Radiator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Radiator

Een radiator is een open systeem en daarvoor geldt volgende energiebalans:
eq.png
eq.png (10.45 KiB) 146 keer bekeken
Afhankelijk van het opgegeven probleem kan je dan termen verwaarlozen.

Wat ik niet goed zie is wanneer het linkerlid nul wordt. Ik weet dat het 0 wordt bij een stationair systeem omdat er dan per definitie geen verandering is in de tijd. Maar wanneer is een systeem dan stationair: een radiator die wordt opgewarmd zou volgens mijn intuïtie wél veranderen van energie-inhoud.
oefth.png
oefth.png (43.77 KiB) 146 keer bekeken
Toch wordt die
\(\frac{\Delta E}{\Delta t}\)
weggestreept. Ik weet dat het iets elementairs is, maar ik ben er wat mee in de war. Hoe kan ik zien dat die term nul is?

Bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 7.068

Re: Radiator

een radiator die wordt opgewarmd zou volgens mijn intuïtie wél veranderen van energie-inhoud.
Klopt (mijn inziens). Ik denk dan ook dat het in je vraagstuk gaat over een radiator die al op temperatuur is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Radiator

Dat lijkt me een aannemelijke verklaring, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiator

Lieve help! Wat is de titel van dat boek? Hoe Doe Ik Iets Doodsimpels Zo Ingewikkeld Mogelijk?

Geschreven door zo'n "professor" die na z'n afstuderen nooit buiten de universiteit gewerkt heeft?
Wat ik niet goed zie is wanneer het linkerlid nul wordt.
Als de radiator plus waterinhoud een constante temperatuur hebben, dus als de E van de gehele radiator niet verandert. En normaliter is dat zo met de radiator in je huiskamer.
een radiator die wordt opgewarmd zou volgens mijn intuïtie wél veranderen van energie-inhoud.
Inderdaad, maar wanneer gebeurt dat? Als je de boel weer aanzet in de herfst, of als je de boel weer afzet in de lente.
Toch wordt die
\(\frac{\Delta E}{\Delta t}\)
weggestreept. Ik weet dat het iets elementairs is, maar ik ben er wat mee in de war. Hoe kan ik zien dat die term nul is?
De radiator wordt toch niet opgewarmd? Het water stroomt erin met 90 oC en komt eruit met 70 oC, net zoals een uur geleden, en over een uur.

De warmte-inhoud E van de radiator verandert daar niet door.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Radiator

Ik had je antwoord nog over het hoofd gezien, maar ik wilde de oefening oplossen voor wanneer je de radiator aanzette. Als ik dat wil doen, moet ik beschouwen dat de radiator opwarmt totdat hij in thermisch evenwicht is met het water dat erdoor stroomt, dan is hij immers op temperatuur. De temperatuur van het doorstromende water vermindert echter wel (warmte wordt overgedragen), dus moet ik hiervoor thermisch evenwicht beschouwen met water op 70 of 90 graden? Moet ik in principe ook wet van Fourier en Newton toepassen om te bepalen wat de temperatuur is aan de buitenrand van de radiator en dan een gemiddelde temperatuur nemen voor de radiator (gemiddelde van de binnenrand en de buitenrand)? Vervolgens zou ik de warmtecapaciteit bij deze temperatuur nemen van het metaal waaruit de radiator is opgebouwd, en op die wijze nagaan welke hoeveelheid energie wordt opgeslagen in het metaal van de radiator vooraleer we kunnen verder gaan met
\(\frac{\Delta E}{\Delta T}\)
?

Voor de duidelijkheid, dit is een 'stel dat'-scenario dat ik zelf even wilde beredeneren.

En ik ben het ermee eens dat het ' Hoe Doe Ik Iets Doodsimpels Zo Ingewikkeld Mogelijk? ' gehalte wel overvloedig aanwezig is.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Radiator

Het is heel moeilijk om aan een opwarmende radiator te rekenen. Met alleen Fourier en Newton begin je dan niks.
... moet ik hiervoor thermisch evenwicht beschouwen met water op 70 of 90 graden?
Ik weet niet zeker wat je bedoelt. De radiatorwand heeft niet overal dezelfde temperatuur, en het water erin ook niet want dat gaat immers van 90 (inlaat) naar 70 graden (uitlaat) in een niet-lineair profiel. Gemiddelde temperatuur is daardoor minder dan 80 graden. Ook het metaal van de radiator zal bij evenwicht (na opwarmen) een niet-lineair temperatuursprofiel hebben van iets minder dan 90 naar iets minder dan 70 graden. Het hete inlaatdeel van de radiator zal immers meer warmte per vierkante cm verliezen dan het minder hete uitlaatdeel.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Radiator

Okay, dat is ongeveer wat ik al vreesde, bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer