Boogbrug

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Boogbrug

Hallo,

Is de lengte van de boog bij een boogbrug niet simpel te berkenen met de omtrek?

Gr.Sjors

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Boogbrug

sjors d schreef:Hallo,

Is de lengte van de boog bij een boogbrug niet simpel te berkenen met de omtrek?

Gr.Sjors
Jawel, maar ken je dan formules om die lengten te bepalen voor alle boogbruggen?

Voor een cirkel is dat niet moeilijk...

Maar wat wil je bereiken met je vraag?

Berichten: 20

Re: Boogbrug

Ik doe mijn profielwerkstuk over de boogbrug. Nu is mijn vraag hoe je lengte van de boog kunt berekenen. Ik ben al een aantal formules tegengekomen. Mijn vraag is of dit echter niet makkelijker kan.

Gr.Sjors

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Boogbrug

sjors d schreef:Ik doe mijn profielwerkstuk over de boogbrug. Nu is mijn vraag hoe je lengte van de boog kunt berekenen. Ik ben al een aantal formules tegengekomen. Mijn vraag is of dit echter niet makkelijker kan.

Gr.Sjors
Je kunt in "makkelijke" gevallen gewoon omtreksformules van bekende figuren als cirkel e.d. gebruiken...

In de overige gevallen zal dit wat lastiger liggen....

Je kunt bijv zelf proberen een formule op te stellen a.d.h.v. raaklijnen, maar dat wordt wel een vervelende klus...

Ik zou in ieder geval eens googlen op parameter voorstellingen, misschien dat je daar iets aan hebt...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Boogbrug

Wat is je wiskundige achtergrond?

Welke opleiding, welke klas?

Berichten: 20

Re: Boogbrug

6 vwo wiskunde b

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Boogbrug

En welke formules heb je gevonden en vond je (te) moeilijk? En wat vond je er dan lastig aan.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 99

Re: Boogbrug

Het mooie van boogbruggen is dat deze juist een makkelijke vorm hebben die je makkelijk kan omzetten in een formule waarvan je weer de booglengte kan bepalen.

Dat moet je misschien nog krijgen bij wiskunde, maar is in werkelijkheid niet heel erg moeilijk :)

Reageer