Promoveren in de economische wetenschappen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Promoveren in de economische wetenschappen

Beste mensen,

Bij deze zou ik graag iets willen vragen over promoveren. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Onlangs heb ik een persoonsgebonden subsidie van de NWO toegekend gekregen en binnenkort begin ik met mijn promotie. Het probleem is dat ik nu niet meer weet of promoveren echt iets voor me is. Ik lees heel veel berichten op internet dat promovendi regelmatig overwerken en dat doorwerken ‘savonds en in het weekend heel normaal is. Ik schrik hiervan. Ik heb een vriendin en ook een sociaal leven en het is voor me heel belangrijk dat ik maximaal 40 uur per week werk. Ik vraag me alleen af of dat realistisch is. Is het mogelijk om binnen 4 jaar te promoveren als ik me vast aan mijn regel hou en niet meer dan 40 uur per week werk? Mijn promotie zal in de economische wetenschappen plaats vinden.

Voor de duidelijkheid: ik vind mijn promotieonderwerp heel erg interessant; ook onderzoek doen is iets wat ik leuk vind. De enige die me een tegenhoudt is overwerken. Ik werk op dit moment 36 uur per week en ik vind het heel fijn om genoeg tijd te hebben voor vrienden en leuke dingen doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties en voor het delen van ervaringen.

Berichten: 954

Re: Promoveren in de economische wetenschappen

t.ikrame schreef:Beste mensen,

Bij deze zou ik graag iets willen vragen over promoveren. Alvast bedankt voor jullie reactie.

Onlangs heb ik een persoonsgebonden subsidie van de NWO toegekend gekregen en binnenkort begin ik met mijn promotie. Het probleem is dat ik nu niet meer weet of promoveren echt iets voor me is. Ik lees heel veel berichten op internet dat promovendi regelmatig overwerken en dat doorwerken ‘savonds en in het weekend heel normaal is. Ik schrik hiervan. Ik heb een vriendin en ook een sociaal leven en het is voor me heel belangrijk dat ik maximaal 40 uur per week werk. Ik vraag me alleen af of dat realistisch is. Is het mogelijk om binnen 4 jaar te promoveren als ik me vast aan mijn regel hou en niet meer dan 40 uur per week werk? Mijn promotie zal in de economische wetenschappen plaats vinden.

Voor de duidelijkheid: ik vind mijn promotieonderwerp heel erg interessant; ook onderzoek doen is iets wat ik leuk vind. De enige die me een tegenhoudt is overwerken. Ik werk op dit moment 36 uur per week en ik vind het heel fijn om genoeg tijd te hebben voor vrienden en leuke dingen doen.

Alvast bedankt voor jullie reacties en voor het delen van ervaringen.
Hi t.ikrame,

Promoveren binnen 4 jaar, zonder over te werken is praktisch onmogelijk. Als mensen het traject al afmaken (veel stoppen onderweg), komen ze vaak over de 4 jaar uit.

Maar, je hebt en subsidie toegekend gekregen, dat moet betekenen dat je onderzoekskwaliteit hebt en een promotor en het NWO vertrouwen in je hebben. Alleen is de vraag of je onderzoek als werk ziet over als een beroep of zelf een hobby. Als je het als werk ziet, wordt het sowieso erg lastig.

Succes met je keuze,

Ferry

Berichten: 3

Re: Promoveren in de economische wetenschappen

Beste Ferry, heel erg bedankt voor je antwoord.

Re: Promoveren in de economische wetenschappen

Het vierde jaar, als je het proefschrift moet schrijven, wordt de stress en de tijddruk groot. Maar als je daar op tijd mee begint is het wel te managen. In het eerste jaar zul je je moeten oriënteren op je onderwerp. In het tweede en derde moet je productief zijn. Overwerken lijkt me zeer onproductief en zeker het blijven rondlummelen op de faculteit als iedereen al weg is. Je moet zo in het onderwerp opgaan, dat je er altijd mee bezig bent, maar dat is nog wat anders dan overwerken.

Af en toe thuis wat uitwerken beschouw ik niet als overwerken.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Promoveren in de economische wetenschappen

Ik heb een vriendin en ook een sociaal leven en het is voor me heel belangrijk dat ik maximaal 40 uur per week werk. Ik vraag me alleen af of dat realistisch is. Is het mogelijk om binnen 4 jaar te promoveren als ik me vast aan mijn regel hou en niet meer dan 40 uur per week werk? Mijn promotie zal in de economische wetenschappen plaats vinden.
Dit gaat waarschijnlijk over Nederland, maar in België is het inderdaad over het algemeen zo dat er meer gewerkt wordt. Maar ik ken er wel een paar die het ook met minder kunnen. Promoveren is sowieso iets waarin je veel vrijheid krijgt. Als de uren het enige is dat je tegenhoudt, dan zou ik me daar niet door laten beïnvloeden. Er zijn wel meer promovendi die ook een leven schijnen te hebben naast hun doctoraat :) . Je bent heus niet de enige met een vriendin en een sociaal leven. Ik ken er zelfs die gewoon doctoreren naast een voltijdse baan.

Bij twijfel moet je anders eens met je promotor gaan praten. Wees gewoon eerlijk en leg de situatie voor. Hij heeft er net zoveel belang bij als jij om de juiste beslissing te nemen.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 954

Re: Promoveren in de economische wetenschappen

Er zijn wel meer promovendi die ook een leven schijnen te hebben naast hun doctoraat :) . Je bent heus niet de enige met een vriendin en een sociaal leven.
Jazeker, alleen is mijn ervaring met collega-promovendi dat het wel degelijk een wissel kan trekken op je sociale leven. In dat geval is het handig dat de sociale omgeving bestaat uit personen die iets vergelijkbaars doen al is het maar omdat ze begrijpen welk proces je doormaakt.

Want, je kunt zeggen wat je wilt, maar promovendus zijn is geen "gewone" baan.
Ik ken er zelfs die gewoon doctoreren naast een voltijdse baan.
Ja, alleen doen die eerder 10 jaar over het promotietraject, dan 4.


Berichten: 3

Re: Promoveren in de economische wetenschappen

Beste Ferry, PeterPan en 317070, ik wil jullie van harte bedanken voor jullie reacties. Hier heb ik veel aan. Jullie reacties helpen me in ieder geval bij mijn overweging om wel of niet te beginnen met de promotie. Ik heb op dit moment een hele fijne baan en ik vind het moeilijk om mijn werk op te zeggen en met de promotie te beginnen, vandaar mijn vraag. En ja, het gaat inderdaad over een promotie in Nederland.

Nogmaals bedankt aan iedereen voor de reacties en veel succes met wat jullie ook doen- :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Promoveren in de economische wetenschappen

Uit eigen ervaring (promovendus natuurkunde in Eindhoven) kan ik spreken dat ik zo'n 45 uur per week op mijn werk aanwezig was, inclusief twee keer half uur koffiepauze en uur lunchpauze per dag. Het gebouw begon vol te stromen rond 9 uur 's morgens en weer leeg te stromen rond 17.30 uur. Normale werktijden, lijkt mij. 's Avonds en in de weekenden heb ik zelden gewerkt, behalve inderdaad tegen het einde van de deadline voor het schrijven van het proefschrift aan. Het kan dus wel!

Helaas hoor ik ook wel eens verhalen uit andere groepen, waar het normaler is om langer door te werken en in de weekenden. Ik denk dat dit deels komt door de cultuur die in de groep heerst, en deels de keuze is van de promovendus zelf. Jouw keuze is duidelijk, maar ik zou als ik jou was ook eens navragen hoe de cultuur heerst binnen de groep waar je wil promoveren.

Reageer