Verklaring kookpunten edelgassen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

Verklaring kookpunten edelgassen

Hallo,

Ik ben in mijn cursus aan het leren over vanderwaalskrachten. Nu is het zo dat het kookpunt naarmate het atoomgetal stijgt bij de edelgassen het kookpunt toeneemt (vb. kookpunt neon lager dan kookpunt argon). Nu dacht ik dat dit kwam omdat de vanderwaalskrachten toenemen naarmate de atoomstraal groter worden? Kan iemand mij zeggen of mijn denkwijze correct is? Want ik ben hier niet zeker van en het staat ook niet letterlijk in de cursus. Alvast bedankt

Berichten: 92

Re: Verklaring kookpunten edelgassen

Ik ben er ook over bezig, en uit mijn cursus concludeer ik het volgende:

- Grote moleculen (zie ook grootte atoomstraal & molecuulmassa) + regelmatige vorm/polair molecule/veel elektronen/groot verschil in EN = grote intermoleculaire krachten = hoger smelt- en kookpunt (zwakke of geen london, sterke debije en kreesomkrachten) = vloeibaar bij kampertemperatuur

- Kleine moleculen (zie ook grootte atoomstraal & molecuulmassa) + grillige vorm /apolair molecule/minder elektronen/klein verschil in EN = kleine intermoleculaire krachten = lager smelt- en kookpunt (sterke londonkrachten, zwakke of geen kreesom en debijekrachten) = gasvormig bij kampertemperatuur

Reageer