Partieel differentieren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Partieel differentieren

Hallo allemaal,

Ik ben aan het leren voor een toets. één van de onderwerpen die ik moet leren is partieel differentieren en ik begrijp er al gelijk vrij weinig van.

Bij bijvoorbeeld de functie f(x,y) = x^2 + Y^2 kiezen ze voor X en Y 2 en 3. dan is Z dus 13 en krijg je dus (2,3,13). Maar hoe komen ze dan aan die 2 en 3? want als je andere waardes neemt, krijg je weer iets heel anders voor Z.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Partieel differentieren

Bij bijvoorbeeld de functie f(x,y) = x^2 + Y^2 kiezen ze voor X en Y 2 en 3. dan is Z dus 13 en krijg je dus (2,3,13). Maar hoe komen ze dan aan die 2 en 3? want als je andere waardes neemt, krijg je weer iets heel anders voor Z.
Natuurlijk krijg je dan iets anders ...

Maar dat heeft niets met partieel differentiëren te maken.

Berichten: 9

Re: Partieel differentieren

Sorry was even in de war, dacht dat het altijd vaste cijfers waren. (komt ervan als je de hele dag leert)

Maar ik heb nog een vraag:

ye^(xy) Hoe doe je dit dan met partieel differentieren wat zijn de regels daarvoor? (De e is uiteraard het getal 2.7......)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.069

Re: Partieel differentieren

EdinDzeko schreef:Sorry was even in de war, dacht dat het altijd vaste cijfers waren. (komt ervan als je de hele dag leert)

Maar ik heb nog een vraag:

ye^(xy) Hoe doe je dit dan met partieel differentieren wat zijn de regels daarvoor? (De e is uiteraard het getal 2.7......)
Het hangt er vanaf, is er gevraagd om partieel te differentieren naar x? Of naar y? Dit is verschillend.

Reageer