Voorschrift van rationale f opstellen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Voorschrift van rationale f opstellen

Ik heb een huiswerk gekregen die ik niet echt kan oplossen. Ik moet mijn geheugen even opfrissen...



Mijn vraag is hoe je de nulpunten vindt?

Gegevens : asymptoten x=1 x=3 en y= 2 . Grafiek gaat door de oorsprong en snijdt in P(2, -12)

Gevraagd : voorschrift opstellen en nulpunten v/d grafiek zoeken.

wat ik al gedaan heb ( ik ben ook niet zeker of dat juist is)

: Dus VA zijn : x=1 en x=3 daaruit kun je besluiten dat (x-1) en (x-3) in de noemer van het voorschrift gaan voorkomen. Verder heb je ook HA : y= 2 dus k= 2 dus : 2* onbekende / (x-1)(x-3)

Die onbekende zijn die nulpunten ... ik denk als mijne rechte door de oorsprong gaat is de nulpunt ook 0... en dat het door de P (2 ,-12 ) gaat... daarmee moet ik wss ook iets doen ,maar ik weet niet wat.

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voorschrift van rationale f opstellen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Weet je nog iets over het verband tussen graad teller en graad noemer om een horizontale asymptoot te hebben?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Voorschrift van rationale f opstellen

Als de functie door de oorsprong gaat moet gelden: f(0)=...

Welke factor (behalve 2) moet dan ook in de teller voorkomen,

Verder: aanwijzing Drieske,

Berichten: 3

Re: Voorschrift van rationale f opstellen

Safe schreef:Als de functie door de oorsprong gaat moet gelden: f(0)=...

Welke factor (behalve 2) moet dan ook in de teller voorkomen,

Verder: aanwijzing Drieske,


mAar je kunt hier f(0) niet doen ,want je hebt geen functievoorschrift. je moet dat zelf bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Voorschrift van rationale f opstellen

Je kunt daar wel mee aan de slag. Maar daarvoor zul je eerst op de andere vragen/tips moeten ingaan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Voorschrift van rationale f opstellen

mAar je kunt hier f(0) niet doen ,want je hebt geen functievoorschrift. je moet dat zelf bepalen.
Je moet wel weten wat f(0) is ... (bedoeld is (natuurlijk) een getal)

Reageer