Vector die maan volgt

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Vector die maan volgt

Is er een beschrijving van twee vectoren, die vanuit het middelpunt van de aarde de zon en maan volgen? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vector die maan volgt

Noem eerst eens het vraagstuk dat je wilt oplossen met vectoren, want zonder concreet vraagstuk is je vraag zinloos. Vectoren zijn een hulpmiddel om een vraagstuk op te lossen, en het hangt van het vraagstuk af of bepaalde vectoren handig zijn. Het gaat vooral om de keuze van het coordinatenstelsel. Vectoren vanuit het middelpunt van de aarde passen bij een geocentrisch coordinatenstelsel.

Berichten: 2

Re: Vector die maan volgt

Noem eerst eens het vraagstuk dat je wilt oplossen met vectoren, want zonder concreet vraagstuk is je vraag zinloos. Vectoren zijn een hulpmiddel om een vraagstuk op te lossen, en het hangt van het vraagstuk af of bepaalde vectoren handig zijn. Het gaat vooral om de keuze van het coordinatenstelsel. Vectoren vanuit het middelpunt van de aarde passen bij een geocentrisch coordinatenstelsel.
Dank je! De aarde is de referentie. Vanuit het middelpunt van de aarde kan de maan en zon worden aangewezen met een vector. Waar de vector de aardkorst snijdt moet uiteindelijk berekend worden, dus een coördinaat op de aardbol, op elke 15 minuten vanaf nu. Het hoeft niet zo nauwkeurig, maar wel zonder cumulatieve fout. Als je op zo'n coördinaat zou staan is de maan of zon recht boven je. Ik heb al uurtjes gezocht op internet, en het lijkt wel knap moeilijk. Des te leuker wordt het.

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Vector die maan volgt

Dank je! De aarde is de referentie. Vanuit het middelpunt van de aarde kan de maan en zon worden aangewezen met een vector. Waar de vector de aardkorst snijdt moet uiteindelijk berekend worden, dus een coördinaat op de aardbol, op elke 15 minuten vanaf nu. Het hoeft niet zo nauwkeurig, maar wel zonder cumulatieve fout. Als je op zo'n coördinaat zou staan is de maan of zon recht boven je. Ik heb al uurtjes gezocht op internet, en het lijkt wel knap moeilijk. Des te leuker wordt het.
het is het eenvoudigst om de occlumeringshoogtes op te zoeken van de zon en de maan, van de zon beschrijft dit een mooie sinus die tussen de keerkringen licht, je hoeft dan enkel het wiskundige voorschrift van deze sinus op te stellen en in te vullen de hoeveelste dag van het jaar het is. zo vind je de exacte occlumeringshoogte van die dag van de zon (dit is de beschrijving in het algemeen op jaarbasis als dat de bedoeling was)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vector die maan volgt

het is het eenvoudigst om de occlumeringshoogtes op te zoeken van de zon en de maan
Occlumering doet denken aan Harry Potter. Bedoel je misschien culminatiehoogte ?

Gebruikersavatar
Berichten: 19

Re: Vector die maan volgt

Occlumering doet denken aan Harry Potter. Bedoel je misschien culminatiehoogte ?
ja ik bedoel inderdaad niet datgene waarbij ze in mijn gedachten doordringen :) mijn excuses

Reageer