Kogeltje door een pvc-buisje

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Kogeltje door een pvc-buisje

Heeej!

Met natuurkunde hebben we aanstaande maandag 21 november een practicum. Het is de bedoeling dat we een kogeltje door een pvc-buisje laten gaan. De pvc-buis is niet recht gevormd, maar heeft dus een vorm van een L die scheef naar links wordt gezet op een statief. De onderzoeksvraag is: Wat is de snelheid waarmee het kogeltje de pvc-buis verlaat? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet berekenen.

Mijn docent heeft ons 2 vragen gegeven die ons kunnen helpen met dit practicum:

-Hoe kun je door de hoogte te variëren een set meetwaarden krijgen die een rechte lijn vormen?

-Hoe kun je aan de hand van deze rechte lijn de snelheid berekenen?

Ik snap zijn methode niet en ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.

Mijn vriend heeft ook al naar dit probleem gekeken en kwam met het volgende:

1) Door een touwtje door de PVC-buis te doen kun je de afgelegde afstand van het kogeltje meten, want je meet dan

het touwtje op.

2) Je doet het kogeltje door de PVC-buis en meet de tijd die het kogeltje er over doet om die afstand af te leggen.

3) Je weet nu de afgelegde afstand en de tijd. Met de formule: vgem= delta s : delta t, kun je de gemiddelde snelheid

berekenen.

Er geldt ook -> vgem= (vbegin + veind) : 2 -> In dit geval weet je de gemiddelde snelheid al, dus kun je veind

berekenen. Nu weet je wat de snelheid is waarmee het kogeltje de PVC-buis verlaat.

Maar klopt dit? want de tijd kun je nooit precies berekenen?

En zo niet, hoe moet ik dit anders doen?

xx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Kogeltje door een pvc-buisje

De onderzoeksvraag is: Wat is de snelheid waarmee het kogeltje de pvc-buis verlaat? Ik heb echt geen idee hoe ik dit moet berekenen.
Het gaat om een practicum.

Het zal dus in eerste instantie de bedoeling zijn die snelheid te METEN (direct of indirect), niet om te berekenen.

naderhand ga je dan eens kijken of er een verband te vinden is tussen iets wat je in je opstelling kunt meten en de geconstateerde snelheid aan de uitgang van je PVC-buis.
Er geldt ook -> vgem= (vbegin + veind) : 2 ->
daarvoor is het wél een nadrukkelijke voorwaarde dat de versnelling die je kogeltje ondervindt in heel het buisje constant is. In een L-vormige buis lijkt me dat niet het geval.

Tip: reken met energie-omzettingen.
De pvc-buis is niet recht gevormd, maar heeft dus een vorm van een L die scheef naar links wordt gezet op een statief.
Heb je hier toevallig een afbeelding van? Want deze omschrijving komt me nogal vreemd voor.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer