Opstellen lewisstructuren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Opstellen lewisstructuren

Hallo,

Ik krijg op dit moment college's over lewisstructuren, maar snap 't denk ik nog niet helemaal.

Een deel snap ik volgens mij al wel :

Stikstof (N) heeft 5 electronen in de buitenste schil (valentieschil),

en 'wil' er eigenlijk 8 hebben (zgn. edelgas configuratie) in dit geval zoals Neon.

Zuurstof zelfde verhaal (alleen een atoomnummer hoger) en heeft dus 6 electronen.

Ook het bijbehorende verhaal, met electronenconfiguratie is, voor zover ik weet, duidelijk.

In het geval van zuurstof: 1s2 2s2 2p4

En Stikstof: 1s2 2s2 2p3

So far so good, lijkt me.

Wat ik echter niet helemaal goed snap, is het opstellen van lewisstrucuren:

Voorbeeld met HNO3

stap 1) aantal valantie electronen:

H= 1 O=18 N=5 ; totaal=24

stap 2) aantal electronen voor edelgas config.

H = 2 O =24 N=8 ; totaal=34

stap 3) tekortt aan electonen

34-24 = 10

stap 4) aantal bindingen (2per binding)

10/2 = 5 (dit lijkt me allemaal vrij logisch tot nu toe)

stap 5) schrijf de atromen in experimenteel bepaald structuur en plaats bindingen.

de voorbeelden die bij mij hier staan, snap ik niet helemaal:

O

||

H - O - N - O

Dit is er een die er staat.

En deze:

O

|

H - O = N - O

Wat ik ten eerste niet snap is waarom ze een zuurstof atoom met 1 (of3) binding tekenen?

Op mijn middelbare school heb ik altijd geleerd, dat zuurstof covalentie 2 heeft,

en we hebben wel eens een COO- groep gehad ( bijv. acetaat) maar dan was er een "H" afgehaald,

en daardoor was het zuurstof atoom dan negatief geladen.

Maar in de cursus die ik nu heb, is het schijnbaar gebruikelijk zuurstof met 1 of 3 verbindingen te tekenen,

En wat ik ook niet helemaal begrijp is :

Stikstof heeft 5 vrije electronen; en in de structuur formules worden er iedere keer maar 4 gebruikt.

Zuurstof heeft 6 vrije electronen; in de structuur formule wordt er gebonden met een 7e electron,

zodat het O negatief geladen wordt ?

Waarom bind (bijv. ) in het eerste voorbeeld, zuurstof niet dubbel met stikstof.

Zodat stikstof alle 5 electronen gebonden heeft, en zuurstof maar 2 vrije e- paren heeft (4 vrije e-'s) ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Opstellen lewisstructuren

Hierboven schrijf je dat zuurstof 6 valentie-elektronen bezit. Dit is correct.

Wat klopt er dan niet aan je stap 1 en 2?

Edit: excuseer, te snel willen zijn. Stap 1 en 2 zijn weldegelijk correct. Mijn excuses.

Als je zuren wil tekenen moet je wel telkens de H op de O tekenen. Dit is immers de afsplitsbare H
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 37

Re: Opstellen lewisstructuren

Het is toch HNO3 , dus 3x zuurstof atoom.

Dus in stap1 3x 6 = 18 e-

en in stap2 : 3x 8 (voor edelgas) = 24 e- ?

edit:

In de bovenstende post, moeten de O-atomen (die helemaal links staan, met || en | )

op het N-atoom staan uiteraard. Maar ze zijn iets versprongen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Opstellen lewisstructuren

Gebruik dan

Code: Selecteer alles

[code]
-tags:

Code: Selecteer alles

	O

|

H-O-N=O
Of maak een tekening en voeg die in.

Stap 1 en 2 deed je goed. De valentie-elektronen van alle atomen optellen, en dan het aantal atomen voor een edelgastconfiguratie tellen. In de structuur zie ik bindingen en ik zie dus het probleem ook niet. Je moet alleen nog de formele ladingen intekenen.

Wat betreft het aantal bindingen op O: Dat is doorgaans 2, en dan zijn er 2 vrije elektronenparen.

Eén binding kan ook, dan zijn de andere 3 elektronenparen vrije elektronenparen. Hierdoor zitten er "netto" meer elektronen dan normaal rond dat O-atoom en die krijgt daardoor een lading.

Omgekeerd kan ook, maar is wel zeer uitzonderlijk: Een O-atoom met 3 bindingen (die komt netto een elektron tekort).

Je vraag is wellicht waarom dit gebeurt. De vraag is meer waarom het niet zou gebeuren.

Dit is de manier waarop de genoemde elementen met zijn allen een molecuul kunnen vormen. Daarbij is inderdaad (volgens deze weergave) een elektron van het N-atoom naar het O-atoom overgegaan. Dat is "nodig" om alle atomen in het molecuul aan een edelgasstructuur te kunnen helpen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer