Einstein equivalentie principe (eep)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 603

Einstein equivalentie principe (eep)

Bron : preposterousuniverse.com

Gravitation

Pagina 101 :
“simple geometry”; a better description of what happens is to imagine that spacetime is

curved. All of this should constitute more than enough motivation for our claim that, in the

presence of gravity, spacetime should be thought of as a curved manifold.
... t/m

Pagina 104 :
“simple geometry”; a better description of what happens is to imagine that spacetime is

curved.

All of this should constitute more than enough motivation for our claim that, in the

presence of gravity, spacetime should be thought of as a curved manifold.
Wat hier met elkaar vergeleken wordt voldoet volgens mij niet aan het EEP.

Het principe is gebaseerd op een vergelijking van een stilstaand Referentiekader in een Gravitatie-veld met versnelling g, en een Referentiekader met een even grote maar tegengestelde versnelling. Een waarnemer binnen zo´n kader zou geen onderscheid kunnen maken tussen de twee situaties.

Maar in het voorbeeld van Two Boxes, bewegend met even grote versnelling a, waarbij een foton wordt verzonden van de achterste Box naar de voorste wordt gekeken naar het Doppler-effect dat optreedt bij het meten van de golflengte bij aankomst. Datzelfde effect treedt ook op wanneer de zendende Box stil staat en de ontvangende Box van de eerste Box af beweegt met constante snelheid. Maar dit heeft nog weinig met Gravitatie te maken, denk ik.

Wat volgens mij meer met gravitatie te maken heeft is het feit dat een lichtbron met een bepaalde bekende golflengte licht zal uitzenden met een kortere golflengte in de richting van de bewegende lichtbron (en langer in de andere richting), wanneer je dit vergelijkt met een lichtbron in een gravitatieveld en kijkt welke golflengte het licht heeft wanneer het de lichtbron verlaat.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Berichten: 1.404

Re: Einstein equivalentie principe (eep)

“In small enough regions of spacetime, the laws of physics reduce to

those of special relativity; it is impossible to detect the existence of a gravitational field.”
Ik begrijp jou vraag niet helemaal, maar in ieder geval zit het zo.

Einstein breidt het klassieke equivalentiebeginsel uit ( zie quote). Dit is een aanname, postulaat.

Uit EEP volgt dan dat beide situaties (gravitatieveld en versnelling) een zelfde toestand weergeven.

We weten dat in de situatie met de versnelling de ontvanger een roodveschuiving waarneemt. Daar uit volgt dat in de situatie met het gravitatieveld de ontvanger dezelfde roodveschuiving waarnemen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Gebruikersavatar
Berichten: 603

Re: Einstein equivalentie principe (eep)

Ik begrijp jou vraag niet helemaal, maar in ieder geval zit het zo.
Ik zie nu dat ik de quotes niet goed ingevuld heb. Misschien is het daarom niet duidelijk.

Het hele voorbeeld van Sean Carroll van EEP vind ik vreemd.

Ik wil later uitleggen wat ik er vreemd aan vind. Ik kwam in een andere Topic dit principe weer tegen en denk dat ik dat hier nog een keer beter moet uitleggen.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Reageer