Kz waarde berekenen mbv ph waarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Kz waarde berekenen mbv ph waarde

ik moet een practicum voorbereiden waarin ik met een gegeven pH waarde de Kz waarde van een bepaalde stof moet berekenen maar hier kom ik niet uit, dus graag jullie hulp.

De bedoeling is dat ik de pH waarde van een onbekende oplossing meet (nog niet gedaan dus die noem ik 'x') en vervolgens de Kz waarde bereken. De oplossing bestaat uit een van de volgende zuren: H2C2O4, H3PO4, HCOOH, CH3COOH, NH4 of Pb(H20)n. Ik weet dat de pH waarde het negatieve logaritme van de H+ concentratie is, maar ik weet niet hoe ik met die concentratie achter de Kz waarde kom met de gegeven stoffen en de bekende pH waarde.

Help is zeer gewenst!!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

Probeer met behulp van de formule voor de zuurconstante eens de Kz-waarde te vinden als je de pH kent.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Ik ga ervan uit dat die oplossing slechts één zuur tegelijk bevat en dat de concentratie van dit zuur gekend is. Vervolgens kan je mathreaks raad volgen; schrijf eens de evenwichtsreactie op van bijv. CH3COOH in water.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

ik weet dat de concentratie van de oplossing 0,10 mol/l is, en dat de H+ concentratie het inverse negatieve logaritme van de gemeten pH waarde is, dus met welke formule zou ik dit dan oplossen? moet ik dan een reactievergelijking maken met de oplossing die uit elkaar valt in H+ en de rest van de oplossing, maar dan is de concentratie van de rest van de oplossing in de reactievergelijking onbekend en de kz waarde ook, dus dan kan ik nog steeds de kz waarde niet uitrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

en dat de H+ concentratie het inverse negatieve logaritme van de gemeten pH waarde is
pH = -log[H+] en [H+] = 10-pH

Je hebt een 0,1M oplossing, wat is dan de concentratie aan H+
dus met welke formule zou ik dit dan oplossen? moet ik dan een reactievergelijking maken met de oplossing die uit elkaar valt in H+ en de rest van de oplossing, maar dan is de concentratie van de rest van de oplossing in de reactievergelijking onbekend en de kz waarde ook, dus dan kan ik nog steeds de kz waarde niet uitrekenen.
Probeer eens volgende tabel verder aan te vullen

<table cellpadding="0" cellspacing ="0" border="1" class="bbc">

[tr][td] [/td][td]CH3COOH[/td][td]+[/td][td]H2O[/td][td]Afbeelding[/td][td]???[/td][td]+[/td][td]???[/td][/tr][tr][td][ ]0[/td][td]0,1[/td][td] [/td][td]doet er niet toe[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td]Δ[ ][/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][/tr][tr][td][ ]ev[/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td] [/td][td]concentratie aan H+ bij evenwicht[/td][/tr]</table>
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

klopt het als ik het als volgt uit zou rekenen, waarbij x dan dus de berekende H+ concentratie is?

[HCOOH] [H2O] [H3O] [COOH]

b 0,10

0 0

g -x

+x +x

e 0,10-x

x x

Kz = [H3O] [COOH] = x2

---------------- -------

[HCOOH] 0,10-x

de tabel hoorde er zo uit te zien, de tabs zijn in mijn vorige post niet zichtbaar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

klopt het als ik het als volgt uit zou rekenen, waarbij x dan dus de berekende H+ concentratie is?
Inderdaad!

En dan kan je de concentraties bij evenwicht berekenen en vervolgens de Kz!

Luk dit?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

Ja ik denk dat ik er zo wel uit kom.

Ontzettend bedankt voor de hulp, het heeft me heel erg geholpen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Kz waarde berekenen mbv ph waarde

Graag gedaan en succes met je practicum! Als je nog vragen hebt weet je ons wel te vinden ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer