Verwante hoeken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

Verwante hoeken

Ik heb moeilijkheden om te achterhalen wanneer precies ik een minteken moet toepassen op de uitkomst en wanneer niet.

Hieronder enkele voorbeelden:

Sin (π-α) = sin α

Sin (π/2 + α) = cos α

Cos (-α) = cos α

Tan (π - α) = - tan α

Men zegt dat je steeds de goniometrische cirkel moet tekenen om het te zien, maar ik zie het niet. Is er een gouden regel of definitie die ik kan toepassen waarbij het dan steeds zal kloppen?

Berichten: 19

Re: Verwante hoeken

Je kan dit idd verifiëren door de goniometrische cirkel te teken.

Bij je eerste voorbeeld sin(\pi - a) = sin(a). Hiervoor kan je een willekeurige hoek \pi - a tekenen met \pi > a > \pi/2 om dit het beste te zien.

Maar een gouden tip, neen, ik denk het niet. Hierbij moet je de regeltjes 'vanbuiten' leren, maar toch steeds de goniometrische cirkel voor ogen houden.

Door deze formules vaak te gebruiken, zullen ze je wel eigen worden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Verwante hoeken

dennisvc schreef:Ik heb moeilijkheden om te achterhalen wanneer precies ik een minteken moet toepassen op de uitkomst en wanneer niet.

Hieronder enkele voorbeelden:

Sin (π-α) = sin α

Sin (π/2 + α) = cos α

Cos (-α) = cos α

Tan (π - α) = - tan α

Men zegt dat je steeds de goniometrische cirkel moet tekenen om het te zien, maar ik zie het niet. Is er een gouden regel of definitie die ik kan toepassen waarbij het dan steeds zal kloppen?
Is er een gouden regel of definitie die ik kan toepassen waarbij het dan steeds zal kloppen?
De gouden regel:
dat je steeds de goniometrische cirkel moet tekenen om het te zien
Als je het niet ziet, moet je voor alfa een getal kiezen ...

Verder moet je de grafieken goed kennen dan kan je het ook 'zien'.

Bv sin(pi-a)=sin(a), kies a=pi/6, dan is pi-a=... , zijn de functiewaarden gelijk?

Regelmatig oefenen op deze wijze en je wordt vanzelf een ...

Nog een tip: geen (niet wiskundige) regeltjes leren.

Reageer