Evenwichtsconstante berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

Evenwichtsconstante berekenen

Hallo, Ik moet een taak maken ivm met de evenxichtsconstante. De eerste oefening heb ik al opgelost maar ik twijfel bij oefening 2 en 3.

Oef 2: In een vat van 4 liter brengt men 6g Koolstof © en 1g waterstofgas. Bij 800°C stelt zich het volgende evenwicht in: C + 2H2 => CH4

waarbij er 0,32 g methaan (CH4) gevormd blijkt. Bereken de K.

Ik heb deze oefening gewoon opgelost zoals een oefening waar je alle gegevens hebt , 6g C, 1g H2 en 0,32 g CH4. Alleen twijfel ik of dit wel correct is. want ik kom voor K namelijk 163,84 uit, klopt dit ?

bij Oef 3 weet ik eigenlijk niet goed waar te beginnen

Men voegt 2,5 mol CO, 3 mol O2 en 4 mol CO2 in een reactievat van 10 liter tesamen. Bij evenwicht blijkt nog maar 2 mol O2 aanwezig te zijn. Bereken de K.

2C0 + O2 => 2C02

Ik ben dus eerst begonnen met die 2 mol op het einde te berekenen, dat is dus 0,2 mol/liter. Maar hoe moet ik nu verder ? Ik heb ook al zitten zoeken om die 2 oefeningen op te lossen via een tabel (wat wij in de les niet doen), kan iemand dit eventueel ook uitleggen ?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Alleen twijfel ik of dit wel correct is. want ik kom voor K namelijk 163,84 uit, klopt dit ?
laat hier dan je uitwerking eens zien, dan kunnen we er (eventuele) denkfouten uithalen. Aan een antwoord hebben we weinig, want een rekenfoutje zit in een klein hoekje en dan kan je een overigens perfecte werkwijze niet meer aantonen met slechts een eindantwoord.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Ik heb dus dit gedaan voor oefening 2 :

eigenlijk gewoon gezocht hoeveel g van elke stof gelijk is aan 1 mol via het periodiek systeem en dan omgezet naar de waarden uit het vraagstuk.

* 1 mol CH4 = 16 g CH4

0,02 mol CH4 = 0,32 g CH4

=> 0,02 mol / 4liter = 0,005 mol/ liter

* 1 mol C = 12 g C

0,5 mol C = 6 g C

=> 0,5 mol : 4 liter = 0,125 mol/ liter

* 1 mol H2 = 2 g H2

0,5 mol H2 = 1 g H2

=> 0,5 mol : 4 liter = 0°,125 mol/ Liter

en dan K = (0,005) / (0,125)*(0,125^4) = 163,84

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Evenwichtsconstante berekenen

hier gaat van alles mis.

je berekeningen (van om hoeveel mol het gaat), OK.

maar je rekent hier ten slotte verder mee alsof het om een reactie van opgeloste stoffen gaat, en dat is niet zo

wiki
  • voor gassen wordt de partiële druk van het betreffende gas genomen in eenheden standaard druk. Als de druk van het gas 1 maal de standaard druk is, is dat 1, voor een half maal de standaard druk 0,5, et cetera
  • voor vaste stoffen mag 1 ingevuld worden (wat iets anders is dan dat de concentratie 1 is!)
Nooit van gehoord?

en verder begrijp ik niet waar jij in je uiteindelijke vergelijking die ^4 vandaan haalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Evenwichtsconstante berekenen

die ^4 is inderdaad verkeerd, het moet tot de 2de zijn ? En In de les hebben we eigenlijk enkel oefeningen gemaakt waar alles gegeven is. Ofwel de hoeveelheden in mol, ofwel de hoeveelheden in gram die we dan juist moeten omzetten. Maar hoe moet ik die oefeningen dan oplossen ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Evenwichtsconstante berekenen

  • voor vaste stoffen mag 1 ingevuld worden (wat iets anders is dan dat de concentratie 1 is!)
dus, ipv de "concentratie" C vul je 1 in
[*]voor gassen wordt de partiële druk van het betreffende gas genomen in eenheden standaard druk. Als de druk van het gas 1 maal de standaard druk is, is dat 1, voor een half maal de standaard druk 0,5, et cetera
1 mol gas neemt bij 0°C 22,4 dm³ ruimte in bij standaarddruk.

als er 1/22,4 = 0,044643 mol gas aanwezig is in een liter volume bij 0°C vul je daarvoor dus 1 in.

jij vindt voor CH4 0,005 mol in een liter. Bij 0°C zou dat dus 0,005/0,044643 = 0,112 maal de standaarddruk wezen.

echter, bij 800°C zal de druk (en dus ook de partiële druk) hoger zijn

800°C is 1073 K

de partiële druk wordt dan 0,112 x (1073/273) = 0,4402 keer de standaarddruk.

waar in je evenwichtsvergelijking de "concentratie" CH4 staat vul je dus 0,44 in.

Vlotter bepaal je dit trouwens aan de hand van de algemene gaswet

Als dit je geheel onbekend voorkomt vraag ik me af waarom ze je met dit soort oefeningen confronteren. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Als dit je geheel onbekend voorkomt vraag ik me af waarom ze je met dit soort oefeningen confronteren. :P


Eerlijk gezegd weet ik totaal niet over wat je nu bezig bent. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Eerlijk gezegd weet ik totaal niet over wat je nu bezig bent. ;)
Dan zijn deze oefeningen niet voor jou(w niveau) bedoeld, óf men heeft je deze oefeningen gegeven met als bedoeling een rekenexercitie, daarbij over het hoofd ziend dat het niet om reacties in oplossingen gaat, maar om gassen en vaste stoffen in een vat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Evenwichtsconstante berekenen

En hoe werkt dat juist als je alles in een tabel plaatst ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Evenwichtsconstante berekenen

........een tabel.........
Geen idee. Als er al zo'n tabelsysteem is, dan ken ik het niet. Je bedoelt toch niet toevallig zoiets als verhoudingstabelletjes uit de vmbo-wiskunde, rekenhulpjes om uitgaande van van 12 g bij 1 mol te berekenen hoeveel mol 0,4 g dan wel is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 14

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Zoiets:

bv van oef 2

Mol : C H2 CH4

Begin:

Eind:

Evenwicht

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Ik begrijp het niveau waarop de vraag gesteld is. Veel docenten in het VO ontwijken de partiele druk, omdat het gebruik van de algemene gaswet niet meer in het Scheikunde Curriculum zit. Dus worden ook gassen dan als concentraties genomen ( mag ook, btw, mits er enkel gassen in de evenwichtsvoorwaarde staan.). Enkel wordt dan niet de k_p maar de K_c bepaald.

Algemeen wordt de de begin-delta-evenwicht-tabel gebruikt. Voor alle evenwichten. Dus dat is niets VMBO-achtigs als kruistabellen (die jammerlijk genoeg voor alles in de HAVO bijna gebruikt worden, maar voor Industriele Chemie op alle nieveaux onontbeerlijk zijn, dus niet al te neerbuigend...).

Dus, reken al de concentraties van de stoffen in evenwicht uit en vul in in de evenwichtsvoorwaarde.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Ik begrijp het niveau waarop de vraag gesteld is.
Ik was al half bang dat het zoiets zou moeten zijn.
Dus, reken al de concentraties van de stoffen in evenwicht uit en vul in in de evenwichtsvoorwaarde.
En wat doet gebruiker texas dan met die vaste stof, ook maar gewoon als gas beschouwen?
Algemeen wordt de de begin-delta-evenwicht-tabel gebruikt. Voor alle evenwichten. Dus dat is niets VMBO-achtigs als kruistabellen (die jammerlijk genoeg voor alles in de HAVO bijna gebruikt worden, maar voor Industriele Chemie op alle niveaux onontbeerlijk zijn, dus niet al te neerbuigend...).
Ik ben de laatste om neerbuigend te doen over dit soort dingen ;)

kun je texas' evenwicht als voorbeeld in zo'n tabel plaatsen, en ons uitleggen wat daarvan het voordeel is?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Jan van de Velde schreef:Ik was al half bang dat het zoiets zou moeten zijn.

En wat doet gebruiker texas dan met die vaste stof, ook maar gewoon als gas beschouwen?

Ik ben de laatste om neerbuigend te doen over dit soort dingen ;)

kun je texas' evenwicht als voorbeeld in zo'n tabel plaatsen, en ons uitleggen wat daarvan het voordeel is?
Een poging met juiste opmaak...

Code: Selecteer alles

   C(s) + 2H2 (g) => CH4 (g)

   6g		1g

  

b  0,5	  1

0	  mol		   

d

   mol

e

   0,02	  mol

Stap 2   

b  0,5	  1

 0		  mol		   

d  -0,02   -2x0,02	  +0,02	mol

e

   0,02	  mol

Stap 3   

b  0,5	  1

0	  mol		   

d  -0,02   -0,04		  +0,02	mol

e  0,48	 0,96		   0,02	  mol
En nu alles omzetten naar concentratie. En dat invullen in de evenwichtsvoorwaarde (waar btw geen vaste stof in thuis hoort, vandaar dat ik mij eigenlijk nooit om de vaste stof zorgen maak.).

Je kan ook eerst alles in concentraties omgezet worden en dan in bde, tabel, aangezien het volume gelijk blijft.

Dit is overzichtelijk in uitwerking en wat er allemaal gebeurt. Zeker evenwichten bij bijv pH 7 met zuur/basen in waterige omgeving heb ik nog niemand de afleidingen zonder een dergelijke overzicht zien doen.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 14

Re: Evenwichtsconstante berekenen

Waarom kan je bij CH4 ook al niet 0,32 g invullen ? En hoe kom je aan die 0,5 en 1 gram bij C en 2H2 ?

Alvast bedankt ;)

Reageer