aan te raden om een aparte bench/kamer in te richten voor EtBr werk waarbij je er vanuit mag gaan dat alles in die ruimte is besmet. Het afvoeren van EtBr materiaal gebeurd in speciale biohazard containers. Buffers worden bij mij op het lab eerst minimaal 24 uur aan licht blootgesteld alvorens ze weggegoten worden over actieve kool.

Volgens de MSDS sta je volledig in je recht om geschikte handschoenen te dragen om met EtBr te werken. Nitriele handschoenen (vaak blauw of paars) zien er totaal anders uit dan de normale latex handschoenen. Je zou dus voor kunnen stellen om het gebruik van nitriele handschoenen uitsluitend voor EtBr gebruik te houden. Zodoende is kruisbesmetting, wat een terechte zorg is, te voorkomen. Het niet dragen van handschoenen voorkomt kruisbesmetting niet direct, het wekt alleen niet de schijnveiligheid die handschoenen soms wel kunnen doen. Hoe dan ook het staat je vrij om handschoenen te dragen. Neem anders eens contact op het de veiligheidsmanager van je instituut/bedrijf. Deze zou je van de nodige informatie moeten kunnen voorzien en zou zich niet moeten laten beinvloeden door bedrijfspolitiek.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Het klopt dat het alternatief minder gevoelig is. Het was even uittesten, en uiteindelijk gebruiken we nu iets meer dan dan wat de producent voorschrijft, maar dit levert wel goede resultaten op.

Het is altijd lastig om dit soort zaken aan te kaarten, maar ik mag toch aannemen dat je medestanders hebt in deze kwestie. Als je alleen staat wordt het lastig, anders eerst het probleem bespreekbaar maken (en via een MSDS aantonen dat bescherming nodig is). Je kan het daarna hopgerop gaan zoeken, maar daar worden de relaties meestal niet beter van. Maar contact op nemen met de veiligheidsmanager is zeker een optie

Helaas is de ARBO-wet niet erg behulpzaam voor werknemers. Sinds een paar jaar is deze wet drastisch gewijzijgd (minder regeltjes beleid van de overheid) en eigenlijk komt het erop neer dat de werkgever mag bepalen welke bescherming passend is. Geen bescherming is uiteraard geen optie.
"Life is what happens while you are busy making other plans." - John Lennon

Berichten: 4

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Hartelijk dank voor de antwoorden. Ik sta inderdaad niet alleen en er is een plan om een handtekeningen actie te starten, maar ik los het liever met argumenten op. De oplossing van een andere kleur handschoenen alleen voor EtBr benches is al eens aangedragen, maar werd direct afgevuurd. Ik wil de relaties inderdaad goed houden en wil niet voor onnodige problemen zorgen, maar dit zorgt wel voor veel onrust onder de mensen. Het idee dat alles als niet-besmet beschouwd moet worden klopt gewoon niet, aangezien er wel EtBr vlekken op de benches aangetroffen worden. Zelf heb ik een bord voor mijn hoofd en gebruik gewoon handschoenen als ik dat nodig vind, maar andere mensen blijven wel met tegenzin met blote handen werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Wat zijn de argumenten van de organisatie om dit zo te doen?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

Wat zijn de argumenten van de organisatie om dit zo te doen?
Zoals gezegd, degene die het beleid doorvoeren vinden EtBr gevaarlijk en de besmetting van de omgeving (zoals koelkast deuren) moet voorkomen worden. De oplossing in hun ogen is om het algemeen gebruik van handschoenen te verbieden, zodat mensen beter oppassen.

Zelf heb ik veel met radioactiviteit en bloed gewerkt, dus ik weet wel hoe ik een werkplek schoon moet houden (maar dan nog gebruik je tijdens een experiment handschoenen). De realiteit leert mij dat electroforese tafels niet dezelfde smetteloze behandeling krijgen. Zo is het ook raar dat de buffer compartimenten en trays met de blote hand gewassen moeten worden, behalve als een echt hoge concentratie van EtBr is gebruikt natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Afvoer ethidium bromide en handschoenen beleid

De werkgever is hiermee in overtreding. Het dragen van handschoenen is niet bijzonder in het geval van EtBr en zelfs wenselijk. De claim dat mensen dan andere dingen kunnen besmetten is irrelevant.
Om ongelukken zo veel mogelijk te voorkomen moet iedere werkgever zorgen voor een zo veilig mogelijke werkplek en moeten werknemers zich op hun beurt houden aan de veiligheidsvoorschriften.
bron

De werkgever zorgt niet voor een zo veilig mogelijke werkplek omdat deze ervan uitgaat dat de veiligheidsvoorschiften met voeten zullen worden getreden, dat is echter geen aanname die de werkgever mag maken. Je kan dit dan ook bij de arbo aankaarten.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer