Correlatie van subschalen en totaalscore vragenlijsten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Correlatie van subschalen en totaalscore vragenlijsten

Beste mensen,

Ik heb middels spss de correlatie berekend van de totaalscore van de PCL-R en de totaalscore van de CTQ. Deze vragenlijsten correleren NIET met elkaar.

Nu heeft de PCL-R 2 subschalen; voor elke subschaal heb ik de correlatie met de CTQ berekend.

Elke subschaal appart correleert wel significant met de CTQ.

De totaalscore correleert dus niet, maar de subschalen wel (terwijl de subschalen samen de totaalscore is). Kan dit kloppen of heb ik dan ergens iets verkeerds gedaan?

Alvast bedankt

Groetjess

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Correlatie van subschalen en totaalscore vragenlijsten

De totaalscore correleert dus niet, maar de subschalen wel (terwijl de subschalen samen de totaalscore is). Kan dit kloppen of heb ik dan ergens iets verkeerds gedaan?
Dat kan welzeker kloppen. Als de correlatie bij de ene proef pakweg positief is, en bij de andere negatief, dan kan de som ervan niet gecorreleerd zijn.

Er zijn ook nog andere, ingewikkeldere redenen waarom dit kan kloppen. Zie bijvoorbeeld ook dit voorbeeld uit een ouder topic (het topic is verder irrelevant): http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=689761
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 954

Re: Correlatie van subschalen en totaalscore vragenlijsten

Wat 317070 zegt, en het kan zelfs zijn dat die subschalen anders gecodeerd zijn.

Berichten: 2

Re: Correlatie van subschalen en totaalscore vragenlijsten

Nog een vraagje;

Wanneer de subschalen van 1 vragenlijst niet normaal verdeeld zijn, maar de totaalscore is wel normaal verdeeld (en subschalen van andere vragenlijst wel normaal verdeeld), kan ik dan alsnog een correlatie test uitvoeren?

Gr.

Reageer