Titratie met een buffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Titratie met een buffer

Voor school moet ik een practische opdracht uitvoeren waarbij ik een mengsel van Carbonaat en waterstofcarbonaat titreer met zoutzuur. Aan de hand van de equivalentiepunten moet ik dan de beginconcentraties Carbonaat en waterstofcarbonaat uitrekenen.

Hoe doe ik dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Titratie met een buffer

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Weet je hoe een titratie werkt?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 8

Re: Titratie met een buffer

Ik snap wat er gebeurt.

Kun je er van uit gaan dat op de equivalentiepunten er nog slechts een stof in oplossing is?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Titratie met een buffer

Kun je er van uit gaan dat op de equivalentiepunten er nog slechts een stof in oplossing is?
Welke stof is er volgens jou op het eerste equivalentiepunt alleen aanwezig?

Of beter stel de reactievergelijking eens op die plaatsvindt tot het eerste omslagpunt.

Berichten: 8

Re: Titratie met een buffer

De eerste reactievergelijking is Dan CO3,2- + H3O+ --> HCO3,- + H2O

En op het eerste equivalentiepunt is er dan al het CO3,2- omgezet naar HCO3,-. En is er dus alleen nog HCO3,- in oplossing.

Klopt dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Titratie met een buffer

Ja, dat klopt.

Waterstofcarbonaat dat er al was en waterstofcarbonaat dat ontstaan is uit carbonaat door titratie met HCl.

Berichten: 8

Re: Titratie met een buffer

Dan ga ik er dus vanuit dat de aantal mol H3O+ die ik heb toegevoegd net zo veel is als dat er CO3,2- in het begin was.

Toen rekende ik met de bufferformule (Kz = [H3O+]*[CO3,2-]/[HCO3,-]) ook de concentratie waterstofcarbonaat uit.

Maar als ik dit controleer met het tweede equivalentiepunt blijkt dit niet te kloppen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Titratie met een buffer

Dan ga ik er dus vanuit dat de aantal mol H3O+ die ik heb toegevoegd net zo veel is als dat er CO3,2- in het begin was.
Dat klopt. Je hebt bij het eerst omslagpunt alleen waterstofcarbonaat in oplossing en je kunt dan verder titreren met HCl tot het tweede omslagpunt.

Welke reactie vindt dan plaats?

Berichten: 8

Re: Titratie met een buffer

Dan wordt het waterstofcarbonaat omgezet in diwaterstofcarbonaat.

Dus bij het tweede omslagpunt is er dus alleen nog maar diwaterstofcarbonaat in oplossing

Maar als ik met mijn gevonden waardes voor carbonaat en waterstofcarbonaat uitreken hoeveel H3O+ ik toegevoegd zou moeten hebben om alles om te zetten naar diwaterstofcarbonaat komt dit niet overeen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Titratie met een buffer

Dan wordt het waterstofcarbonaat omgezet in diwaterstofcarbonaat. Dus bij het tweede omslagpunt is er dus alleen nog maar diwaterstofcarbonaat in oplossing.
Klopt, alleen zou ik liever in plaats van H2CO3 zeggen H2O en CO2, maar dit terzijde.
Maar als ik met mijn gevonden waardes voor carbonaat en waterstofcarbonaat uitreken hoeveel H3O+ ik toegevoegd zou moeten hebben om alles om te zetten naar diwaterstofcarbonaat komt dit niet overeen.
Wat zijn dan die gevonden waarden? En hoe ziet je berekening er uit?

Berichten: 8

Re: Titratie met een buffer

Mijn begin pH is 9.7. Op het eerste equivalentiepunt heb ik 0.443 mol H3O+ toegevoegd. Dus heb ik evenveel mol CO32-. Dan gebruik ik de Kz van waterstofcarbonaat en de concentratie H3O+ uitgerekend vanaf de pH om ook de concentratie waterstofcarbonaat uit te rekenen.

De waarden die ik dan uiteindelijk vind zijn: 0.443 mol CO32- en 1.88 mol HCO3-

Dat controleer ik dan door 2 keer het aantal mol CO32- en 1 keer het aantal mol HCO32- bij elkaar op te tellen.

Dit zou dan gelijk moeten zijn aan de hoeveelheid H3O+ toegevoegd op het tweede equivalentiepunt, maar dat is het niet.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Titratie met een buffer

Vergeet even pH, buffers en Kz.

Tot het eerste equivalentiepunt heb je 0,443 mol HCl toegevoegd, zeg je.

En hoeveel mol HCl heb je getitreerd vanaf het eerste tot het tweede equivalentiepunt? En met hoeveel mol waterstofcarbonaat komt dit overeen?

Berichten: 8

Re: Titratie met een buffer

Bij het tweede equivalentiepunt heb ik 1.157 mol Hcl toegevoegd, dit komt overeen met 1.157-2*0.443 = 0.271 mol waterstofcarbonaat in het begin.

Is het werkelijk zo makkelijk?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Titratie met een buffer

0,271 mol waterstofcarbonaat en 0,443 mol carbonaat in het begin is juist als je totaal 1,157 mol HCl hebt getitreerd. Je bedoelt toch totaal 1,157 mol HCl? Dan is het goed.

Berichten: 8

Re: Titratie met een buffer

Dit bedoelde ik inderdaad.

Heel erg bedankt :)

Reageer