Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 101

Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Iedereen kent wel dat kriebelgevoel in je keel waardoor je gewoon moet hoesten. Het is denk ik een sterk gevoel die je moeilijk kan negeren maar hoe kan het dat je dit tijdens het slapen niet hebt? De reden weet ik wel, en dat is zodat je rustig kan slapen. :)

Hoe zit het verder? Worden de zenuwprikkels die vanuit je keel komen geblokkeerd en kun je dus ook gemakkelijk stikken in je slaap in bijvoorbeeld kauwgom?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Hoe weet je dat je dat tijdens het slapen niet hebt, je slaapt dan toch? Slaap is een fysiologische bewustzijnsdaling waarbij je alleen wakker wordt als een externe of interne stimulus over een bepaalde threshold (gereguleerd door je thalamus) heen gaat. Dat houdt niet in dat je 's nachts helemaal niets doet. Mensen draaien heel vaak om tijdens hun slaap, snurken, smakken, tandenknarsen, slaapwandelen, maar worden niet wakker. Waarom zou de kriebelhoest mensen dan wél per se wakker maken?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 101

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Omdat de kriebelhoest net als niesen en overgeven jouw toestemming moet krijgen om tot uiting te komen. Draaien, snurken en smakken tijdens het slapen wordt niet geprikkeld. Slaapwandelen is ook gewoon de kleine hersenen die niet goed uitgeschakeld zijn.

Hoesten, niezen en overgeven tijdens het slapen heb ik nog nooit van gehoord bij iemand. Als ik iemand 's nachts hoor hoesten en diegene kom checken is die persoon ook gewoon wakker.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Omdat de kriebelhoest net als niesen en overgeven jouw toestemming moet krijgen om tot uiting te komen. Draaien, snurken en smakken tijdens het slapen wordt niet geprikkeld. Slaapwandelen is ook gewoon de kleine hersenen die niet goed uitgeschakeld zijn.
Mensen draaien in hun slaap om decubitus te voorkomen en allerlei andere narigheid zoals drukneuropathieen. De prikkel is er dus wel degelijk, namelijk te lang in dezelfde houding liggen, of misschien zelfs het allereerste begin van decubitus. De voorbeelden die ik gaf waren met name bedoeld om aan te geven dat je niet wakker hoeft te worden van stimuli, dus ook niet van hoesten.
Slaapwandelen is ook gewoon de kleine hersenen die niet goed uitgeschakeld zijn.
Heb je hier een bron van? Want het cerebellum doet niets anders dan het coordineren van bewegingen. De initiatie van bewegingen moet uit de primaire motorcortex komen, ergo: de grote hersenen.
Hoesten, niezen en overgeven tijdens het slapen heb ik nog nooit van gehoord bij iemand. Als ik iemand 's nachts hoor hoesten en diegene kom checken is die persoon ook gewoon wakker.
Overgeven tijdens je slaap kan wel bij diepe sedatie. Jimi Hendrix is helaas gestikt in zijn eigen braaksel omdat hij niet wakker werd. Niezen en hoesten in je slaap kan overigens prima. Je aanname in de openingspost dat het niet tijdens je slaap optreedt is derhalve onjuist.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 101

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Dus je zegt dat mensen niezen en hoesten in hun slaap.? Ik nam aan dat dit niet zo was, vandaar mijn pogingen om dit te verdedigen.

Ik vind omdraaien overigens niet echt vergelijkbaar met niezen in de slaap. De prikkels ook niet. Niezen is namelijk om vuil uit je neus te krijgen terwijl draaien in slaap wordt gedaan tegen die narigheden die je zelf opnoemde. Het is ook wel erg logisch dat ze beide veroorzaakt worden door een prikkel(zoals bij alle bewegingen die we maken) maar dat was mijn punt dan ook niet.

bron slaapwandelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapwandelen

Die spierverzwakking zorgt ervoor dat de kleine hersenen niet meer in contact zijn met de spieren en grote hersenen.

Gapen in de slaap is volgens mij ook niet iets wat regelmatig gebeurd. Maar uit jouw posts moet ik opmaken dat ik hier helemaal naast zit? Het heeft volgens jou dus niks te maken met prikkels die onderdrukt worden om de slaap te behouden. Overtuigd ben ik zeker niet maar dan laat ik het hier maar bij. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Xmanor schreef:bron slaapwandelen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapwandelen

Die spierverzwakking zorgt ervoor dat de kleine hersenen niet meer in contact zijn met de spieren en grote hersenen.


Waar staat in die link iets over de kleine hersenen?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 101

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Staat dat er niet bij? Vreemd, ik zag het namelijk op national geographic bij slaapwandelaars die vermoorden. Ze vertelde dat de kleine hersenen dan nog in contact waren met de grote hersenen waardoor je dingen doet die je in je droom doet terwijl bij narcolepsie het juist net andersom is. Bij narcolepsie zijn je grote hersens actief en de kleine uitgeschakeld/verdoofd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Staat dat er niet bij? Vreemd, ik zag het namelijk op national geographic bij slaapwandelaars die vermoorden.


Dat je iets ergens opmerkt met tv-kijken zegt nog niet dat het automatisch in een stukje tekst staat (lees: een mogelijke bron), de tekst doorlezen helpt meestal.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Ze vertelde dat de kleine hersenen dan nog in contact waren met de grote hersenen waardoor je dingen doet die je in je droom doet terwijl bij narcolepsie het juist net andersom is. Bij narcolepsie zijn je grote hersens actief en de kleine uitgeschakeld/verdoofd.
Ik zou dat snel weer vergeten, want dat klopt niet. Bij narcolepsie is er een verminderde werking van het hypocretine-systeem dat bepaalde exciterende neuronen in hersenstam stimuleert. Hierdoor wordt gedacht dat een persoon van wakker meteen in REM-slaap terecht komt zodat de spieren verslappen.

Bij slaapwandelen zit je (bijna altijd) in de non-REM slaap waarbij de spieren nog niet verslapt zijn waardoor je dus kunt rondlopen. Het is ook een algemene misvatting dat slaapwandelen een extreme vorm is van 'acting out', want mensen dromen niet in de non-REM.

Hier een studie naar slaapwandelen middels SPECT:

An increase of over 25% in regional cerebral blood flow during sleepwalking was related to the reference stage of slow-wave sleep, and was confined to the posterior cingulate cortex and to the anterior cerebellum (figure 2, A, B). Compared

with awake normal volunteers (n=24) a decrease in regional cerebral blood flow was found during sleepwalking in the frontoparietal associative cortices.


Een bepaald gebied van de cerebrale cortex en cerebellum lijkt meer actief, terwijl de dempende werking van de frontale cortex minder actief wordt.

En hier een studie naar narcolepsie middeld SPECT:

Functional brain activity patterns of narcoleptic patients during resting wakefulness parallel the changes demonstrated by structural imaging as they also indicate a dysfunction of the hypothalamus and multiple cortical areas.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

Even snel tussendoor en zonder enige weteschappelijke waarde: Ja ik kriebelhoest erg in mn slaap, als ik verkouden ben met kriebelhoest wordt ik soms wakker gemaakt omdat ik anders mn keel aan het kapothoesten ben, en zo voelt het dan ook als ik wakker wordt: ohjee, ik lag alweer een tijdje te hoesten zeker.

Zo, dat was even een ervaring gebaseerd, niet-wetenschappelijk intermezzo, please continue met de echte science :)
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 101

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

WendyTje schreef:Even snel tussendoor en zonder enige weteschappelijke waarde: Ja ik kriebelhoest erg in mn slaap, als ik verkouden ben met kriebelhoest wordt ik soms wakker gemaakt omdat ik anders mn keel aan het kapothoesten ben, en zo voelt het dan ook als ik wakker wordt: ohjee, ik lag alweer een tijdje te hoesten zeker.

Zo, dat was even een ervaring gebaseerd, niet-wetenschappelijk intermezzo, please continue met de echte science :)
Dan kan het dus wel. :)

Bedankt voor de opheldering.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Kriebelhoest tijdens het slapen onmogelijk?

De youtube-filmpjes waren klaarblijkelijk niet empirisch genoeg? :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer