Laatste massa krijgt de schok

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Laatste massa krijgt de schok

Hallo mensen,

Ik heb een kleine vraag. het schijnt dat, wanner mensen een ketting vormen door elkaars handen vast te houden, en de eerste een stroomdraad vastpakt, alleen de laatste in de ketting een schok krijgt.

Kan iemand dit bevestigen? en hoe kan het dan dat alleen de laatste een schok krijgt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Laatste massa krijgt de schok

Ik zou niet weten waarom dat zo is. Het hangt er maar helemaal vanaf hoe de rest van de stroomketen in elkaar zit. Als b.v. alle personen in de keten op een isolerende vlooer staan en de laatste heeft met zijn andere hand niks vast, dan krijgen ze geen van allen een schok.

Je moet bij dit soort dingen altijd analyseren hoe de stroom loopt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Laatste massa krijgt de schok

Ik heb een keer een aflevering van Brainiac gezien (niet erg wetenschappelijk te noemen, maar het illustreert mijn punt hier wel), waarin ze dit gingen uittesten. De gehele keten voelde de schok, dus niet alleen de laatste. Ik kan me wel nog voorstellen dat het stroompad in de laatste persoon anders is dan van de overige personen, en dat hij de schok dus andes ervaart.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Laatste massa krijgt de schok

Misschien dat de laatste blootgesteld wordt aan een vonk vanaf de elektrode, die de huid op een enkele plek treft, terwijl de stroomstoot bij de anderen in de keten verdeeld is over het oppervlak van de gehele handdruk

Als de stroomstoot sterk genoeg is zal inderdaad iedereen in de keten het voelen. De Franse koning Lodewijk XV kreeg eens een demonstratie van de Leidse fles die opgeladen was door een generator. De ontlading werd doorgegeven door een ketting van 180 paleiswachten die elkaar de hand gaven. Door de schok sprongen de soldaten allen tegelijk omhoog om daarna wanordelijk op de grond neer te vallen, tot groot vermaak van de toeschouwers.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Antoine_Nollet

Berichten: 9

Re: Laatste massa krijgt de schok

Bij Brainiac staat alleen de laatste niet geïsoleerd en dus zal er een stroom gaan lopen van het positieve potentiaal, in dit geval het schrikdraad, door de Brainiacs heen naar de grond. In dit geval kreeg iedereen een schok.

Reageer