Aardlek schakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 10

Aardlek schakelaar

In dit schema, gaat de aardlekschakelaar eruit, als de machine wordt ingeschakeld.

Ik heb nog niet kunnen testen of "R" bestaat.

Kwestie is derhalve: hoe is dit mogelijk?

Schema:

Hoe krijg ik dit hieronder?

Bedankt bij voorbaat,

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aardlek schakelaar

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Schema:

Hoe krijg ik dit hieronder?
zie ook je persoonlijke berichten (Postvak).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Aardlek schakelaar

Dank je wel Jan.

Ff wenne aan dit forum.

Hier komt het schema.
Dirk_electriek.jpg
Dirk_electriek.jpg (146.51 KiB) 1887 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aardlek schakelaar

tikje duidelijker met omgekeerde kleuren misschien:
schakelaar.png
schakelaar.png (8.69 KiB) 1873 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: Aardlek schakelaar

Wederom, dank je wel Jan.

Uitleg bij het schema.

De schakelaar stelt een machine voor van 2,5kW.

Ik heb nog niet kunnen testen of in de machine een aardlek bestaat. (even de aarde loshalen)

De vraagt blijft echter, hoe de aardlek eruit kan slaan, terwijl er in die groep geen aardlekschakelaar zit.

De AS is nieuw.

Iemand een idee?

Kan de aansluiting van een aardlekschakelaar verkeerd gemonteerd zijn? L in en L uit verwisseld?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardlek schakelaar

De schakelaar stelt een machine voor van 2,5kW.
Een schakelaar die een machine voorstelt? Leg dat eens uit.
Ik heb nog niet kunnen testen of in de machine een aardlek bestaat. (even de aarde loshalen)
Aarde loshalen heeft er niks mee te maken. Een aardlekschakelaar meet de verschilstroom tussen fase en nul.
Kan de aansluiting van een aardlekschakelaar verkeerd gemonteerd zijn? L in en L uit verwisseld?
Dat zou kunnen. Anders dan andere schakelaars en maximaalautomaten heeft een aardlekschakelaar een gedefiniëerde in- en uitgang.

Uit het schema blijkt niet duidelijk hoe de ALS is aangesloten. Het lijkt erop dat hij tussen fase en aarde zit. Als het echt zo zit, dan is dat niet goed.

Berichten: 10

Re: Aardlek schakelaar

Dank je wel Klazon voor je reactie.

1. De schakelaar schakelt een machine aan, in dit geval een hefbrug, van 2,5kW.

En op het moment van inschakelen gaat de ALS van een geheel andere groepenkast eruit. Namelijk die van de woning.

In de "stoppenkast machines" zit geen ALS.

2. Als ik wil weten of het uitslaan van de ALS het gevolg is van een lek naar aarde in de machine, als die wordt ingeschakelt, zal ik toch even de aarde moeten loskoppelen.

Gaat de ALS met losgekoppelde aarde er wederom uit, dan ligt het aan wat anders.

3. In het zwarte schema, als je er op klikt, zie je duidelijk dat de aardlek alleen is aangesloten op de draden L1 bruin en N blauw.

Interessant dat je vertelt dat een aardlek verkeerd om kan zijn aangesloten.

Ik ga eerst kijken of ik dat kan ontdekken.

Uit mijn hoofd stond er alleen N (aan 2 zijden) en L1, L2, etc. (aan 2 zijden)

Ik moet misschien toch een duidelijker schema bijvoegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Aardlek schakelaar

Dit blijkt achteraf geen huiswerk te zijn. Verplaatst naar elektrotechniek.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardlek schakelaar

Okee, de situatie is me nu wat duidelijker.

De ALS zit voor de installatie van de woning, en de R in het rode vakje onderaan is een veronderstelde aardsluiting in de machine.

Het is dan ook duidelijk dat de stroom naar de machine niet door de ALS loopt. De ALS zou er dan ook niet uit mogen gaan als de machine wordt ingeschakeld. Die twee hebben niks met elkaar te maken. Het zou net zo iets zijn als wanneer jouw ALS er uit gaat als de buurman zijn wasmachine aanzet. Dat mag ook niet gebeuren.

Dan is de volgende vraag of het alleen maar een inschakelverschijnsel is. Anders gezegd: als je de machine inschakelt, en de ALS gaat er uit, kun je de ALS dan toch weer inschakelen terwijl de machine in bedrijf is?

Berichten: 10

Re: Aardlek schakelaar

Alinea 1. Klopt.

Alinea 2. Dacht ik ook.

In eerste instantie dacht ik zelf ook aan een inschakelverschijnsel.

In een vorig antwoord vertelde je dat een ALS een ingang en een uitgang heeft en dus verkeerd om gemonteerd kan zijn. Ik heb er een nieuwe ALS ingezet.

Heb je een tip hoe ik kan zien wat de in- en uitgang is.

In de loop van de dag controleer ik de ALS aansluiting en test ik hem zoals je hebt opgegeven.

Je hoort zo snel mogelijk.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Aardlek schakelaar

Dit soort problemen is altijd een beetje puzzelen, omdat er niet direct een erg voor de hand liggende verklaring is. Daarom stel ik nu een hoop vragen en spreek ik wat vermoedens uit, in de hoop tot een oplossing te komen.

* Begrijp ik goed dat de hele installatie met hefbrug al een tijd foutloos gewerkt heeft, maar dat er pas sinds het plaatsen van een Aardlekchakelaar (Residual Current Device: RCD) in het woongedeelte problemen zijn?

* Is de hefbrug compleet en in goede staat? Zijn de bedienings- en aansluitkast nog netjes en vochtvrij? Ziet de interne bedrading en de motor er nog goed uit of is de isolatie verweerd? Is er ergens een netfilter (spoel en/of condensator) aanwezig dat de storing van het in- en uitschakelen opvangt?

* Is de RCD door een electricien geplaatst of door U? Zijn we er zeker van dat deze correct is aangesloten en alle aansluitingen voldoende vast zijn aangedraaid? Wat voor RCD is er geplaatst: merk, typenr en specificaties? Is dit een 1fase of een 3fase model?

*Bevinden de Stoppenkast-huis, stoppenkast-machines en stoppenkast-380V zich in hetzelfde pand, of zelfs in de zelfde meterkast? Hebben we het hier over een nieuw of oud huis, of een klein/groot fabriekspand?

*Hoe wordt de Stoppenkast 380V gevoed, en hoe is die afgezekerd?

*Zijn we er zeker van dat alle apparaten die op de Stoppenkast-machines zijn aangesloten, NIET in elektrische verbinding staan met apparaten die op de Stoppenkast-huis zijn aangesloten?

*Controleer in de Stoppenkast 380V of alle verbindingen goed vast zitten, met name de NUL en Aarde. Indien deze kast een onderverdeling is van nog een andere kast ook hier alles controleren. Controleer ook of er wel een Aardpen is geslagen en deze er nog goed uitziet.

Mijn eerste gedachte is toch dat het inschakelen van de brug een flinke vervuiling op het net geeft. Normaal gesproken zou deze vervuiling direct via de Nul of d.m.v. een netfilter via de Aarde afgevoerd dienen te worden. Juist daarom concentreer ik me op de kwaliteit van de nul- en aardleidingen tussen de genoemde meterkasten en het net.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardlek schakelaar

Heb je een tip hoe ik kan zien wat de in- en uitgang is.
Gek genoeg kan ik nergens informatie vinden over wat de in- en uitgang is. Ik heb net mijn eigen ALS zitten bekijken, en daar wordt ik ook niet wijzer van. Het enige aanknopingspunt wat ik heb is dat bij alle ALS'en die ik heb gezien de ingang altijd onder zit. Ook in alle aansluitvoorbeelden die ik heb gevonden zit de inkomende voeding onderaan, maar ik heb nog geen teksten gevonden waarin dit expliciet wordt voorgeschreven.

Verder blijft het een mysterieus probleem. Je zou als volgt kunnen uitzoeken wie de veroorzaker is:

-Schakel in de stoppenkast huis alle groepen uit. Kijk of de ALS er dan nog uit gaat.

-Schakel een groep in, en test het nogmaals.

-Schakel de volgende groep in, enzovoort.

Als je de groep hebt gevonden die de uitschakeling veroorzaakt, zoek dan uit welk apparaat in die groep de boosdoener is.

De meeste kans heb je volgens mij bij een apparaat waar een netfilter in zit. In zo'n filter zit meestal een condensator tussen fase en aarde en een tussen nul en aarde. En daarin willen inschakelpiekjes wel eens de verkeerde "afslag" nemen.

Berichten: 10

Re: Aardlek schakelaar

Dank je wel CoenCo voor je reactie.

1. De hefbrug is nieuw. Omdat na de plaatsing en in bedrijfstelling de RCD eruit ging, heb ik de stoppenkast-machines geplaatst, aangesloten als in schema. De RCD van stoppenkast huis heb ik vervangen omdat die zwartgeblakerd was bij ingang L. (alles "hing" aan 1 bruin draadje van 2,5 kwadraad, thans beide stoppenkasten met 4 kwadraad)

2. Netfilter. Ik ga kijken of dit in de hefbrug aanwezig is. In het bestaande net zeker niet.

3. RCD is door mij geplaatst. Ik heb alleen gekeken naar wat mij het beste uit kwam, niet naar polariteit van de RCD.

Het is een 3fase model. N zit op N en L op L1. Het merk en type geef ik nog op.

De draden zijn allemaal voldoende vast aangedraaid. (dubbelgechecked)

Hoe kan ik zien of ik de RCD goed heb aangesloten? Dit wil ik heel graag weten.

4. De stoppenkasten zitten allemaal in hetzelfde meterkast(je) in een oud huis.

5. Ai! Voeding: ik ga kijken. Zekering is 3x 16 ampere met ouderwetse stenen (keramische?) zekeringen. De stoppenkast-380V wordt niet belast door stroomafname van apparaten tijdens de "test". (wordt maar zelden belast)

6. Ja. Heel zeker. Van meterkast-machines zijn 3 nieuwe draden getrokken. 1 voor de brug. 1 voor de wasmachine om stoppenkast-huis te ontlasten en 1 voor overig, nog niet aangesloten. Elk afzonderlijk gezekerd.

7. Ga ik controleren. De kast zit rechtstreeks op de kabel uit de grond. Ik heb alleen L2 gebruikt voor stoppenkast-machines. De aardpen is goed en werkt. De Nul en de Aarde zitten allemaal op een metalen aansluitstrip in stoppenkast380V.

Ik ga je antwoord geven op

Netfilter wel of niet in machine

Merk en type RCD

Hoe stoppenkast-380V wordt gevoed.

Zelfde stoppenkast, zitten alle verbindingen goed vast.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Aardlek schakelaar

eibor schreef:Dank je wel CoenCo voor je reactie.

1. De hefbrug is nieuw. Omdat na de plaatsing en in bedrijfstelling de RCD eruit ging, heb ik de stoppenkast-machines geplaatst, aangesloten als in schema. De RCD van stoppenkast huis heb ik vervangen omdat die zwartgeblakerd was bij ingang L. (alles "hing" aan 1 bruin draadje van 2,5 kwadraad, thans beide stoppenkasten met 4 kwadraad)
Nieuw-Nieuw, of Nieuw-tweedehands. Indien nieuw-nieuw: wat zegt de gebruiksaanwijzing over aansluiten en extra vereisten?
2. Netfilter. Ik ga kijken of dit in de hefbrug aanwezig is. In het bestaande net zeker niet.

3. RCD is door mij geplaatst. Ik heb alleen gekeken naar wat mij het beste uit kwam, niet naar polariteit van de RCD.

Het is een 3fase model. N zit op N en L op L1. Het merk en type geef ik nog op.

De draden zijn allemaal voldoende vast aangedraaid. (dubbelgechecked)

Hoe kan ik zien of ik de RCD goed heb aangesloten? Dit wil ik heel graag weten.
Handleiding ABB RCD: http://www05.abb.com/global/scot/scot209.n...423001D6402.pdf

Voor dit type: Voeding mag zowel van boven als onder. Er zijn types met de Nul links, en types met de Nul rechts. Let op de plaatjes 5 en 6: gebruik de 2 meest rechter aansluitklemmen, ook als de Nul links zit.

Uiteraard geld dit alles alleen voor dit type aardlek, bij andere merken of types zal dit mogelijk anders zijn.
4. De stoppenkasten zitten allemaal in hetzelfde meterkast(je) in een oud huis.

5. Ai! Voeding: ik ga kijken. Zekering is 3x 16 ampere met ouderwetse stenen (keramische?) zekeringen. De stoppenkast-380V wordt niet belast door stroomafname van apparaten tijdens de "test". (wordt maar zelden belast)

6. Ja. Heel zeker. Van meterkast-machines zijn 3 nieuwe draden getrokken. 1 voor de brug. 1 voor de wasmachine om stoppenkast-huis te ontlasten en 1 voor overig, nog niet aangesloten. Elk afzonderlijk gezekerd.


Ik neem aan dat je met 3 draden, 3 setjes bedoeld van Fase, nul en aarde. En niet alleen de fase, waarbij je de oude nul hergebruikt.

Overigens zou ik juist de wasmachine WEL achter een aardlek willen hebben, omdat deze een combinatie van elektriciteit, water en een metalen behuizing heeft.
7. Ga ik controleren. De kast zit rechtstreeks op de kabel uit de grond. Ik heb alleen L2 gebruikt voor stoppenkast-machines. De aardpen is goed en werkt. De Nul en de Aarde zitten allemaal op een metalen aansluitstrip in stoppenkast380V.

Ik ga je antwoord geven op

Netfilter wel of niet in machine

Merk en type RCD

Hoe stoppenkast-380V wordt gevoed.

Zelfde stoppenkast, zitten alle verbindingen goed vast.
Ik wacht af :)

De tip van Klazon is ook zeker een goede. De vraag is alleen welk apparaat nou eigenlijk de echte boosdoener is: de brug die het net verstoort, of het apparaat met netfilter dat die verstoring mogelijk verkeerd afvoert....?

Soms zegt een foto meer dan duizend woorden.... *hint*

Berichten: 10

Re: Aardlek schakelaar

De brug is nieuw nieuw. Ik denk van Chinese makelaardij.

De aansluit instruktie is zeer summier.

Stroom en aarde aansluiten in de daarvoor bestemde gaatjes van het aansluitblokje. Geen extra vereisten, behalve de gebruikelijke persoonlijke veiligheids eisen.

De ALS is van het type:

Siemens SFJ SSV3 011 - 4A

Ln 40 A delta (driehoekje) N 0,5A

Un 220-380V

Ra max 84 Ohm.

Deze is zo gemonteerd dat de tekst leesbaar is. (dus niet op zijn kop)

N zit links dan L1, L2 en L3.

De ingang heb ik onder. Blauwe draad links en de bruine in L1.

De verschillende door jullie opgegeven slimme testjes kan ik pas in de volgende dagen doen.

Vanwege afwezigheid van de betreffenden.

Zeer bedankt vast daarvoor.

De 3 leidingen zijn inderdaad 3 setjes met ieder een zekering.

Ik begrijp dat de wasmachine eigenlijk ook op een ALS zou moeten. Zeer waarschijnlijk doe ik dat ook nog.

Reageer