Maxwellvergelijkingen vereenvoudigd door heaviside.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 34

Maxwellvergelijkingen vereenvoudigd door heaviside.

Dr. James Clerk Maxwell's vergelijkingen van elektromagnetisme (gepubliceerd in 1865) bestonden uit "Quaternions" een 20 tal variabelen in 20 termen.

Dit was vrij ingewikkeld en in 1884 werd een vereenvoudigde notatie door Heaviside ingevoerd in de vorm van vectoranalyse.

Waarom is dit toen gebeurd en geaccepteerd? (opmerking: we zitten nog voor het tijdperk van de relativiteitstheorie)

bron oa: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetten_van_Maxwell

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Maxwellvergelijkingen vereenvoudigd door heaviside.

Dit onderwerp past beter in 'Elektriciteit en Magnetisme' en is daarom verplaatst.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Maxwellvergelijkingen vereenvoudigd door heaviside.

Hier vind je expliciet terug welke vergelijkingen door wie werden voorgesteld. De verandering van notatie, en belangrijker van wat als de fundamentele velden werd beschouwd (de potentialen versus de elektrische en magnetische velden), is uiteraard een verwoede strijd geweest. Ik denk niet dat er één onomstotelijke reden is waarom vector calculus het gehaald heeft (hoewel het nu als vanzelfsprekend lijkt dat de eenvoudigste notatie gewonnen heeft, maar zoiets kan gebiased zijn). Het feit dat Hertz onafhankelijk op hetzelfde resultaat kwam zal ongetwijfeld hebben meegespeeld. Ook het feit dat Föppl, met zijn zeer invloedrijk werk over elektromagnetisme, zeer positief stond tov het werk van Heaviside zal wel hebben meegespeeld. Met relativiteit heeft het zoals je zelf zegt niets te maken: de vector calculus is, voor relativistische beschouwingen, inferieur aan de tensorcalculus.

Als de geschiedenis je erg interesseert, denk ik dat dit boek nuttig is.

Berichten: 34

Re: Maxwellvergelijkingen vereenvoudigd door heaviside.

prima dit onder "elektriciteit en magnetisme" te plaatsen maar het is wellicht ook een voorbeeld van waar theorieontwikkeling toe kan leiden.

Als uitbreiding op mn vraag

in ca 1892 gooide Lorentz de versimpelde Heaviside-Maxwell vergelijkingen nog eens door de molen.

Was dit enkel om wiskundig simpeler op te lossen formules te krijgen en minder tijdrovende numerieke methoden te hoeven toepassen?

** eendavid, je was me net voor, ik was dit aan het schrijven tijdens jouw antwoord.

Reageer