Cv wat is beter:eerste publicatie of studeren in buitenland?

Reageer
Berichten: 9

Cv wat is beter:eerste publicatie of studeren in buitenland?

Ik ben dus WO masterstudent en vroeg me af wat mij straks aantrekkelijker maakt voor toekomstige werkgevers...

Dus ik vroeg me af welke activiteiten gedurende je master als meer "valuable" worden gezien.

Is dat:

- Je eerste publicatie (als masterstudenten samen met een hoogleraar) in een wetenschappelijk tijdschrift over een onderwerp waar in Nederland geen onderzoek naar gedaan is.

Plus: de publicatie van je masteronderzoek. (dus één of twee publicaties op je naam hebben staan in de wetenschapswereld). Dit is naar mijn idee zeldzaam want niet iedere student krijgt deze kans.

óf

- 4 maanden studeren aan een school in het buitenland (daar een paar vakken volgen voor je master). Dit is naar mijn mening niet zo origineel want veel studenten krijgen deze mogelijkheid.

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Cv wat is beter:eerste publicatie of studeren in buitenland?

Hangt heel erg van de werkgever af. Over het algemeen:

Is de toekomstige werkgever een universiteit of top r&d afdeling? -> publicatie

Is de toekomstige werkgever een internationaal bedrijf waarvoor je veel op reis moet of langere tijd op locatie moet werken -> buitenland ervaring.

Is de toekomstige werkgever het bedrijfsleven/industrie: stage of afstudeeropdracht bij zo'n bedrijf doen!

Uiteindelijk is je CV maar een klein onderdeel in de sollicitatieprocedures, zeker voor starters. Belangrijker is dat je een goed (en eerlijk) verhaal kunt houden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 9

Re: Cv wat is beter:eerste publicatie of studeren in buitenland?

Bart schreef:Hangt heel erg van de werkgever af. Over het algemeen:

Is de toekomstige werkgever een universiteit of top r&d afdeling? -> publicatie

Is de toekomstige werkgever een internationaal bedrijf waarvoor je veel op reis moet of langere tijd op locatie moet werken -> buitenland ervaring.

Is de toekomstige werkgever het bedrijfsleven/industrie: stage of afstudeeropdracht bij zo'n bedrijf doen!

Uiteindelijk is je CV maar een klein onderdeel in de sollicitatieprocedures, zeker voor starters. Belangrijker is dat je een goed (en eerlijk) verhaal kunt houden.
Ja dat klopt ook wel. Maar mijns inziens doe je zo'n buitenland ervaring meer voor jezelf op (zoals vele andere studenten). Een publicatie op je naam is wat zeldzamer en minder vanzelfsprekend, waardoor je de werkgever meer kan overtuigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Cv wat is beter:eerste publicatie of studeren in buitenland?

Overtuigen waarvan? Het is toch zoals Bart al zegt: dat hangt af van wat je na je diploma wilt doen. Soms zal een publicatie je daar een streepje voor geven, maar zeker niet altijd, mijn inziens. Op dat gebied lijkt het overzicht dat Bart geeft me dan ook een goed overzicht.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer