Onderdelen gummibeertjes bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Onderdelen gummibeertjes bepalen

Voor ons project scheikunde moeten we experimenteel de ingrediënten, en de hoeveelheid hiervan, van gummibeertjes bepalen. We weten dat het vooral bestaat uit glucose, gelatine en kleurstoffen/smaakstoffen.

Op internet heb ik verschillende methodes gevonden om glucose aan te tonen, met bvb Fehling I en spectrometrie. Ik vraag mij af welke methode het best van toepassing is, de experimenten moeten kunnen worden uitgevoerd in een klaslokaal. Voor de rest heb ik geen idee hoe we de rest van de ingrediënten kunnen aantonen.

Alvast bedankt voor je hulp,

Kasper

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Onderdelen gummibeertjes bepalen

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Onderdelen gummibeertjes bepalen

Wat weet je van gelatine?

Wat weet je van de kleurstoffen die gebruikt zijn en is het belangrijk ze te kunnen benoemen of zou chromatografie volstaan?

Wat weet je van smaakstoffen; wat zijn dat over het algemeen (wat voor een soort stoffen)?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 4

Re: Onderdelen gummibeertjes bepalen

Gelatine bestaat vooral uit het eiwit collageen, wat weer vooral uit hydroxyproline bestaat; volgens wikipedia:

Hydroxyproline wordt behalve in collageen maar in weinig andere eiwitten gevonden. Het enige eiwit in zoogdieren dat ook hydroxyproline bevat, is elastine. Hydroxyproline wordt dan ook gebruikt als indicator om de hoeveelheid collageen en/of gelatine te bepalen.

Dus door hydroxylproline aan een oplossing met gummibeertjes toe te voegen kunnen we aantonen dat er gelatine in zit?

Berichten: 4

Re: Onderdelen gummibeertjes bepalen

Kleurstoffen moeten niet benoemd worden, chromatografie volstaat dus.

En kleurstoffen zijn vooral organische verbindingen, net als smaakstoffen?

Berichten: 4

Re: Onderdelen gummibeertjes bepalen

Aahja en ik heb gelezen dat je ook met Fehling gelatine kunt aantonen, net als glucose. Maar er zit ook glucose in de gummi-beertjes, wat ook door Fehling gekleurd wordt. Is deze methode dan wel bruikbaar voor zowel glucose als voor gelatine?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Onderdelen gummibeertjes bepalen

Je komt "hydroxyproline" tegen en gaat daarmee aan de haal. Maar wat ís het nou? Glucose is een suiker & gelatine is ...
Verborgen inhoud
eiwit


Dus de vraag is: welke reagentia reageren niet op suiker en wel op .. (daar zijn er echt meer dan genoeg van)

Dat het op het internet staat betekent niet dat je er zelf niet over hoeft na te denken eh :)

Hoe zou het helpen hydroxyproline toe te voegen aan gummibeertjes?

Als je wil aantonen dat ergens glucose in zit doe je er toch ook geen glucose bij?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer