Integralen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Integralen

neen blijkbaar niet: http://en.wikipedia.org/wiki/Fresnel_integral Hoe het opgelost moet worden staat er ook bij.

@Drieske: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?s...st&p=461215 deze manier neem ik aan.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Integralen

En bij deze gebruikte ik differentiëren onder integraalteken, maar kom dan op een rare integraal uit:
\( \int_{\infty}^{\infty} \frac{x^a +x^b}{\ln(x)}\ \mbox{d}x \)
Bij onderstaande integraal eigenlijk hetzelfde:
\( \int_0^{\pi /2 } \ln (1-a\cos(x))\ \mbox{d}x \)
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Integralen

dirkwb schreef:En bij deze gebruikte ik differentiëren onder integraalteken, maar kom dan op een rare integraal uit:
\( \int_{\infty}^{\infty} \frac{x^a +x^b}{\ln(x)}\ \mbox{d}x \)
Zijn dit de juiste grenzen? Wat zijn de voorwaarden voor a en b?

Typo's:
\( \int_{-\infty}^{\infty} \frac{x^a +x^b}{\ln(x)}\ \mbox{d}x\ \forall(a,b)>-1 \)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Integralen

Volgens mij scheelt er dan nog iets aan de opgave. Immers voor a,b>2 convergeert de integraal. Tevens vraag ik mij af wat er moet gebeuren voor x<0, waar de logaritme niet bestaat indien we het over reële getallen hebben.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Integralen

\( \int_0^{\pi /2 } \ln (1-a\cos(x))\ \mbox{d}x \)
Is dit de oorspronkelijke integraal?
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 4.246

Re: Integralen

Ja, dat is de integraal.
Quitters never win and winners never quit.

Berichten: 4.246

Re: Integralen

Bij de laatste integraal probeerde ik de wiki pagina erbij te nemen maar ik kwam er niet uit. Immers de integraal die daar wordt besproken lijkt er veel op:

http://en.wikipedia.org/wiki/Differentiati...e_integral_sign

@jhnbk: hoe denk dat de eerste integraal er wel uit hoort te zien?

Ik zit trouwens ook bij deze vast:
\( \int_0^1 \frac{\ln(1+x^2)}{1+x^2}\ \mbox{d}x \)
Ik heb daarbij x=tan(u) geprobeerd maar kom dan vast te zitten.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Integralen

dirkwb schreef:Ik zit trouwens ook bij deze vast:
\( \int_0^1 \frac{\ln(1+x^2)}{1+x^2}\ \mbox{d}x \)
Ik heb daarbij x=tan(u) geprobeerd maar kom dan vast te zitten.
Probeer eens x = √u.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: Integralen

Gewoon partiële integratie ...

Berichten: 4.246

Re: Integralen

Probeer eens x = √u.
Dan blijf je toch zitten met een wortelterm?
Gewoon partiële integratie ...
Welk term partieel integeren? Als ik de teller integreer dan kom ik uiteindelijk op
\( \int v \tan(v)\ \mbox{d}v \)
uit is dit wat je bedoelt?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Integralen

dirkwb schreef:Bij de laatste integraal probeerde ik de wiki pagina erbij te nemen maar ik kwam er niet uit. Immers de integraal die daar wordt besproken lijkt er veel op:

http://en.wikipedia.org/wiki/Differentiati...e_integral_sign

@jhnbk: hoe denk dat de eerste integraal er wel uit hoort te zien?

Ik zit trouwens ook bij deze vast:
\( \int_0^1 \frac{\ln(1+x^2)}{1+x^2}\ \mbox{d}x \)
Ik heb daarbij x=tan(u) geprobeerd maar kom dan vast te zitten.
Deze staat ook op die wiki pagina.

Wat deze betreft:

Ik kon maar niet begrijpen waarom elke poging tot niets leiden tot ik de Abramowitz er eens bij nam.
\( \int_{0}^{\infty} \frac{x^a}{\ln(x)}\ \mbox{d}x\)
Stel
\(x = e^{-u}\)
dan volgt:
\(-\int_{-\infty }^{\infty }\frac{{e}^{-\left( a+1\right) \,u}}{u}\mbox{d}u\)
Dit is te herleiden tot de exponentiële integraal
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Integralen

Interessant, er is dus geen analytische oplossing. En ja, inderdaad ik zag pas later dat die ook op de wikipagina staat. Maar de methodes van Safe en mathreak werken toch niet?
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Integralen

Ik zie niet in hoe ze dan van de combinatie van een veelterm in noemer en een logaritme/goniometrische af geraken. Anyway, als ik de methode gebruik van op wikipedia wordt het niet veel eenvoudiger :)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 4.246

Re: Integralen

Ik zie niet in hoe ze dan van de combinatie van een veelterm in noemer en een logaritme/goniometrische af geraken. Anyway, als ik de methode gebruik van op wikipedia wordt het niet veel eenvoudiger :)
Het wordt inderdaad echt vervelend. In ieder geval ik zit weer vast bij deze:
\( \int_0^{\infty} \ln \left( \frac{e^x+1}{e^x-1} \right) \mbox{d}x \)
Ik vermoed dat een slimme substitutie en partieel integreren hier van pas komt, maar hoe zie ik niet.

En nummer 2:
\( \int_0^{\infty} \frac{1}{x^n+1}\ \mbox{d}x\ \forall n >1 \)
Dit lijkt sterk op iets dat met een contour moet worden opgelost, maar ik vermoed dat het anders kan.
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Integralen

Voor de eerste zie ik niets. Bij de tweede vermoed ik dat, mits een slimme substitutie, de integraal te schrijven is met de beta-functie.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer