Evenwichtsligging in een zuur-base reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 135

Evenwichtsligging in een zuur-base reactie

Hallo iedereen!

Zouden jullie mij kunnen helpen?

Ik moet oefeningen maken ivm met zuur-basereacties. Ik moet de reacties aanvullen en dan een pijl noteren, naargelang het evenwicht.

Je hebt keuze uit :
  • Lange pijl naar rechts
  • Lange pijl naar links
  • Lange pijl naar links en korte naar rechts
  • lange pijl naar rechts en korte naar links
Hoe weet je wanneer je welke moet gebruiken?

Ik weet dat je pijl moet gaan naar de kant van het zwakste zuur, maar waarom heb je dan soms twee pijlen( korte en lange ) ?

MVG

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Evenwichtsligging in een zuur-base reactie

Een pijl naar rechts wijst op een reactie die aflopend is in die richting. Een pijl naar links betekent dan uiteraard hetzelfde maar in tegengestelde richting.

Wanneer je 2 pijlen in je reactie schrijft wijst dit op een onvolledige reactie (evenwichtsreactie). De langste pijl wijst dan op de reactie die het meeste doorgaat.
Ik weet dat je pijl moet gaan naar de kant van het zwakste zuur
Dit omdat aan de andere kant het sterke zuur staat welk volledig/deels zal dissociëren in water.

Begrijp je dissociëren?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 135

Re: Evenwichtsligging in een zuur-base reactie

Ja, dissociëren snap ik. Ik snap gewoon niet waaraan je kan merken of een reactie aflopend is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Evenwichtsligging in een zuur-base reactie

Dit is afhankelijk van de sterkte van het zuur. Sterke zuren zullen vrijwel volledig dissociëren in water terwijl bij zwakke zuren een evenwicht zal ontstaan.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 772

Re: Evenwichtsligging in een zuur-base reactie

Het is handig om vanbuiten te weten welke zure zwak zijn, en welke sterk. Voorts, kan je uit de waarden voor de pKa afleiden of je met een sterk of zwak zuur te maken hebt. Bij een sterk zuur ligt de pKa waarde lager dan 0. Bij de zwakkere zuren ligt deze beduidend hoger dan 0.

Reageer