Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

Wanneer een dier van kleur verandert is dit meestal bedoelt om zich te camoufleren voor een roofdier. Ook de octopus heeft een manier gevonden om minder goed op te vallen. In ondiep water heeft deze een transparante kleur maar in dieper water kleur de inktvis (donker)rood. Hoe heeft de diepte van het water invloed op de kleur van de octopus?


In diepere wateren, vanaf ongeveer 800 meter, zou de transparante octopus licht reflecteren en goed opvallen voor roofdieren. Om minder goed gezien te worden moet hij er dus voor zorgen om juist licht te absorberen, zoals voor hem mogelijk is met de kleuren rood en zwart. In ondiep water moet hij juist wel licht reflecteren om niet gezien te worden dus wordt hij transparant.


De onderzoekers stelden een groep octopussen bloot aan blauw licht waardoor de dieren hun spieren samentrokken met als gevolg dat cellen met pigment uitgerekt werden en hun huid rood kleurde. Op andere kleuren licht reageerde zij niet hetzelfde. Om er zeker van te zijn dat de octopussen daadwerkelijk reageerde om zich te camoufleren onderzocht men hoe de verschillende kleuren en sterkten van licht werden geabsorbeerd of gereflecteerd. Het resultaat was dat de inktvissen exact de juiste tint kozen om het licht te absorberen of te reflecteren en zo dus de beste manier creëerden om zich te camoufleren in zowel diepe- als ondiepe wateren.


Afbeelding


Bron: Discovery News


Wetenschappelijk artikel: Mesopelagic Cephalopods Switch between Transparency and Pigmentation to Optimize Camouflage in the Deep
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 1.816

Re: Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

Transparant reflecteert licht. Leg dat eens toe/uit svp?


Quote? Prectus bericht:


In ondiep water moet hij juist wel licht reflecteren om niet gezien te worden dus wordt hij transparant.


end quote


Heb ik daarvoor zoveel natuurkunde lessen gehad??
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

Thionyl schreef:Transparant reflecteert licht. Leg dat eens toe/uit svp?

[...] Heb ik daarvoor zoveel natuurkunde lessen gehad??

Als we een transparant glas nemen, dan reflecteert deze toch ook licht?! Er bestaan niet voor niets anti-reflecterende glaswanden, brilglazen etc.


Daarnaast vermoed ik dat het reflecteren, naast het breken van licht aan het wateroppervlak er bij de octopus juist voor zorgt dat een mogelijke predator verward raakt. Behalve de mens staat de octopus ook op het lijstje van haaien, zeehonden, zeeschildpadden e.d., waarschijnlijk is het handiger om het licht te weerkaatsen i.p.v. ook de rode kleur in ondiep water aan te houden. Beneden die 800 meter leven wellicht ander soort predatoren die hun hapje juist uitzoeken op reflectie. Misschien zou een (diepzee)bioloog daar meer over kunnen vertellen.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

Als I de invallende intensiteit is, dan geldt er:


I=R+T+S


met

  1. R: reflectie
  2. T: transmissie
  3. S: absorptie

Daaruit volgt, bij constante I(ntensiteit) en constante S op een bepaalde diepte, dat T en R niet tegelijkertijd omhoog kunnen, en dat je niet kan stellen dat licht reflecteren (R stijgt) aanleiding geeft tot transparant worden (T omhoog).
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

Ik heb de oorspronkelijke tekst volgens mij goed gelezen. Daar staat e.e.a. volgens mij toch een tikje anders.


Op geringe diepte (nog veel van alle kleuren licht aanwezig) wordt de octopus transparant. Valt dus weinig op.

Op grote diepte, in de duisternis wordt de octopus rood. Jagers met (blauwachtige) bioluminescentie-eigenschappen ter verlichting van hun omgeving zien de octopus niet/slecht omdat een dán rode octopus blauw licht absorbeert.


Reflectie speelt op geringe diepte ternauwernood een rol vanwege het vele omgevingslicht. Een transparante octopus zou in de duisternis echter (een deel van) het licht van zo'n jager reflecteren, en dat kleine beetje valt op tegen de donkere achtergrond.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

Ik heb de oorspronkelijke tekst volgens mij goed gelezen. Daar staat e.e.a. volgens mij toch een tikje anders.


Bedoel je daarmee het wetenschappelijke artikel zelf of...? Jouw uitleg kan ik niet zo halen uit het Discovery artikel, al ga ik er zonder meer vanuit dat het klopt.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Het geheim achter de verdwijntruc van de octopus.

het discovery-verhaal:

in shallow waters, being mostly clear makes an animal basically invisible.


But like a windowpane, a transparent animal reflects light at depths below about 800 meters (*) (2,600 feet), where hiding places are scarce and predators lurk with bioluminescent flashlights that shine in the blue wavelengths. In that environment, it is wisest to be red or black, as those colors absorb blue light rather than reflect it – creating a different kind of invisibility.
(*)Had beter verwoord kunnen worden: die reflectie heeft niks met diepte te maken. Bijvoorbeeld:
But like a windowpane, a transparent animal reflects light.

At depths below about 800 meters (2,600 feet), hiding places are scarce and predators lurk with bioluminescent flashlights that shine in the blue wavelengths. In that environment, it is wisest to be red or black, as those colors absorb blue light rather than reflect it – creating a different kind of invisibility.

samenvatting van het artikel:


ondiep, algemeen licht:
Transparency conveys excellent camouflage under ambient light conditions, greatly reducing the conspicuousness of the animal's silhouette [1,2].

gevolgd door een algemene waarneming:
Transparent tissues are seldom perfectly so, resulting in unavoidable internal light scattering [2].

diep, algemeen donker:
Under directed light, such as that emitted from photophores thought to function as searchlights [3,4,5,6,7,8], the scattered light returning to a viewer will be brighter than the background, rendering the animal conspicuous
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer