Zakking doormiddel van het programma maple

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 15

Zakking doormiddel van het programma maple

Afbeelding

Ik heb de vier voorwaarden opgesteld(ik heb geleerd 2 aan elke rand. zijn dit de juiste randvoorwaarden? ik snap nog niet echt goed welke je precies gebruikt en of je ze ook bijvoorbeeld bij een oplegging die in het midden ligt op mag opstellen niet alleen in de randen.

inklemming is altijd, w=0 en phi=0. oplegging bevat altijd ook w=0, dit geldt echter niet voor de open einde neem ik aan. dus twijfelde of ik de randvoorwaarde niet voor x=6.5 moest opstellen.

-----

de eerste drie regels van de code zijn standaard voor elke buiging, gewoon het definieerden van de differentiaal vergelijking. Heb ik de x coördinaten juist gekozen zo of moet de 2e randvoorwaarden zitten op x=6.5?

Voor de voorwaarde M1=-T heb ik het moment genomen door de q-last t.o.v. het open einde. dus 17x3=51, 51x1.5=76.5. dit moment is gelijk voor zowel de oplegging als de openeinde.(beiden op 1.5 afstand vanaf de resultaten van de q-last)

ik weet echter dat er iets niet klopt omdat de vraag luidt, waar zit de maximale buiging, ik ben dus de functie uit maple gedifferentieerd en gelijkgesteld aan 0, en dit geeft een andere x dan de opdracht. welke moet zijn x=4.33

Afbeelding

nog even voor de genen waarbij het weggezakt is. dit de standaard diffrentiaal vergelijking met de 4 intgr.constante voor buiging, de code ervoor is hierboven te zien maar zonder de vergelijking te laten zien, dus hier nog even:

Afbeelding

DUS

wat heb ik hier fout gekozen, de x waar ik de randvw voor moet opstellen? Het moment T? de randvoorwaardes zelfs?

gelieve ook wat tips/systematiek voor het opstellen van randvoorwaardes als mogelijk.

Berichten: 15

Re: Zakking doormiddel van het programma maple

-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Zakking doormiddel van het programma maple

Je hebt drie randvoorwaarden:

voor x = 0 is de zakking en de hoekverdraaiing nul

voor x=6,5 is de zakking nul

Andere voorwaarden heb je niet nodig. Op x=9.5 is de zakking zeker niet nul zoals in de maple code (als ik die ten minste goed begrepen heb)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 133

Re: Zakking doormiddel van het programma maple

jhnbk schreef:Je hebt drie randvoorwaarden:

voor x = 0 is de zakking en de hoekverdraaiing nul

voor x=6,5 is de zakking nul

Andere voorwaarden heb je niet nodig. Op x=9.5 is de zakking zeker niet nul zoals in de maple code (als ik die ten minste goed begrepen heb)
Hallo,

Als jij nu een gewoon met de hand gaat doen ipv met MAPLE met de volgende situatie:

situatie 1. Doorzakking van punt C: Vc= -q*L^4 / 8 *EI;

situatie 2. Hoekverdraaing in B door het moment dat veroorzaakt wordt door de q last :φB = M * L / 3 * EI

en vanuit deze twee situatie de doorzakking in C uitrekenen, kan toch en daarna met Maple dan weet je tenminste wat er uit moet komen maar ik denk ook niet dat Vc = 0 mm op 9,5 m

Groet

Berichten: 15

Re: Zakking doormiddel van het programma maple

josias schreef:en vanuit deze twee situatie de doorzakking in C uitrekenen, kan toch en daarna met Maple dan weet je tenminste wat er uit moet komen maar ik denk ook niet dat Vc = 0 mm op 9,5 m

Groet
Ik kan het best met vergeetmenietjes uitwerken en ik weet wel wat eruit moet komen. Het gaat er me echter om dat ik de differentiaal vergelijking kan vertalen naar maple. Bedankt voor je reactie.

Berichten: 133

Re: Zakking doormiddel van het programma maple

Ik kan het best met vergeetmenietjes uitwerken en ik weet wel wat eruit moet komen. Het gaat er me echter om dat ik de differentiaal vergelijking kan vertalen naar maple. Bedankt voor je reactie.
Hallo,

Ik wil niet bij de hand zijn maar dan moet je de vergelijking van de elastiche lijn hebben dan weet je wat je in Maple moet zetten.

Groet.

Berichten: 3

Re: Zakking doormiddel van het programma maple

1) je differentiaal vergelijking is fout, q is nul boven het veld AB.

je voorwaarden zijn bijna goed. Je hebt alleen het moment en de locatie fout, je moet de Q-last vervangen door een statisch equivalente situatie met een puntlast en een koppel op de rol-oplegging. het moment op de roloplegging is dan gelijk aan 1/2*q*l^2 (snede boven roloplegging B naar de rechterzijde) krijg je heel kort dus.

x=0

eq1:= w=0

eq2:=phi=0

x = 6.5

eq3:= w=0

eq4:=M=-0.5*q*l^2 (plus of min moet je even kijken, denk - want het is een inwendige kracht met trek aan de negatieve Z-zijde als ik zo snel kijk)

en dan oplossen.

het maximum moment weet je waarschijnlijk wel, dat vind je door V nul te stellen om de x-coordinaat van het maximum moment in veld AB te vinden.

Reageer