Doorbuiging koker berekenen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 96

Doorbuiging koker berekenen

Hallo,

Ik zou graag onderstaande koker op doorbuiging willen berekenen:

Afbeelding

3 kokers met lengte 3400 en 3 geboute ondersteuningen van 10 breed. Het blauwe vlak is de verdeelde belasting (lengte 1200 over 3 kokers) en heeft een gewicht van 1000 kilo en dit blauwe vierkant kan over de lengte van de koker heen bewegen.

Ik ben al een eindje op weg maar kom er niet helemaal uit en weet niet hoe ik dit aanpak met verdeelde belasting.

Koker is 100x100x5

Materiaal is 1.0038 (S235JRG2)

Traagheidsmoment I = 279*10^4 mm^4

Weerstandsmoment W=55900 mm^3

E = 210.000 N/mm²

Rp0,2 = 235 N/mm²

Nou is mijn eerste vraag: Hoe kan ik dit het beste aanpakken.

Ikzelf zou het als volgt doen, graag reactie:

Ik neem 1 koker waar een verdeelde belasting op staat van 333 kilo op 1200 mm. Deze 333 kilo zou ik als puntbelasting nemen op het ongunstigste (langste) punt:

Afbeelding

Is deze VLS reeel of moet ik dit anders aanpakken?

Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Doorbuiging koker berekenen

Verplaatst naar Constructie- en sterkteleer.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Doorbuiging koker berekenen

Een verdeelde belasting als puntlast beschouwen is conservatief (= je berekent voor een "ergere" versie van de feiten) maar aanvaardbaar in dit geval.

Tot zover geen opmerkingen over je VLS.

Ik ga ervan uit dat die drie zwarte balken op de rode liggen dmv. een boutverbinding?

En hoe zijn die rode balken aan de buitenwereld verbonden?

Hoe kom je aan die 1895 (mm?)

Waarom neem je 333 kg? De middelste balk (ligt die exact in het midden?) zal een groter deel van de belasting opnemen, afhankelijk van de stijfheid van de constructie. Neem 500 kg voor de middelste balk, en 250 kg voor de balken aan de zijkanten.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Doorbuiging koker berekenen

king nero schreef:Een verdeelde belasting als puntlast beschouwen is conservatief (= je berekent voor een "ergere" versie van de feiten) maar aanvaardbaar in dit geval.

Tot zover geen opmerkingen over je VLS.

Ik ga ervan uit dat die drie zwarte balken op de rode liggen dmv. een boutverbinding?

En hoe zijn die rode balken aan de buitenwereld verbonden?

Hoe kom je aan die 1895 (mm?)

Waarom neem je 333 kg? De middelste balk (ligt die exact in het midden?) zal een groter deel van de belasting opnemen, afhankelijk van de stijfheid van de constructie. Neem 500 kg voor de middelste balk, en 250 kg voor de balken aan de zijkanten.
Allereerst bedankt voor de reactie!

De drie kokers liggen inderdaard op een rode koker, welke aan een pootstelletje gebout is, welke weer op de grond staat.

excuus, 1895 moet 945 zijn (die 1900 - 10/2).

Ik dacht aan 333 kg aangezien er 1000 kg op 3 kokers steunt, 1000/3 = 333. Ik kan dus beter rekenen met 500 kg aan de middelste koker. Dit zal ik dan als puntbelasting kiezen op het deel met lengte 1980 vanaf de rand.

Dan zou dit mijn vls worden van de maximaal belaste koker (middelste) en het zwakste punt van de koker.

Afbeelding

Ik zal er even mee aan de slag. Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Doorbuiging koker berekenen

Ik weet niet hoe ik mijn vorige post kan editen, vandaar eentje er achteraan.

Ik vroeg me even af waarom de middelste koker de helft van het gewicht draagt (500 kg) en de buitenste beide maar 1/4 (250 kg)? Is dit theoretisch te verklaren, of gewoon een aanname.

Mij lijkt het dat als ze alle drie exact even hoog staan dat ze alle drie ook een gelijke belasting hebben.

Bedankt alvast!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Doorbuiging koker berekenen

editen kan slechts beperkte tijd na het posten, zie forumregels.

Indien de 2 vlakken tussen de drie balken elk 500 kg dragen, zal dat gewicht theoretisch verdeeld worden over de twee aanliggende balken.

Dan zie je dat de middelste balk 2x 250 kg draagt.

In de praktijk zie je dat de middelste balk iets verder doorzakt, waardoor de buitenste balken zwaarder belast worden.

Dus, afhankelijk van de stijfheid van de constructie, zal de middelste balk tussen de 333 en 500 kg dragen.

Dus: 500 kg = worst case scenario.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Doorbuiging koker berekenen

Nogmaals dank voor de reactie.

Vmax⁡ = (-P*L^3)/(48*E*I)

Vmax⁡ = (-4905*〖1900〗^3)/(48*(2,1*〖10〗^5 )*(〖279*10〗^4))

Vmax⁡ = 1,2 mm

Conclusie

De koker zal dus bij een belasting van 500 kilogram 1,2 mm doorbuigen. Deze doorbuiging is acceptabel.

Gebruikersavatar
Berichten: 96

Re: Doorbuiging koker berekenen

Ik ben weer even met de doorbuiging van de koker bezig, ditmaal in Autodesk inventor.

Ik heb een lengte van koker 1900 mm, aan beide kanten onderop een schetsplaat waar hij ondersteunt wordt, aan de ene kant heb ik hem "fixed" constraint, en aan de andere kant heb ik hem "frictionless"constraint. Exact in het midden heb ik een kracht van 4905 N.

Als doorbuiging krijg ik 0,4 mm. Dit is een heel groot verschil met mijn handberekening van 1,2. Iemand enig idee waar dit aan ligt? Ik weet het inmiddels even niet meer.

Afbeelding

Alvast dank!

Reageer