Neonmice

Moderator: Rhiannon

Berichten: 5

Neonmice

Hey!

Ik vroeg mij af wat jullie denken van het volgende:

Ik was op zoek naar wat meer informatie over Green Fluorescent Protein een eiwit geïsoleerd uit kwallen dat ervoor zorgt dat, zoals de naam doet vermoeden, de beestje groen oplichten onder blauw licht. Op zich is de ontdekking ervan een grote vooruitgang in de wetenschap: via genetische modificaties in onder andere dieren kan in kaart worden gebracht op welke plaatsen bepaalde genen tot expressie komen. Echter, nu blijkt er een Amerikaanse firma (Neonmice) besloten te hebben genetisch gemodificeerde muizen op de markt te brengen die dit eiwit en gelijkaardige tot expressie brengen in al hun cellen en bijgevolg groen, rood, blauw of geel oplichten onder blacklight.

In een wereld waar er zo wordt gewaarschuwd voor de gevaren van GGO's en eigenlijk ook dierenwelzijn, hoe staan jullie ertegenover dat dit op de markt zou komen?

PS: op hun website wordt vermeld dat ze voorlopig nog geen diertjes mogen verkopen (en al helemaal niet in Europa gezien de iets strengere wetgeving hier) omdat ze nog wachten op toelating van de FDA.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Neonmice

Linkje naar hun website

Op zich hebben ze er in zoverre over nagedacht dat ze alleen mannetjes verkopen die zich niet kunnen voortplanten. Als er eentje ontsnapt en die wordt opgegeten, zou dat verder ook geen schadelijke gevolgen mogen hebben.. wat dat betreft zijn er weinig bezwaren ben ik bang.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Neonmice

Ik vind het belachelijk. Inbouw van GFP (of andere fluorescerende eiwitten) is een noodzakelijk kwaad ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek. Het fokken van die diertjes en de verkoop ervan enkel en alleen voor het vermaak van de nieuwe eigenaar is onetisch.

Ze maken zich er snel vanaf door te stellen dat er ook met honden gefokt wordt zonder praktisch doel, maar die vergelijking slaat de plank mis. Bij het fokken van honden worden rassen gekruisd, en wordt geen DNA van een compleet andere soort ingebouwd.

In een tijd waarin het dierenwelzijn van proefdieren steeds meer wordt ingezien (met andere woorden, waarin men zelfs als de mensheid erbij is gebaat voorzichtig is met het gebruik van dieren) is dit een beweging die volkomen de verkeerde kant op gaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 5

Re: Neonmice

Het is inderdaad wel zo dat ze enkel steriele mannetjes verkopen, inderdaad kwestie van inperking.

Maar ik vraag mij ook wel af in hoeverre dieren onder blacklight of UV licht (zoals ze op een bepaald moment beschrijven) ethisch verantwoord is. Honden en katten worden waarschijnlijk ook wel gekweekt met het oog op mooiere dieren te verkrijgen, maar wordt op deze manier zo'n beestje niet gewoon een gadget?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Neonmice

Alsof ik de hele dag een blacklight lamp aan zou hebben om m'n muis op te zien lichten...

Daarnaast is dit misschien leuk in het begin maar na een aantal keer is de lol er vanaf en wordt het beestje vergeten met als gevolg dat het aantal rioolverstoppingen drastisch toeneemt. Vind het dus erg onethisch, moet je je voorstellen dat je zo'n muis bent. Word je als mannetje eerst van je mannelijkheid afgeholpen, daarna staat er een idioot met een vreemde lamp boven je te schijnen en als je het niet met je baasje getroffen hebt (dat moet wel als ie met die lamp voor je staat) is je overlevingskans ook nog eens zeer gering.

Het voegt niets toe(en zal nooit iets toevoegen) aan de wetenschap en het wordt enkel een tijdelijk hebbedingetje, lijken mij toch de juiste redenen om niet zo'n muis aan te schaffen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Neonmice

Ik vind het belachelijk.
Dat is de andere kant van het verhaal en daar ben ik het (natuurlijk) volkomen mee eens.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Neonmice

Ik zie de ethische bezwaren niet direct. Dat het allemaal erg onzinnig is, daar kan ik helemaal inkomen, maar een ethisch bezwaar?

Ik vergelijk het een beetje met een glofish, deze heb je ook in verschillende kleuren. Zowel deze zebravissen als muizen hebben door deze genetische manipulatie niks te lijden. Ze ontwikkelen normaal en hebben een normale levensverwachting. Ook een beroep doen op het gevoel heeft hier niks mee te maken. Een steriel mannetje is te vergelijken met een gesteriliseerde hond of kat. Daar hoor je niemand over klagen.

Dat het totaal onzinnig is, klopt helemaal! ethisch onverantwoord, ik zie geen bezwaren.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Neonmice

Ze ontwikkelen normaal en hebben een normale levensverwachting. Ook een beroep doen op het gevoel heeft hier niks mee te maken.
Nuja, de organismen ontwikkelen zich wellicht wel hetzelfde als een gewone huisdier-muis maar zoals is aangegeven zal deze neonmice gaaf zijn omdat ie licht geeft. Gaat het dan nog wel om de muis zelf? Het had dan net zo goed een opwindbare neonmuis kunnen zijn...jaja die leeft niet maar ik denk dat het meer als tijdelijk cool is dan dat het beestje ook wat voor mensen betekent. Een dier als handtas of ander soort gadget gebruiken vind ik onethisch. Natuurlijk kun je dit niet 100% voorkomen maar het promoten van neonmuizen staat daar lijnrecht tegenover.
Een steriel mannetje is te vergelijken met een gesteriliseerde hond of kat. Daar hoor je niemand over klagen.
Klopt, aangezien je jaren voor een hond en kat zorgt omdat je deze (in de meeste gevallen) hebt aangeschaft ter gezelschap en geen zin hebt in nog een hele sloot kleintjes. Die muizen zullen voor het grootste gedeelte gekocht worden door ouders die een schreeuwend kind rustig willen houden. Naast dat het, naar mijn idee, een volkomen verkeerde manier van opvoeden is, vind ik het gewoon sneu voor zo'n beestje. We kunnen het hem helaas niet vragen maar wat zou je er zelf van vinden als je wordt opgekocht (1), wordt gesteriliseerd (2) en dan tijdelijk gaaf bent maar er al snel niet meer naar je wordt omgekeken (3)? Van punt 1 zal natuurlijk altijd sprake zijn bij het aankopen van een muis, punt 2 af en toe ( en dat is dan ook maar goed ook) en punt 3 zal ook wel plaatsvinden maar ik denk persoonlijk veel minder dan wanneer men bewust voor een muis als huisdier kiest...niet als accessoire van de kamer.

Samenvattend zijn sommige zaken niet te voorkomen bij de aanschaf van een muis ( of ander huisdier) maar verschillende punten bevorder je wel door het verkopen van deze neonmuizen. Vooral de wegwerp-mentaliteit wakker je hier mee aan...en dat is nu juist een aspect waar ik mij aan kan ergeren.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Neonmice

De levensverwachting van een neonmice is voor zover ik weet gelijk aan die van normale muizen. Is het dan ook onetisch om muizen te verkopen aan mensen? Wat mensen uiteindelijk met de dieren doen heb je niet in de hand. Dat mensen zonder enige controle een hele lading dieren kunnen bezitten is misschien ook wel absurd. Je zou dit dus ook veel breder kunnen trekken en je vraagtekens bij huisdierbezit in het algemeen kunnen zetten.

Wat ik er zelf van zou vinden als dat met mij gebeurd is natuurlijk een oneigenlijke vergelijking. Alleen al punt (1), opgekocht worden zou bezit (en eventueel slavernij) impliceren. Iets wat men voor geen enkel mens wenselijk acht. Probeer je een bom te leggen onder dierhouderij in het algemeen, prima. In deze discussie doet het echter niet direct ter zake. Ook zie ik niet waarom je er automatisch vanuit gaat dat een huisdier een accessoire zou zijn zodra het om een transgene GFP muis gaat. Zijn honden ook accesoires?
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Neonmice

Ook zie ik niet waarom je er automatisch vanuit gaat dat een huisdier een accessoire zou zijn zodra het om een transgene GFP muis gaat.


Omdat ik niet geloof dat men in dit geval geen transgene muis koopt omdat dit voordelen geeft. Kijk, als die beestjes nu worden gefokt of transformaties ondergaan omdat ze zo minder kans op bijvoorbeeld kanker krijgen is het een heel ander verhaal. Maar naar mijns inzien zullen de meeste neonmuizen enkel worden gekocht als hebbeding...ik ben geen groot dierenactivist of iets in die trend maar dit vind ik toch wel tegen mijn principes ingaan. Jij spreekt over slavenhandel...nu wij beschikken over de hersenen en capaciteiten dat te beseffen en te uitten. Jij wilt geen bezit van iemand anders zijn als die jou niet netjes behandeld. Als je een dergelijke muis koopt denk ik dat wij geen haar beter zijn dan bezittelijke handelaren. Een muis muteren om het publiek te amuseren vind ik barbaars en een stupide idee. Nogmaals, als de muis er zelf genetisch op vooruit gaat hoor je andere kreten uit mijn mond. (Huis)dieren koop je omdat het voor beiden een extra verrijking van het leven kan betekenen in de vorm van liefde, of eigenlijk warmte die je behalve naar familie, vrienden etc. ook wilt uiten naar een (huis)dier.
Zijn honden ook accesoires?
Dat ligt er aan met welk doel je ze gekocht hebt, en gebruik( misbruik) van ze maakt. Ik wil hiermee niet zeggen dat mensen die hun huisdier optuigen geen liefde kunnen hebben voor dit dier maar liefde houd naar mijn idee in dat je mensen en dieren in hun waarde laat... lichtgevende dieren creëren, kleding aantrekken etc. vind ik geen uiting van een dier accepteren zoals deze ooit op de wereld is gekomen.
Verborgen inhoud
Voordat ik de reactie terug krijg dat ik dan ook maar zonder kleren door het leven moet gaan omdat mensen ook naakt worden geboren: ik trek kleren aan omdat ik het anders koud heb...niet omdat ik in het bezit van iemand ben die mij kleren aantrekt met als gevolg dat ik meer gewaardeerd word.


Offtopic, hoezo geen gadget? :

Afbeelding

Afbeelding
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Neonmice

Het is een gimmick om te proberen meer huisdieren te verkopen. Dieren in huis halen om ze vervolgens in (meestal te kleine) kooitjes te zetten is een slecht idee en ethisch niet rond te praten volgens mij. Voor mij is dat de essentie van wat hiermee mis is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Neonmice

Het is een gimmick om te proberen meer huisdieren te verkopen. Dieren in huis halen om ze vervolgens in (meestal te kleine) kooitjes te zetten is een slecht idee en ethisch niet rond te praten volgens mij. Voor mij is dat de essentie van wat hiermee mis is.
Dat is een probleem van het houden van muizen in het algemeen, niet neonmice specifiek.

Om verder op de opmerkingen van Pectus in te gaan, elk honden en kattenras is met een bepaald doel voor ogen gefokt. Bij katten nog meer dan bij honden ging het eigenlijk altijd om estetische aspecten. Het is schijnbaar acceptabel om een bulldog te hebben (die allemaal met een keizersnede geboren moeten worden) en niet om een neonmice te hebben. Dit terwijl bulldogs duidelijk te lijden hebben door estetische aspecten die 'men' belangrijk vindt, terwijl neonmice geen specifiek ongemak hebben door de toevoeging van GFP. Als je het argument wilt maken dat we beter met dieren om moeten gaan en ze in hun waarde moeten laten, prima. Dat is echter een totaal andere discussie.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Neonmice

Als je het argument wilt maken dat we beter met dieren om moeten gaan en ze in hun waarde moeten laten, prima. Dat is echter een totaal andere discussie.


Dat klopt helemaal maar een neonmouse creëren vind ik tegen het principe ingaan van een-dier-in-zijn-waarde laten. Jij haalt er bulldogs bij, ik wil enkel aankaarten dat ik het het een stupide plan vind omdat je een dier zo ombouwt tot iets wat genetisch niet meer voordelen biedt maar enkel ter vermaak dient. Dat dit bij nog honderd-en-één andere dieren ook plaatsvindt is uiterst jammer... maar dat geeft nog geen licentie om in de toekomst vrolijk door te blijven gaan met dergelijke praktijken. Nu je dus nog handeltjes kunt tegengaan zul je het voorkomen van foute handelingen eerder moeten bevorderen dan aan te gaan moedigen neonmice te verkopen...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 5

Re: Neonmice

Wat mij vooral stoort aan deze manier van werken is precies het idee: genetisch manipuleren is ok als het meer verkoopt.

Zoals bijvoorbeeld gebeurt is op een aardappelveld in Gent afgelopen zomer: er worden genetisch gewassen verbouwd dus dit veld moet eraan! Genetisch modificiëren is niet altijd even goed onthaalt, ondanks het feit dat verschillende hondenrassen uiteindelijk ook genetisch gemodificeerd zijn, maar dan volgens de "klassieke" methoden, dus het is ok. Hoewel risico's hieraan verbonden minder bekend zijn. Maar anderzijds als het dan niet gaat om een sojascheut, maar om een lichtgevende muis, dan kan het wel...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Neonmice

Dat klopt helemaal maar een neonmouse creëren vind ik tegen het principe ingaan van een-dier-in-zijn-waarde laten. Jij haalt er bulldogs bij, ik wil enkel aankaarten dat ik het het een stupide plan vind omdat je een dier zo ombouwt tot iets wat genetisch niet meer voordelen biedt maar enkel ter vermaak dient. Dat dit bij nog honderd-en-één andere dieren ook plaatsvindt is uiterst jammer... maar dat geeft nog geen licentie om in de toekomst vrolijk door te blijven gaan met dergelijke praktijken. Nu je dus nog handeltjes kunt tegengaan zul je het voorkomen van foute handelingen eerder moeten bevorderen dan aan te gaan moedigen neonmice te verkopen...


Een bulldog is een vele malen extremer voorbeeld, de dieren ondervinden specifieke problemen, iets wat bij neomice niet gezegd kan worden. Ik vraag me dan ook af waarom men in het algemeen meer problemen heeft met neonmice dan met bulldogs? Kan dit misschien gevat worden in een onderbuik gevoel waarbij mensen bang zijn voor het nieuwe/onbekende?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer