Bereken rem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Bereken rem

Dag iedereen

Ik heb een klein probleem bij mijn thesis waar ik even mee vast zit.

Het zit zo, ik heb een opstelling waarbij een motor een bepaalde as aandrijft. Deze dient om een folie op te winden. Nu om die folie strak te spannen is gebruik gemaakt van een standaard rem zoals men bij voertuigen vind. Dat wil dus zeggen remschijf en remblokken. Graag had ik het moment berekend die de rem levert.

Ik verduidelijk mezelf, De rem wordt aangestuurd dmv een cilinder, zo heb ik de kracht kunnen bepalen waarmee de remblokken tegen de remschijf drukken. Nu hier stopt mijn kennis. Ik zou graag weten of er formules of tabellen of dergelijke bestaan om nu te weten of je een bepaalde kracht van de remblokken kunt omzetten naar een moment of koppel op de as. Iemand enig idee?

Een volgende denkpiste die ik volgde was om het vermogen van de motor te berekenen wanneer deze belast is en wanneer deze niet belast is. Uit dat verschil van vermogen kan dan het moment bekomen worden. Daar heb ik een probleem dat ik niet exact weet hoe ik een vermogenmeting op een motor kan uitvoeren.

Iemand enig idee? Graag had ik beide oplossingsmethodes gevonden en dan kunnen vergelijken. Maar een van de 2 zou alvast super zijn.

Alvast bedankt

Mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bereken rem

moment is kracht x arm

de kracht ken je blijkbaar, dan nog de arm, de afstand van (het midden van) die remblokken tot de draaiingsas
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Bereken rem

Ik denk dat je de kracht die de remblokken uitoefenen verwart met de wrijvingskracht tussen remblokken en remschijf. Ik kan het moment namelijk niet berekenen dmv de remkracht omdat deze namelijk geen moment veroorzaakt. wel kan ik de wrijvingskracht berekenen dmv de remkracht maar dan heb ik de wrijvingscoefficient nodig en ook deze heb ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Bereken rem

Verplaatst naar constructie- en sterkteleer.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Bereken rem

maar dan heb ik de wrijvingscoefficient nodig en ook deze heb ik niet.
hier vind je ordes van grootte voor wrijvingscoëfficiënten van diverse remblokken. Ik neem aan dat deze in het algemeen gelden voor contact met staal, maar soms worden ceramics vermeld.

geeft in ieder geval al een idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4

Re: Bereken rem

Ok bedankt voor jullie hulp

Reageer