Determinant van een som

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Determinant van een som

Hier geraak ik even niet aan uit. Ik zie wel dat de 1 komt van de eenheidsmatrix, maar verder ben ik niet echt meer mee.
determinantI.png
determinantI.png (4.42 KiB) 755 keer bekeken
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Determinant van een som

Zou je een beetje uitleg kunnen geven bij de 'symbolen' (vooral dan wat delta is en wat ik mij moet voorstellen bij A)? En ik veronderstel dat je met 'O(...)' de zogenaamde grote O bedoelt?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Determinant van een som

Mijn excuses, dat had ik inderdaad beter meteen gedaan.
  • \(\delta_{i,A}\)
    : het Kronecker-symbool
  • \(u_{i,A}=\frac{\partial u_i}{\partial X_A}\)
  • \(O(...)^n\)
    : hogere-ordetermen in (...) van graad n
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Determinant van een som

Ik vrees dat ik nog niet helemaal snap wat wat is :) . De A is een cijfer of een matrix? En ik veronderstel dat er in de noemer
\(\partial X_A\)
moest staan?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Determinant van een som

Een partial te weinig gekopieerd, dus inderdaad. Die A stemt overeen met een kolom-nummer in de matrix die bestaat uit partiële afgeleiden, namelijk op plaats (i,A) vind je
\(u_{i,A}=\frac{\partial u_i}{\partial X_A}\)
terug.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Determinant van een som

Hmm, dan vind ik het wel vreemd: je wilt de determinant van een getal berekenen? Dat, of ik ben (nog) niet mee :) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Determinant van een som

Je bent inderdaad niet mee, maar dat komt door mij :)

i en A lopen, dus die kronecker delta is geen getal, maar een matrix met allemaal kronecker delta's in, voor verschillende waarden van i en A (i en A zijn dus getallen). De eerste term is dus de eenheidsmatrix. De tweede term is een matrix (neem ook 3x3) die allemaal partiële afgeleiden bevat, namelijk
\(u_{i,A}=\frac{\partial u_i}{\partial X_A}\)
en dat voor elke positie (i,A). Is dat duidelijker nu?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Determinant van een som

Wat is de hierbij behorende context?
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Determinant van een som

Aha okee, dat verklaart veel :) . Een beetje cru gesteld, komt het er dan op neer dat je det(I + U) wilt berekenen, toch?

-edit- Als dit klopt, kun je dan niets hiermee: Taylor serie ontwikkeling van de determinant.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Determinant van een som

@Drieske: ja :)

@mathreak: de context komt uit de continuümmechanica, waarbij u het verplaatsingsveld is. De kleine x zijn de Euler-coördinaten, terwijl de grote X de Lagrange-coördinaten zijn.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Determinant van een som

\(\det(\mathsf{I} + \mathsf{A}) = \sum_{k=0}^{\infty} \frac{1}{k!} \left( - \sum_{j=1}^{\infty} \frac{(-1)^j}{j}\mathrm{tr}(\mathsf{A}^j) \right) ^k\)
Deze moet ik dus gebruiken. Het verwaarlozen van de hogere-ordetermen betekent dus dat ik de reeks afbreek na de eerste-ordetermen?

k=0: levert de 1

k=1; j=1: tr(U)

De rest is van hogere orde en beschouwen we dus niet.

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Determinant van een som

Klopt helemaal :) .

Graag gedaan en nog veel succes!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer