Deuropening doet ons dingen vergeten

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Deuropening doet ons dingen vergeten

Deuropening doet ons dingen vergeten


Het kan gebeuren: we lopen een kamer binnen en weten spontaan niet meer wat we daar nu gingen doen. Dat is nu te verklaren.

Tenminste: dat beweert onderzoeker Gabriel Radvansky in een paper in het blad Quarterly Journal of Experimental Psychology. De onderzoeker organiseerde drie experimenten en toonde aan dat een deuropening ons hele geheugen van de wijs brengt.


Virtueel


De onderzoeker verzamelde een aantal studenten. De studenten werden in een virtuele omgeving geconfronteerd met twee tafels met daarop spullen. Ze moesten een object van de ene tafel verwisselen met een object op de andere tafel. Vervolgens moesten ze in een virtuele omgeving een x aantal meters in dezelfde kamer lopen. Een tweede groep studenten deed hetzelfde en legde ook hetzelfde aantal meters in die virtuele omgeving af, maar stapte daarbij door een deuropening, in een andere kamer.


Echt


De studenten die door de deuropening stapten, bleken zich hun acties minder goed te kunnen herinneren dan de studenten die in dezelfde kamer bleven. In een tweede experiment werd de eerste proef herhaald, maar dan niet in een virtuele, maar in een echte omgeving. En weer leverde dat dezelfde resultaten op.


Lees verder: http://www.scientias.nl/deuropening-doet-o...-vergeten/50509


Bron: University of Notre Dame ( http://today.nd.edu/news/27492-walking-thr...research-shows/ )
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Deuropening doet ons dingen vergeten

Hmm, ik heb me ooit wel eens (samen met een collega) afgevraagd hoe het toch kwam dat onze leerlingen iets wat ze kort daarvoor bij wiskunde hadden geleerd ineens niet meer konden toepassen als ze het bij natuurkunde nodig hadden....


En wij maar smalend foeteren op die sufferdjes....... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Deuropening doet ons dingen vergeten

Een goed voorbeeld van waarom colleges van sociaal/experimenteel psychologen voor een groep wetenschappers uit andere vakgebieden vaak niet werken. De insteek van 'we ervaren iets, laten we het benoemen tot een black box en er dan een interpretatie aan hangen' werkt heel anders dan de drang van vele vakgebieden juist uit te zoeken wat er in dat doosje zit.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Deuropening doet ons dingen vergeten

Opmerkelijk gegeven. Als ik in de keuken bedenk dat ik iets uit de bijkeuken nodig heb, ben ik 9 van de 10 keer in de bijkeuken vergeten wat ik ging halen. Dan loop ik terug naar de keuken en dan weet ik het weer. Dus dat zou wel eens aan die deuren kunnen liggen waar ik doorheen loop. Dat is een hele geruststelling op mijn leeftijd ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Deuropening doet ons dingen vergeten

De hippocampus is belangrijk voor ruimtelijke oriëntatie. Er is een deel van de hippocampus dat zich specifiek met gedetailleerde oriëntatie bezighoudt. Ergens kan ik me wel voorstellen dat als je door een deur loopt, datzelfde stuk zich daarna niet meer bezig houdt met de vorige ruimte, simpelweg omdat je er niet meer bent en het zich richt op de volgende klus.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 150

Re: Deuropening doet ons dingen vergeten

Om in de keuken te komen moet ik door twee deuren. Die deuren staan meestal open. Soms wil ik iets uit de keuken halen en in de keuken ben ik het vergeten. Dan kijk ik vanuit de keuken in de woonkamer en onmiddellijk weet ik het dan weer.
The difficulty lies not in new ideas, but in escaping from the old ones (Keynes)

Reageer