Practicum bedenken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Practicum bedenken

Hee,

Voor biologie moet ik samen met een vriendin een practicum bedenken...

Maar ik heb echt geen flauw idee, het moet iets te maken hebben met planten.

Dus je mag bijvoorbeeld nagellak over de huidmondjes heen smeren en kijken wat er gebeurt.

Wij zaten eerst te denken aan cola bij 1 plant doen en alcohol bij een andere en dan nog wat andere vloeistoffen, maar dit hoorden wij al van meerdere kanten en dat is dus niet meer zo origineel terwijl je juist voor originaliteit een goed punt krijgt.

Hebben jullie nog tips of ideeën?

Groetjes!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Practicum bedenken

Welke doelstellingen heeft jouw practicum? Of maakt het helemaal niet uit wat je zoal uitspookt?
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Practicum bedenken

Nee, het gaat erom dat je iets leert onderzoeken wat je dus zelf bedenkt. Het moet wel met planten te maken hebben, dus hoe iets afneemt of toeneemt als je iets toevoegd of weghaalt, maar het heeft niet echt een doelstelling, er is geen vast onderwerp dat je moet onderzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Practicum bedenken

Hoe lang heb je ervoor en welke opleiding doe je?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Practicum bedenken

Ik zit nog op de middelbare school, 5 VWO, denk dat we 1 les hebben (50 min.) om het in elkaar te zetten. En dan mag je het een paar keer komen controleren. We hebben tot de kerstvakantie om het practicum uit te voeren en dus te controleren en daarna moeten we een verslag maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Practicum bedenken

Betrek pH en/of zout- of glucoseoplossingen bij het openen en sluiten van de huidmondjes, je zult goede waarnemingen opmerken!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Practicum bedenken

Indien je over een snelgroeiend plantensoort beschikt zou kunnen aantonen dat een plant naar het licht toe groeit. Dit met behulp van een gesloten (donkere) doos waarin binnenin een soort doolhof gemaakt is, de plant zal zich een weg door het doolhof naar het licht zoeken.

Een eerder korte proef (kan je eigenlijk binnen 1 les doen lijkt me) is het aantonen van de celademhaling met behulp van kalkwater.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Practicum bedenken

Bedankt, die eerst kunnen we ook doen, want we kunnen het eerder al voorbereiden en dan in de les in elkaar zetten, we mogen het daarna nog wel controleren namelijk. Maar deze lijkt mij heel lastig. En bij celademhaling? moet je dan de plant gedeeltelijk in kalkwater stoppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Practicum bedenken

In volgende pdf vind je een volledige omschrijving van je proef, als dat niet de pap in de mond is?! :)

Als je proef in je doelstelling past is natuurlijk een andere zaak.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Practicum bedenken

Bedankt, die eerst kunnen we ook doen, want we kunnen het eerder al voorbereiden en dan in de les in elkaar zetten, we mogen het daarna nog wel controleren namelijk. Maar deze lijkt mij heel lastig.


Als je een zuur en een base kunt regelen bij de scheikunde-sectie zal je dit heel simpel op het preparaat (opperhuid van het blad trekken met een pincet) kunnen aanbrengen en kunnen waarnemen wat de reacties van de huidmondjes op de zuur aan de ene kant en de base aan de andere kant zijn. De TOA's van biologie zullen op je school ook vast wel over zout- of glucoseoplossingen beschikken, en anders maak je er zelf eentje (met bijvoorbeeld hulp van TOA's)! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Practicum bedenken

Oké bedankt.

Ik had eigenlijk nog idee, maar dan aan jullie de vraag of het uitvoerbaar kan zijn, planten in verschillende vloeistoffen zetten zoals al eerder gezegd en dat kijken wat er zichbaar veranderd aan de buitenkant van de plant, maar ook wat er onzichtbaar veranderd, door de cellen te vergelijken, de plant opensnijden en een preparaat maken om deze onder de microscoop te leggen?

dan eerst een preperaat van de normale plant, hier een tekening van maken, en dan bij verschillende planten cola ect. toevoegen en kijken of er een verandering optreed?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Practicum bedenken

Girlyy schreef:Oké bedankt.

Ik had eigenlijk nog idee, maar dan aan jullie de vraag of het uitvoerbaar kan zijn, planten in verschillende vloeistoffen zetten zoals al eerder gezegd en dat kijken wat er zichbaar veranderd aan de buitenkant van de plant, maar ook wat er onzichtbaar veranderd, door de cellen te vergelijken, de plant opensnijden en een preparaat maken om deze onder de microscoop te leggen?

dan eerst een preperaat van de normale plant, hier een tekening van maken, en dan bij verschillende planten cola ect. toevoegen en kijken of er een verandering optreed?


Je wilt ze in verschillende vloeistoffen zetten...welke vloeistoffen heb je in gedachte, of enkel de cola...ik dacht dat je dit juist niet wilde omdat het om je heen al werd voorgesteld. Maar hoelang zou je deze planten in deze vloeistoffen willen zetten? Je zou ook kunnen kijken naar de verschillen in hoeveelheid- en voorkomen van de huidmondjes tussen waterplanten en landplanten...eerste groep heeft automatisch al in een vloeistof (water) gestaan en zal zeker qua structuur verschillen met landplanten. Als je weet wat de verschillen zijn kun je ook gaan beredeneren waarom deze verschillen nodig zijn.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Practicum bedenken

Als je een zuur en een base kunt regelen bij de scheikunde-sectie zal je dit heel simpel op het preparaat (opperhuid van het blad trekken met een pincet) kunnen aanbrengen en kunnen waarnemen wat de reacties van de huidmondjes op de zuur aan de ene kant en de base aan de andere kant zijn. De TOA's van biologie zullen op je school ook vast wel over zout- of glucoseoplossingen beschikken, en anders maak je er zelf eentje (met bijvoorbeeld hulp van TOA's)! :)
Een zuur en base vallen te regelen heb ook scheikunde namelijk. En zoutoplossing hebben we ook, glucose denk het ook wel..

Is wel een goed idee, maar de huidmondjes werken nog als je er een preparaat van maakt? en dan moet je dus de onderkant van een blad gebruiken?
Je wilt ze in verschillende vloeistoffen zetten...welke vloeistoffen heb je in gedachte, of enkel de cola...ik dacht dat je dit juist niet wilde omdat het om je heen al werd voorgesteld. Maar hoelang zou je deze planten in deze vloeistoffen willen zetten? Je zou ook kunnen kijken naar de verschillen in hoeveelheid- en voorkomen van de huidmondjes tussen waterplanten en landplanten...eerste groep heeft automatisch al in een vloeistof (water) gestaan en zal zeker qua structuur verschillen met landplanten. Als je weet wat de verschillen zijn kun je ook gaan beredeneren waarom deze verschillen nodig zijn.
Naar water en landplanten wordt denk ik een beetje moeilijk, want we krijgen denk ik gewoon een landplant. En ja, ik bedoel niet alleen cola maar ook alcohol, een siroop, wasbenzine en van dat soort dingen. Ik wilde het niet omdat ik het al had horen zeggen, maar ik denk niet echt dat iemand gaat bedenken dat ze er een preparaat van kunnen maken, waarschijnlijk kijkt iedereen alleen naar de buitenkant en de binnenkant geeft denk ik veel meer weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Practicum bedenken

Is wel een goed idee, maar de huidmondjes werken nog als je er een preparaat van maakt? en dan moet je dus de onderkant van een blad gebruiken?
Waar bevinden de huidmondjes zich binnen een blad, waar denk je dat de meeste huidmondjes zich op een waterplant bevinden, en op een landplant? En ja, deze huidmondjes zijn bruikbaar als je niet te lang gaat wachten met een oplossing bij je preparaat te voegen.

Je moet toch zelf een practicum bedenken, dan kun je toch ook bij de TOA's waterplanten opvragen of uit een vijver uit de buurt vissen?! :)

Trouwens, voordat het wat onduidelijk zal overkomen, je waterplant zal wel bladeren moeten hebben die (deels) boven water uitsteken...wat het verschil is tussen de hoeveelheid huidmondjes van planten die geheel onder water zitten en enkele die bladeren boven het wateroppervlak hebben zul je ook kunnen zien...maar dat is eigenlijk niet zo interessant kan ik je al zeggen. :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Practicum bedenken

Oké, dus als we het binnen een goede tijd doen moet het lukken. Zal het er met mijn 'partner'over hebben. schrijf het zo even op, morgen hebben we een keuze les bio dan gaan we even overleggen en het plan opstellen.

Reageer