Staalconstructie versus betonconstructie

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 28

Staalconstructie versus betonconstructie

Ik houd een profielwerkstuk over de voor- en nadelen van staalconstructies ten opzichte van betonconstructies (gewapend beton).

Er zijn twee dingen die ik wil vragen.

Het eerste is of jullie mij kunnen wijzen op punten waaraan ik moet denken en uitzoeken.

Het tweede is dat ik een practicum moet doen dat iets met mijn onderwerp te maken heeft. Het eerste waar ik aan dacht is het testen van de betonkracht met verschillende verhoudingen van cement en grind. Maar dat gaat niet lukken, want de school waar ik dat practicum zou kunnen doen wil niet meewerken.

Hebben jullie ideeën?

Elk idee wordt echt gewaardeed!

Dank jullie wel :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Staalconstructie versus betonconstructie

Kan je niet proberen contact op te nemen met een hogeschool of universiteit in de buurt waar een opleiding bouwkunde wordt gedoceerd? Daar worden erg regelmatig proeven gedaan en een trekproef of buigproef bijwonen kan vast een grote meerwaarde vormen voor je PW. Beton is het meest gebruikte bouwmateriaal ter wereld dus valt daar wel wat over te vertellen. Je kan op zoek gaan naar de reden van het succes van beton. Verder kan je dan bekijken waarom beton gewapend wordt, m.a.w. waar scoort beton dan weer niet goed op, wat ervoor zorgt dat die wapening nodig is. Welk materiaal gebruikt men voor de wapening? Zijn er wel/geen problemen met zomaar twee materialen samen gebruiken (denk aan typische factoren zoals uitzetting)....

Materialen worden vaak ruwweg geklasseerd in 4 klassen: keramische materialen, composieten, metalen, en polymeren. Waar klasseer je je jouw materialen? Wat zijn de verschillende eigenschappen die van belang zijn en op welke manier beïnvloeden die een materiaalkeuze? (mechanische, thermische, elektrische, optische,... eigenschappen).

Zoals je ziet, een pak vragen die je je kan stellen.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Staalconstructie versus betonconstructie

Ik denk wel dat ik voor de specifieke vragen aangaande staalconstructies jou kan helpen.

Hier zijn vooral de verbindingen van belang, of beter gezegd het verschil in manier van verbinden tussen staal en beton.

Elk materiaal heeft ook zijn voor- en nadelen qua specifieke materiaaleigenschappen, toepasbaarheidsgebieden, ... waarop vaak de uiteindelijke keuze wordt gemaakt.

Berichten: 28

Re: Staalconstructie versus betonconstructie

In physics I trust schreef:Kan je niet proberen contact op te nemen met een hogeschool of universiteit in de buurt waar een opleiding bouwkunde wordt gedoceerd? Daar worden erg regelmatig proeven gedaan en een trekproef of buigproef bijwonen kan vast een grote meerwaarde vormen voor je PW. Beton is het meest gebruikte bouwmateriaal ter wereld dus valt daar wel wat over te vertellen. Je kan op zoek gaan naar de reden van het succes van beton. Verder kan je dan bekijken waarom beton gewapend wordt, m.a.w. waar scoort beton dan weer niet goed op, wat ervoor zorgt dat die wapening nodig is. Welk materiaal gebruikt men voor de wapening? Zijn er wel/geen problemen met zomaar twee materialen samen gebruiken (denk aan typische factoren zoals uitzetting)....

Materialen worden vaak ruwweg geklasseerd in 4 klassen: keramische materialen, composieten, metalen, en polymeren. Waar klasseer je je jouw materialen? Wat zijn de verschillende eigenschappen die van belang zijn en op welke manier beïnvloeden die een materiaalkeuze? (mechanische, thermische, elektrische, optische,... eigenschappen).

Zoals je ziet, een pak vragen die je je kan stellen.
Ik heb een vraag aan jou als dat kan.

Wat zijn de meebeslissende factoren bij het kiezen voor een bepaalde constructie, en de materialen waaruit de constructie uit zal moeten bestaan. Kun je een korte opsomming maken?

Ik kan mij voorstellen dat in Nederland rekening moet worden gehouden met het vochtige klimaat, en daarom beter geen staalconstructie wordt gekozen, daaroverheen komt dat staal in nederland niet in overmaat aanwezig is en moeilijk te vervoeren. Misschien, aan de andere kant moet er rekening gehouden worden met de ondergrond, en zou een staalconstructie handig zijn door zijn lage eigengewicht, dat er dan wordt bespaard op de fundering van het gebouw?

Ik weet niet wat beter is voor hoogbouw. Een beton- of staalconstructie? En kun jij mij misschien verwijzen naar goede bronnen of leerboeken?

En ken jij misschien een boek die mij helpt met krachtenberekeningen in een gebouw en mij de formules ervoor geeft met voorbeelden waarbij de formules worden toegepast?

Alvast bedankt. :)

De vraag is ook aan king nero als je mij kunt helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Staalconstructie versus betonconstructie

Wat jij vraagt is eigenlijk een samenvatting van een aantal hogere studies.

Ik kan je een rats naslagwerken aanbevelen aangaande staalwerk, maar wat ga je er dan mee doen?

Tegen dat je voldoende ingewerkt bent om uiteindelijk er het zinninge uit te halen, denk ik dat je deadline voor je PWS al verstreken is. En dan moet je nog door een - vermoedelijk - gelijkaardige stapel boeken over betonbouw.

Er bestaat geen korte opsomming voor die keuze, er zijn een helehoop factoren die meespelen (waarvan al een aantal hierboven opgesomd).

Werk de opdracht eens meer in detail uit (maak een concrete inhoudsopgave bvb. van hetgeen je wilt bespreken), en probeer puntje voor puntje alles te overlopen. De berg die nu voor je staat is mijns inziens veel te groot.

Bekijk eens de opbouw van wolkenkrabbers (google!), kies er eentje uit waarvan je duidelijke foto's terugvindt, en probeer daarvan de achterliggende reden te bespreken. En doe hetzelfde voor een beton-gebouw.

Volgens mij ga je daar veel meer uit leren dan theoretisch zoiets bespreken.

Zoals reeds gezegd, met meer specifieke vragen zul je hier ook meer respons krijgen.

Probeer ook eens contact te leggen met een architectenbureau dat grote bouwwerken coördineert, zoals ziekenhuizen, appartementenblokken, industriebouw, en vraag eens een half uurtje tijd.

Je vindt deze door op de info/reclamepanelen te kijken die op grote werven staan.

Reageer