Subatomair?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 141

Subatomair?

Hey allemaal.

Ik wil graag weten hoe de scheikunde heet die zich meer bezig houdt met kleinere deeltjes dan atomen.

Zoals quarks, antimaterie,protonen,neutronen en elektronen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Subatomair?

Ik denk niet dat het echt nog het domein van de scheikunde is. Bijna alle chemische reactie-eigenschappen zijn puur bepaald door het gedrag van de elektronen. Daarom zijn bijvoorbeeld isotopen zo verdraaid moeilijk te onderscheiden. Het kan wel hoor, bijvoorbeeld bij zogenaamde supergeleiders zie je verschillende eigenschappen bij verschillende isotopen, dat was ook een belangrijke hint naar het werkingsmechanisme van supergeleiders. Quarks zul je nooit en te nimmer los tegenkomen. Je kan ze niet zomaar in een bakje stoppen. Ze zitten altijd samen gebundeld met een ander quark of met twee andere quarks. Protonen en neutronen bijvoorbeeld bestaan allebei uit drie samengebonden quarks. Dus losse scheikunde voor quarks zal praktisch onmogelijk zijn. Antimaterie is eigenlijk nu ook nog nauwelijks scheikundig te gebruiken. Want immers het is heel moeilijk om antimaterie stabiel te houden met al dat vervloekte materiespul om ons heen. Er worden wel ongelooflijk gave eerste stapjes nu gezet bij CERN, waar het lukt om antiwaterstof voor enkele minuten lang te bewaren. De eerste stapjes naar scheikundige reacties. Het is ook gelukt om anti helium te maken en wellicht kan een anti-periodiek systeemgemaakt worden.

Dus tenzij ik niet helemaal begrijp wat je bedoelt, ben ik bang dat je het nu voornamelijk met natuurkundigen moet stellen. Je kan niet zomaar losse elektronen, protonen, neutronen (die vallen ook nog eens uit elkaar), quarks of antimaterie bij elkaar mixen, om de redenen die ik net genoemd heb.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Subatomair?

Subatomaire deeltjes en hun gedrag horen thuis bij de deeltjesfysica (particle physics).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer