Evenwichtsconstante k

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 49

Evenwichtsconstante k

Hey,

Kan aan onderstaande vraag niet aan uit, kan iemand mij verder helpen.

gegeven: titratie van gekende oxaalzuur oplossing (0,0499M): 2NaOH + C2H2O4 <=> Na2C2O4 + 2 H2O

- sterke base met zwak zuur (pKa 1,3 en 4,3)

- Kreactie? bereken!

moet ik dan de K bereken door:

H2C2O4 <=> H3O+ + HC2O4- pKa1= 1,3 => Ka1= 5,01. 10^-2

HC2O4- <=> H3O+ + C2O4- pKa2= 4,3 => Ka2= 5,01. 10^-5

Is dit dan niet gewoon Kreactie= 5,01. 10^-2 aangezien dit beschouwt kan worden als een mengsel van 2zwakke zuren en Ka1 1000keer groter is Ka2 verwaarloost mag worden?

Maar wat ik nu doe is de K aan de hand van de deelreacties en niet van de hoofdvgl.... Kan iemand mij dit uitleggen want moet eerlijk zijn verbanden zien in deze kwestie is enorm klein...

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Evenwichtsconstante k

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Evenwichtsconstante k

Je moet waarschijnlijk de Ka voor de reactie H2C2O4 Afbeelding 2H+ + C2O42- berekenen.

Probeer als volgt te werk te gaan:
H2C2O4 <=> H3O+ + HC2O4- pKa1= 1,3 => Ka1= 5,01. 10^-2

HC2O4- <=> H3O+ + C2O4- pKa2= 4,3 => Ka2= 5,01. 10^-5
Aan wat is Ka1 en Ka2 nog gelijk?

Tip: zie
Verborgen inhoud
iets met concentraties
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 49

Re: Evenwichtsconstante k

H2C2O4 <=> H3O+ + HC2O4-

Ka= [H+] [HC2O4-] / [H2C2O4]= 5,01. 10^-2 ?

Maar kan er nog inkomen dat men de Ka-waarde van H2C2O4/HC2O4- moet nemen doordat deze samen met HC204-/C2O42- in het mengsel voorkomen en we dit dus als een mengsel van 2zwakke zuren moeten bezien waarbij een zuur veel zwakker is als het andere. Waardoor het zwakste zuur genegeert mag worden dus HC204-/C2O42-. Maar waarom komt NaOH niet in de berekening? dit is uiteindelijk een sterke base en niet verwaarloosbaar. (pH-gewijs valt dan het hele complex oxaalzuur gewoon weg in berekening. Maar dit is denk ik mijn probleem ook effectief het verband tss pH en Ka)...

Maar zit ik al op goede weg?

Ps: excuses voor het verkeerd posten, heb telkens de gewoonte om alles bij het algemene vak te zetten, zal hier in de toekomst zeker beter op letten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Evenwichtsconstante k

Volgens mij moet je gewoon voor beide reacties de Ka opschrijven, dus Ka1 en Ka2, en vervolgens Ka2 substitueren in Ka1.
Ps: excuses voor het verkeerd posten, heb telkens de gewoonte om alles bij het algemene vak te zetten, zal hier in de toekomst zeker beter op letten
Geeft niet, al doende leert men hé ;) .
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer