[ Scheikunde ] Zuren en Basen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 65

[ Scheikunde ] Zuren en Basen

Hey Allemaal,

Ik heb op school een practicum moeten doen over zuren en basen, maar ik snap echt helemaal niks van de opdracht die we erbij moeten doen. Ik zal de vragen ervoor die voor belang zijn van mijn vraag er even bij zetten.

- Meet 5,0 mL 0,05 M zwavelzuuroplossing af en doe dit in een bekerglaasje van 25 mL

- Voeg enkele druppeltjes van de indicator Broomthymolblauw toe, noteer de kleur = Geel

- Meet in een injectiespuitje 10 mL 1,0 M natronloog af.

- Voeg het natronloog langzaam druppelend en vermengend toe aan de zwavelzuuroplossing, totdat de indicator helemaal van kleur verandert.

- Noteer het aantal mililiter natronloog wat je hebt toegevoegd = 5 mL

Oké, en dan de 'echte' opdracht:

- Bereken hoeveel millimol natriumhydroxide nodig is om al het zwavelzuur te neutraliseren.

- Bereken de Molariteit van het natronloog.

Ik hoop dat het duidelijk is en dat jullie me kunnen helpen!

Liefs Jara

Berichten: 39

Re: [ Scheikunde ] Zuren en Basen

Ehm, had vanmiddag geen tijd, sorry maar zal morgen ff voor je doen. Is niet zo heel moeilijk hoor. Had trouwens al wel wat antwoorden verwacht maargoed...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [ Scheikunde ] Zuren en Basen

1 M Natronloog betekent 1 mol natronloog per liter of 1000 millimol per liter. Hoeveel millimol NaOH er nodig is geweest is dan toch makkelijk om te rekenen vanuit het verbruikte volume: 1 ml NaOH verbruikt is 1 mmol.

En de molariteit van de natronloog is toch al gegeven (1.0 M)? Als je deze wilt berekenen, moet je er rekening mee houden dat de formule voor zwavelzuur H2SO4 is en dat voor elke mol zwavelzuur die omgezet wordt, 1 mol NaOH nodig is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 39

Re: [ Scheikunde ] Zuren en Basen

Ah mooi, ik ben al overbodig... :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [ Scheikunde ] Zuren en Basen

...moet je er rekening mee houden dat de formule voor zwavelzuur H2SO4 is en dat voor elke mol zwavelzuur die omgezet wordt, 1 mol NaOH nodig is.
Volgens mij is zwavelzuur tweewaardig (sterk zuur, staat 2 H+ af aan oplossing) en dus heb je een verhouding zwavelzuur:natronloog van 2:1

Dus: twee mol NaOH per mol H2SO4 als ik me niet vergis.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [ Scheikunde ] Zuren en Basen

@Mrtn, je vergist je niet.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: [ Scheikunde ] Zuren en Basen

Ja, idd. Wil ik daar juist de aandacht op vestigen, schrijf ik het nog verkeerd op. Ik kan het niet meer aanpassen omdat mijn bericht gekwoot is. Sorry :shock:

Dus voor alle duidelijkheid: 1 mol H2SO4 reageert met 2 mol NaOH
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 65

Re: [ Scheikunde ] Zuren en Basen

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik heb er heel veel aan gehad :shock:

Reageer