Railgun heeft last van puntlas

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Railgun heeft last van puntlas

Hallo,

wij Maurits en Marnik maken een railgun voor onze PWS (VWO 6) we hebben een probleem voortstuwing van ons projectiel(klein propje aluminium). we hebben een aantal in parallel aangesloten condensatoren als spanningsbron. deze komen uit een flitser van een wegwerpcamera. Onze rails zijn twee strippen aluminium CA. 23cm lang en 2 breed. deze strippen hebben we parallel aan elkaar tussen plexiglas geklemt. wanneer wiij doormiddel van een schakelaar de stroom vrijlaten knalt het tussen de rails en is ons projectiel direct vast gelast. een keer hebben wij een goed schot kunnen maken, maar alles andere keren smelt hij vast. wij lopen nu een beetje vast en vragen daarom wat er fout kan zijn aan onze railgun. om er metingen aan te kunenn doen moet hij echt werken. we hebben de magnetische velden gecontroleerd! hebben we teveel spanning of is de railgun algeheel fout?

mvg, maurits en marnik

Berichten: 555

Re: Railgun heeft last van puntlas

Mij lijkt het dat de afstand tussen projectiel en rail te klein is. Of de opgebouwde spanning van de rail tov het projectiel te hoog. Dan kan je een zogenaamde corona discharge krijgen.

Dat is hetzelfde als bij een Vandergraaff generator

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Railgun heeft last van puntlas

Dit onderwerp past beter in Huiswerk en Practica en is daarom verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Railgun heeft last van puntlas

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=79275

in verband met dat puntlasgebeuren zie ik drie problemen van aluminium vergeleken met koper die bij gebruik van koper minder zouden moeten zijn.
  1. aluminium heeft een ca 1,5 x hogere soortelijke weerstand, dus bij een gelijke doorstroomde doorsnede een grotere warmte-ontwikkeling
  2. aluminium heeft een ca 4,5 x geringere soortelijke warmtecapaciteit bij een ca 3 x geringere soortelijke massa, en bij een gelijke warmteproductie zal een gelijke aludraad dus ca 4,5/3 = ca 1,5 x zo snel opwarmen
  3. aluminium heet een ca 400 K lager smeltpunt dan koper.
drie factoren die elkaar versterken als het gaat om puntlassen.

als ik dan iets lees van een projectiel als "propje" aluminium (folie??) dan zal dat op een paar kleine puntjes kontact maken met je rails? In die puntjes wordt de stroomdichtheid (ampère/m²) dan wel erg hoog, niet, terwijl het moeilijk warmte kan doorgeven aan de rest van je projectiel (weinig oppervlak om warmte door te laten stromen naar de rest van de prop?)

eerste poging tot aanpassen lijkt me dan je alupropje te vervangen door een kogeltje, of een stukje glad aluprofiel dat een groter contactoppervlak met je rails heeft.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: Railgun heeft last van puntlas

We hebben de adviezen geprobeerd alleen het probleem blijft hetzelfde, we hebben zowel een koper als een aluminium projectiel genomen, met een groter raakoppervlak met de rails. Projectiel smelt nog steeds vast. Ik heb me vanmiddag op de theorie geconcentreerd en ben tot de conclusie gekomen dat de bouw van de railgun gewoon goed is. Ik heb de magnetische veldlijnen getekend van het vooraanzicht en heb met de linkerhand regel de lorentzkracht bepaald dit klopt allemaal. Misschien moeten we de rails toch op een andere manier fabriceren iemand een idee? onze rails is exact hetzelfdt als op dit filmpje

http://www.youtube.com/watch?v=pIF1bXOQ31Q

we hopen de railgun toch aan het schieten te krijgen, het is duidelijk dat het om een paar kleine dingetjes gaat.

PS. we maken gebruik van zes parallel aangesloten 330V 100UF condensators

mvg, marnik

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Railgun heeft last van puntlas

Wat gebeurt er als je je condensatoren veel minder ver oplaadt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer