[profielwerkstuk] programma schrijven

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[profielwerkstuk] programma schrijven

Hallo, ik ben Anne, ik zit in 5VWO (eerst HAVO gedaan) en ik wil voor de vakken wiskunde B12 en natuurkunde 12 een programma gaan schrijven in C++, hier heb ik al ietsjes ervaring in, en het beheersen hiervan is zeer gunstig voor de toelating tot mijn vervolgopleiding. Maar, zo stelde mij Na leeraar, het zou mooi zijn waneer ik een programma zou kunnen schrijven waar de school baat bij heeft. Dan zou ik mijn onderzoek en de ontwikkeling van het programma gefinancieert kunnen krijgen. Aldus, je voelt het al komen, ideeen anyone?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [profielwerkstuk] programma schrijven

Een online systeem waarop alle cijfers bij worden gehouden.

Mogelijke instellingen waarop mensen de cijfers weer kunnen laten geven:

'laatste bezoek'

'laatste maand'

'bepaald jaar'

Automatisch weer laten geven of iemand eventueel niet door mag naar een volgend jaar en door welke vakken dit komt etc.

leef je uit.

(zorg wel voor een disclaimer dat er aan die site dan geen rechten kunnen worden ontleent, scheelt een hoop trammelant :wink: )
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [profielwerkstuk] programma schrijven

Een online systeem waarop alle cijfers bij worden gehouden.
Dan houdt het al snel op qua C++ en moet je je heil eerder zoeken bij "talen" als PHP enzo...

Anne, ik weet niet hoe goed je erin thuis bent, maar een wiskundig programma zou het vast goed doen. Bijvoorbeeld iets waarmee je functies kunt differentiëren (gebruiker tiept een functie in, jouw programma geeft de afgeleide), technisch prima te doen maar wel een leuke uitdaging. Of iets waarmee je grafieken van formules in je window kunt weergeven?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: [profielwerkstuk] programma schrijven

Je kunt ook denken aan een simulator van het zonnestelsel, waarin je de baanparameters van de planeten kunt aanpassen en kijken wat er dan qua stabiliteit gebeurt. Kwestie van een stel planeten (als objecten eventueel) en hun posities en snelheden definieren en een numerieke integrator er op los laten (minder moeilijk dan je denkt!).

Berichten: 28

Re: [profielwerkstuk] programma schrijven

@ Wouter; tja, dan ben ik bang dat je inderdaad eerder aan andere talen komt, het gaat echt specefiek om C++ en eigenlijk denk ik niet dat iedereen het mij in dank af zou nemen als ik alle cijfers openbaar toegankelijk maak(voor ouders enzo) :wink:

@ Rogier; Wiskunde, ja daar zou je een hele hoop in kunnen doen ja, maar ik heb geen idee in hoeverre dit te doen is... allle kennis die ik heb, komt van gratis online cursussen dus dit zal wel behoorlijk beperkt zijn... maar zodra ik het gefinancieerd kan krijgen, dan kan ik mooie boeken kopen 8)

@ Brinx; Tja, ANW simulaties kan ook heel mooi ja, maar hier is op het net ook wel heel veel in te vinden natuurlijk...

eigenlijk zou ik het liefst iets leerlinggerichts maken, iets waar de leerlingen enorm veel profeit van kunnen hebben (nou ja, t zal wel te hoog gegrepen zijn :shock: ) maargoed, bedankt voor de snelle reacties hè

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [profielwerkstuk] programma schrijven

Natuurlijk beveilig je ze met wachtwoorden. Dat je hier andere talen voor nodig hebt, Helaas.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [profielwerkstuk] programma schrijven

Wat ik wel fijn zou vinden is een goed programma op het gebied van foutenanalyse. Je voert meet waardes in in je programma, en je programma gebruikt de kleinste kwadraten methode om de ideale lijn te vinden met daarin de fouten, je programma kan er een curve op laten passen, je programma kan met fouten gebieden werken. Je programma rekent de fouten uit. Je programma werkt met minimale hellingen en maximale hellingen. Dit idee kan je zo groot en zo klein maken als je wilt, ik heb er nog wel wat berekeningen voor je, mocht je geinteresseerd zijn PB me dan maar. Ik zou zeggen dat je hier een heel leuk, en goed ding mee hebt.

Misschien kan je een analysator maken die genomen foto's analyseert van een valproef bij natuurkunde, dat het daar de snelheid van de bal berekent. Je kan misschien een mooie tralie simulator maken. Iets met halfwaarde tijden en verval producten. Een programma waar de schade van een bepaald isotoop wordt verteld op het lichaam. Dus rekening houdend met lichaamsgewicht, leeftijd, bescherming, hoeveel straling van de isotoop afkomt.

Dit valt buiten Na en Wi, maar kan ook heel nuttig zijn: Misschien hebben jullie bij Scheikunde oude chromatografen ofzo, of spectrometers, misschien kan je een programma schrijven wat de gegevens van de spectrometer analyseert, ik weet dat op mijn oude middelbare school scholierenwaren die dat hadden geschreven.

Misscien kan je een overhorings programma schrijven voor Frans, Duits of Engels. Dat mensen overhoord kunnen worden, dat er vertalingen wordne gevraagd, of gramatische uitgangen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer