Stel je bent slim, een genie of je bent...

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1.286

Stel je bent slim, een genie of je bent...

Stel je bent slim, je bent een genie of je bent hoogbegaafd creatief kan dit in je nadeel zijn naar anderen toe, ik bedoel als mensen je niet begrijpen, omdat je een afwijkende mening en visie heb die tegen alle heersende meningen ingaan.

Hoe kan je als creatieve geest jezelf verweren om niet tegen een muur gedrukt te worden van kortzichtigheid van anderen?

Is het een doodszone om anders dan andere te zijn?

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Is het een doodszone om anders dan andere te zijn?


...iedereen is uniek behalve ik...

Berichten: 261

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Kan je een voorbeeld geven.

Of wil je iets direct aan mij vragen dat mag ook (heb geen schroom).

Zou je willen dat ik een verklaring afleg ?

Berichten: 1.286

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Michel schreef:Kan je een voorbeeld geven.

Of wil je iets direct aan mij vragen dat mag ook (heb geen schroom).

Zou je willen dat ik een verklaring afleg ?
Ik denk dat de vragen voor zich spreken, en het is geen directe vraag of vragen aan jouw adres, anders had ik ze persoonlijk gesteld.

Een verklaring of uitleg hoe men er tegen aankijkt, daar gaat het om.

Gebruikersavatar
Berichten: 152

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Ja, natuurlijk is het een doodszonde om anders te zijn dan anderen. Stel je bent slim, je bent een genie of je bent hoogbegaafd creatief :wink: , dan rest je niets anders dan je te schikken naar het plebs. Deze zijn nou eenmaal in de meerderheid en ook nog eens dol op knokken. Zeg maar je kop boven het maaiveld en dan deze eraf.

De truuk is om je heeeeel dom te houden en dan te zeggen dat je in god gelooft en dat je het eens bent dat alle buitenlanders eruit moeten en dat de islam *** is en dat Europa alleen maar slecht is. ;) Dat soort populistisch gejodel. Dan heb je namelijk snel vrienden. En als je veel vrienden hebt gaan deze mensen dingen voor je doen. Ze mogen je namelijk en.... ze zijn echt dom. Jij bent alleen stiekem "dom" ;) . En als je dan veel vrienden hebt die alles voor je doen en je geld geven etc. Dan grijp je de macht, stuur je het volk de oorlog in, dat vinden ze leuk, zijn ze goed in en daar hebben ze democratisch voor gekozen. :shock: Nou ja, zoiets dus. Ik bedoel slim zijn doe je uit het gezichtsveld van anderen. De meeste mensen zijn te dom om hun veters te strikken. Voorbeeld. Het gemiddelde IQ is 100 (uitgaande dat iq-testen kloppen). Ik ben geniaal (dat ben ik niet maar dat rekend makkelijk) en heb een IQ van 140 een zwakzinnige heeft een IQ van 60 het verschil tussen gemiddelde mensen en mij is 40, tussen gemiddelde mensen en zwakzinnige is ook 40. Dus ja, het is voor gemiddelde mensen niet echt te snappen wat een slim iemand zegt. Het is een voorbeeld dat natuurlijk niet helemaal opgaat maar wel een indicatie. Anderzijds als je dat niet zelf kan bedenken ben je niet echt snugger :wink:
Als ik dat nu eens eerder had geweten... dan was ik het vast alweer vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

de/je wereld aanvaarden zoals hij is

en dat kun je perfect combineren met jezelf aanvaarden zoals je bent

Berichten: 119

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

nee ik vind het geen doodszonde als iemand anders dan anderen is, ieder mens is uniek. geen twee zijn het zelfde. wel is het probleem vaak bij slimme en hoogbegaafde mensen, dat ze slechter contact leggen met andere mensen. Kijk maar naar Einstein; die man was ontzettend slim en begaafs. maar als het om het leggen van sociale contacten ging, dan kwam hij niet zo ver...Dus wat dat betreft lijkt het me wel lastig om hoogbegaafd te zijn. maar aan de andere kant, die personen vinden meestal voldoening in wat ze doen, onderzoeken en leren.

Dus, nee ik denk niet dat het een doodszonde is om hoogbegaafd te zijn, maar ik denk wel dat het soms erg lastig kan zijn!

kusz Angel

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Maar aan de andere kant, die personen vinden meestal voldoening in wat ze doen, onderzoeken en leren.
dat lijkt me niet

overigens vind ik het heel verkeerd (te conservatief en achterhaald) om die mensen zo uberslim te bestempelen als ze op andere vlakken een vogel voor de kat zijn

Berichten: 119

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Angel schreef:Maar aan de andere kant, die personen vinden meestal voldoening in wat ze doen, onderzoeken en leren.
dat lijkt me niet

overigens vind ik het heel verkeerd (te conservatief en achterhaald) om die mensen zo uberslim te bestempelen als ze op andere vlakken een vogel voor de kat zijn
Het is niet zo dat ik al deze mensen over één kam scheer door dit te zeggen. Maar als je in de praktijk gaat kijken naar hoogbegaafde mensen zie dat ze op andere vlakken vaak te kort doen. Dit zie je overigens ook veel bij autisten; op één vlak zijn ze de beste, terwijl het leggen van contact misschien juist heel moeilijk is voor hen.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

HolyCow schreef:
Angel schreef:Maar aan de andere kant, die personen vinden meestal voldoening in wat ze doen, onderzoeken en leren.
dat lijkt me niet

overigens vind ik het heel verkeerd (te conservatief en achterhaald) om die mensen zo uberslim te bestempelen als ze op andere vlakken een vogel voor de kat zijn
Het is niet zo dat ik al deze mensen over één kam scheer door dit te zeggen. Maar als je in de praktijk gaat kijken naar hoogbegaafde mensen zie dat ze op andere vlakken vaak te kort doen. Dit zie je overigens ook veel bij autisten; op één vlak zijn ze de beste, terwijl het leggen van contact misschien juist heel moeilijk is voor hen.
Wel ja dat is idd heel juist, maar daar was ik het dan ook niet oneens met je. Ik denk alleen dat je voorzichtig moet zijn met te zeggen dat die mensen ware voldoening halen uit net hetgeen ze doen omdat dat het enige is wat ze hebben. En ten tweede was ik het een beetje oneens met een algemene trend die ik jou ook zag aanhalen: het over een kam scheren van mensen met een hoog iq en een sterk wetenschappelijk talent om die mensen te aanschouwen als uberslim, terwijl ze op veel vlakken net heel dom zijn. Tenminste dat vind ik: als je jezelf niet weet te handhaven in de wereld, nou ja dat noem ik een vorm van gebrek aan intelligentie, net als jezelf niet weten te handhaven in wetenschap een gebrek aan wetenschappelijke intelligentie is.

Berichten: 119

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Wel ja dat is idd heel juist, maar daar was ik het dan ook niet oneens met je. Ik denk alleen dat je voorzichtig moet zijn met te zeggen dat die mensen ware voldoening halen uit net hetgeen ze doen omdat dat het enige is wat ze hebben. En ten tweede was ik het een beetje oneens met een algemene trend die ik jou ook zag aanhalen: het over een kam scheren van mensen met een hoog iq en een sterk wetenschappelijk talent om die mensen te aanschouwen als uberslim, terwijl ze op veel vlakken net heel dom zijn. Tenminste dat vind ik: als je jezelf niet weet te handhaven in de wereld, nou ja dat noem ik een vorm van gebrek aan intelligentie, net als jezelf niet weten te handhaven in wetenschap een gebrek aan wetenschappelijke intelligentie is.
Ja ok, maar het was niet als over een kam scheren bedoelt :wink: Ik wilde er alleen even op wijzen, dat het in de praktijk vaak zo blijkt te zijn. Daarmee wil niet zeggen dat het ook bij alle gevallen van hoogbegaafdheid daadwerkelijk zo is.

Ik denk trouwens ook dat iedereen wel iets heeft waar hij heel goed in is, terwijl hij op een ander vlak juist heel slecht functioneerd.

Greets Angel

Berichten: 3

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Ik word ook als bovengemiddeld slim gezien (heb een IQ van 135, als die internet IQ tests een beetje accuraat zijn tenminste, wat ik overigens betwijfel) en ik kom ook zo vaak vreselijk domme mensen tegen. Het is bijna beangstigend om te bedenken dat MAVO het gemiddelde niveau is, terwijl ik die mensen ECHT dom vind, tenminste de mensen die daar thuishoren, niet de mensen die gewoon lui zijn. Ik vraag me serieus af of die werkelijk 'domme' mensen wel een bewustzijn hebben, de meeste denken immers nooit na over dingen als de zin van het leven, of andere moeilijk/niet te beantwoorden vragen. Als je niet over dingen nadenkt leef je toch als een soort robot, dus ben je dan wel bewust van wat je bent en waar je bent, of leef je als het ware op de automatische piloot?

Maargoed, dat was niet je vraag. Ik denk dat je als "slim persoon" jezelf moet proberen aan te passen aan andere mensen, ookal hoef je je niet te verlagen tot de hele domme massa. Je moet gewoon praten en doen als andere mensen en af en toe mag je best een beetje intelligentie laten doorschijnen door een doordachte opmerking of door iemand iets op een andere manier te laten bekijken, mensen zullen je er waarschijnlijk zelfs voor respecteren. Mensen zullen je niet respecteren wanneer je denkt beter te zijn als zij, ookal is het zo. Laat dus ook niet merken dat je dat denkt. Probeer domme mensen ook niet slim te maken of te helpen, laat ze gewoon dom zijn, de enige die zich er immers aan ergert zijn de slimme mensen. Die domme mensen vinden het van zichzelf echt niet erg dat ze zo dom zijn hoor en ze zullen het niet eens leuk vinden dat je ze probeerd te helpen, omdat je zo laat zien dat je denkt dat je beter bent.

Probeer je dus gewoon in te houden, dat is mijn oplossing.

'Domme mensen' mag je in deze post ook vervangen door 'minder intellectuele personen' oid, als je het woord 'dom' aanstootgevend vind.

Berichten: 119

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Ik heb ook mavo gedaan en volgens de meeste mensen had ik goed havo kunnen, dit komt absoluut niet door luiheid, maar door het feit dat ik een vreselijke eerste klas heb gehad waardoor ik zakte.

Maar even ter zake; ik denk niet dat mensen die mavo hebben gedaan per deinitie dom zijn! Ook deze mensen hebben hun specialiteiten. Misschien zijn jij en ik goed met woorden en theorie en zij zijn weer goed in de praktijk. En ook denk ik dat deze mensen niet zo dom zijn als je misschien denkt; soms moet je iemand beter leren kennen om te zien of hij of zij slim is of wat dan ook. Maar wat maakt dat uit, we zijn allemaal mensen en iedereen denkt wel eens na over de zin van het leven of over moeilijke vraagstukken. Maar iedereen doet dat op zijn eigen manier en het is de kunst om dat van elkaar te respecteren denk ik..

Kus Angel

Berichten: 249

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Stel je bent slim, je bent een genie of je bent hoogbegaafd creatief kan dit in je nadeel zijn naar anderen toe, ik bedoel als mensen je niet begrijpen, omdat je een afwijkende mening en visie heb die tegen alle heersende meningen ingaan.
Is het dan niet een gebrek van de intelligentere om zijn/haar mening in jip en janneke taal te verkondigen? Je kunt natuurlijk niet van een mentaal minder begaafd iemand verwachten dat ie zijn niveau, ad hoc, opschroeft.
Hoe kan je als creatieve geest jezelf verweren om niet tegen een muur gedrukt te worden van kortzichtigheid van anderen?
Kijk naar wie je begrijpt en wie niet, doe je moeite bij mensen die je niet begrijpen maar je toch Willen begrijpen, zoek een menza groep waar je 10.000 keer een dobbel steentje rolt om te kijken welk getal het meeste valt. ROFFL :shock: ;)
Is het een doodszone om anders dan andere te zijn?


Nee het is geen doozonde om anders te zijn dan andere, wel wanneer je niet lekker in het oog van een ander ligt. Misschien scheelt dit ook wel een vloek en een zucht.

Berichten: 321

Re: Stel je bent slim, een genie of je bent...

Intelligentie, zoals deze wordt gemeten met IQ-tests, is één eigenschap, maar er zijn nog zoveel meer eigenschappen die mensen wel of niet kunnen bezitten. Ik vraag me wel eens af waarom er zo'n nadruk wordt gelegd op intellectualiteit. Waarom mensen de behoefte voelen om te zeggen: ik heb MAVO gedaan, maar ik had makkelijk de HAVO gekund hoor!

Volgens mij kan iedereen wat leren van iedereen. Wanneer je problemen ondervindt met de kortzichtigheid van anderen, ligt dat niet altijd aan die ander. Dan komt dat doordat je het verkeerde onderwerp met de verkeerde persoon op de verkeerde manier bespreekt. Ligt dat dan aan die ander dat hij of zij niet open staat voor jouw verhaal of het verhaal niet begrijpt? Of ligt dat misschien ook een beetje aan jou? Aangezien jij dan blijkbaar niet genoeg gespreksstof hebt om een ander onderwerp of interessegebied aan te spreken of niet in staat bent geweest je taalgebruik aan je gesprekspartner aan te passen.
'I may be wrong and you may be right, and by an effort, we may get nearer to the truth'

K.R. Popper

Reageer