Problemen met remafstand en verticale worp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Problemen met remafstand en verticale worp

Hallo, ik zit met een klein probleempje. Ik ben redelijk goed in fysica maar sinds mijn leerkracht tijd te weinig had vond hij het nodig om door het hoofdstuk 'Eendimensionale bewegingen' te gaan op 1 lesuur, waarbij we horden formules op ons af kregen gesmeten, en maar 2 oefeningen maakten. Het gaat dus over remafstand en over verticale worp. Mijn probleem: ik snap wel over wat het gaat maar doordat het zo snel ging kan ik de link niet leggen met welke formules ik moet gebruiken om vraagstukken op te lossen.

Een aantal formules voor verticale worp: maximale hoogte: ymax= y0+ 1/2 (v²0/g)

Tijdstip van maximale hoogte (snap ik wel): t1= v0/g

Snelheid bij terugkeren naar beginpositie: v0.t2-1/2(g.t²2)=0 oftewel v(t2) = -v0

en de bewegingsvergelijking (dit snap ik vooral niet waarvoor het dient): y(t)= y0+ v0.t -1/2(g.t²)

En remafstand: algemene beweginsvergelijking: r(t)= r0+v0 .delta t +a/2 .delta t

De plaats van stilstand: 1/2 (v²0/µk.g)= dit is dus voor te bepalen waar hij finaal stopt?

Voor de rest snap ik volledig waarover het gaat en formules gebruiken, toepassen, uitwerken en oplossen is geen probleem. Het enige probleem is weten wat waarvoor dient.

Alvast hartelijk bedankt :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.584

Re: Problemen met remafstand en verticale worp

Om te beginnen:

Zou je de opgave over die vertikale worp kunnen geven.

Berichten: 7

Re: Problemen met remafstand en verticale worp

Natuurlijk, sorry.

Uit een punt 45 m boven de begane grond wordt een steen van 0.30 kg verticaal omhooggeworpen met een snelheid van 42 m/s. Bereken:

-De maximaal bereikte hoogte boven de grond

-De tijd nodig om weer terug de grond te bereiken

-De snelheid bij het bereiken van de grond

Sorry voor het niet vermelden van de opgave :)

Is men eerste keer hier.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Problemen met remafstand en verticale worp

en de bewegingsvergelijking (dit snap ik vooral niet waarvoor het dient): y(t)= y0+ v0.t -1/2(a.t²)
Dit is de algemene bewegingsvergelijking, eigenlijk zelfs het hele eieren eten, al het andere wat je noemt volgt hier uit.

Dat zijn eigenlijk stuk voor stuk formules die hieruit omgewerkt zijn voor specifieke gevallen. Fijn om op een lijstje onderdehand te hebben als je met zo'n speciiek geval wordt geconfronteerd, want dan scheelt het wat rekenwerk. Echter, lullig als je naar een van die specifieke formules gaat grijpen voor een geval waarvoor die niet bedoeld is. Dus dat blijft dan wél oppassen.
Needa schreef:Uit een punt 45 m boven de begane grond wordt een steen van 0.30 kg verticaal omhooggeworpen met een snelheid van 42 m/s. Bereken:

-De maximaal bereikte hoogte boven de grond
Een aantal formules voor verticale worp: maximale hoogte: ymax= y0+ 1/2 (v²0/g)
kwestie van simpelweg invullen dus, (dankzij die vooromgewerkte formule voor dit specifieke geval), alleen even niet vergeten dat het vertrekpunt zelf al 45 m hoog was.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.584

Re: Problemen met remafstand en verticale worp

Laten we de beweging van de steen opsplitsen in twee delen.

Het eerste deel is de vertikale beweging omhoog van de steen.

Dit is een eenparig vertraagde beweging met beginsnelheid v(0)=42 en eindsnelheid v(t)=0

De volgende twee formules gelden.
\(v_{t}=v_{0}-gt\)
\(h_{t}=t\cdot v_{0}-\frac{1}{2} \cdot g \cdot t^2 \)

Reageer