Virussen en vaccinaties

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Virussen en vaccinaties

Beste wetenschappers,

Ik ben bezig met een verslag van mijn thema opdracht over de sequentie van een virus genoom.

Daarbij moet ik aan de hand van het erfelijk materiaal het virus met anderen vergelijken en zo familiebanden weergeven.

Stel dat er van een virus al een vaccinatie beschikbaar is en er wordt een nieuw virus ontdekt die in dezelfde familie als het eerste virus zit. Is het dan correct om te stellen dat het vaccin ook op het nieuwe virus zal werken?

Ik hoop trouwens dat dit in het goede forum is geplaatst. Ik wou het eerst bij Biologie zelf vragen maar bedacht me toen dat dit eerder onder huiswerk valt.

Celsius
e≈mc²

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Virussen en vaccinaties

In dezelfde of een ander type van hetzelfde virus? De verschillende H- en N- varianten van influenza zijn een voorbeeld van andere types van hetzelfde virus. Of bedoel je wat anders?

Het ligt er verder helemaal aan waar het vaccin op gericht is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Virussen en vaccinaties

Ik bedoel met virussen met dezelfde H/N classificatie en/of degenen die sterk op het nieuwe virus lijken.

Dus als er weer een pandemie is met een H1N1 virus dat deze met dezelfde medicijnen als tegen de Mexicaanse griep (ook H1N1) kan worden bestreden bijvoorbeeld.
e≈mc²

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Virussen en vaccinaties

H1 is H1 dus, zolang het vaccin gericht is tegen die 'versie' van hemagglutinine, dan wel. Hetzelfde geldt voor of neuraminidase.

Als het nieuwe virus er sterk op lijkt, kan het best dat het vaccin niet werkzaam is omdat nét dat stukje waar de immuunrespons zich op richt, gemuteerd is.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer