Rendementbepaling

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Rendementbepaling

efficiency.png
efficiency.png (26.27 KiB) 337 keer bekeken
De eerste vergelijking is een energiebalans in J/kg. Als je dan die wil gaan toepassen op een machine, dan kan je volgende veronderstellingen maken:
  • klein hoogteverschil
  • variatie kinetische energie klein
Op die wijze kom je uit bij de tweede vergelijking.

Vervolgens wil je nagaan wat het rendement is van zo een machine. De term d stelt mechanische (wrijvings)verliezen voor. Met de voorlaatste regel ben ik het dan ook nog eens, maar ik weet niet hoe er wordt overgegaan naar de laatste regel. Dan maak je toch de veronderstelling dat w_uit 0 is, maar dat is natuurlijk onzin, want dan is je rendement 0. de ronde V staat voor specifiek volume en is gelijk aan 1/rho.

Hoe moet ik dit zien?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Rendementbepaling

Wat is, volgens dat boek, de letterlijke definitie van win , wuit, Win' , d , grote ronde V ?
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Rendementbepaling

w: in J/kg

W': in J/s

d: in J/kg

U': in m³/s

w_in is dus arbeid per massa-eenheid die er wordt ingestoken; w_uit is de arbeid per massa-eenheid die er wordt uitgehaald. Analoog is W'_in de arbeid per tijdseenheid die er wordt ingestoken (een vermogen dus). m' is een massaflux; U' een volumeflux. Specifieke definities kan ik niet geven, dit komt uit een powerpoint, en er hoort wel een boek bij, maar daar kan ik deze uitwerking nergens in vinden. Overigens lijkt (w_uit/w_in) voor een pomprendement me een slechte definitie vermits een ideale pomp alle arbeid omzet in een drukverhoging. En een niet-ideale pomp zal wel warmte ontwikkelen, maar dit draagt bij tot d, en niet tot w_uit...
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Rendementbepaling

Ik begrijp de context van deze formules niet.
Overigens lijkt (w_uit/w_in) voor een pomprendement me een slechte definitie vermits een ideale pomp alle arbeid omzet in een drukverhoging. En een niet-ideale pomp zal wel warmte ontwikkelen, maar dit draagt bij tot d, en niet tot w_uit...
Gaat dit over een pomp dan?

Ik ken geen pomp waar zowel arbeid in gaat als er uit komt.

Netzomin als ik begrijp dat iemand een pomprendement definieert als wuit/win

Pomprendement is wel zoals in de laatste regel: η = U'(Puit - Pin)/Win'

althans: als voor Win' de tekenconventie zo is dat toegevoerde vermogen negatief is.

Dit gedoe komt zeker uit hetzelfde boek/powerpoint als dat topic over die radiator?

Ik heb medelijden met alle studenten die met dit soort rommel iets moeten proberen te leren.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Rendementbepaling

Ja, dit zou gelden voor pompen en ventilatoren volgens de powerpoint. Die laatste regel (die jij ook bevestigt) lijkt me ook logisch als definitie voor een pomprendement. Maar de logica van de regel erboven ontgaat me volledig, althans als verklaring voor de uiteindelijke formule.

Bedankt voor de hulp!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer