Torsiemoment vraagje

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

Torsiemoment vraagje

Goedemorgen allemaal!

Ik heb een vraagje over een torsiemoment.

Op een ring met een binnen diameter van 90 mm en een buiten diameter van 110 mm.

Op de ring zijn twee staven gefixeerd van 10 mm in diameter met een lengte van 50 mm, op de staaf staat een torsiemoment van 750 Nm (veel maar dat maakt even niet uit) vanuit het center van de ring (dus niet op het uiteinde van de staaf!).

Afbeelding

Nu wil ik de schuifspanning bepalen aan de staaf, ik kom hier echter helemaal niet uit :) , kan iemand mij met dit probleem op weg helpen?

Alvast bedankt :)

Met vriendelijke groet,

Frank Paap

Berichten: 26

Re: Torsiemoment vraagje

Als ik het goed begrijp wil je de afschuifspanning in de pinnen (staven) op de ring berekenen als gevolg van het koppel dat op de ring aangrijpt?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Torsiemoment vraagje

je hebt de afschuifspanning toch?

Berichten: 9

Re: Torsiemoment vraagje

Styie bedankt voor je antwoord! Controle berekening klopt nu wel, want ik een verkeerde face aangeklikt in Solidworks. De computer berekening is: 961 MPa en de handberekening: 955 MPa. Dat is een foutmarge van 100-(100*(955/960)) =0,52%.

Hartstikke bedankt mensen! :)

Gr. Frank

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Torsiemoment vraagje

Volgens mij zit er een fout van factor 10 in jouw berekening.

Berichten: 26

Re: Torsiemoment vraagje

paapie schreef:Styie bedankt voor je antwoord! Controle berekening klopt nu wel, want ik een verkeerde face aangeklikt in Solidworks. De computer berekening is: 961 MPa en de handberekening: 955 MPa. Dat is een foutmarge van 100-(100*(955/960)) =0,52%.

Hartstikke bedankt mensen! :)

Gr. Frank
Je zult 0,961 MPa (N/mm^2) bedoelen of 961 kPa ?

Berichten: 26

Re: Torsiemoment vraagje

Je zult 0,961 MPa (N/mm^2) bedoelen of 961 kPa ?
De afschuifspanning die ik heb berekend is trouwens de gemiddelde afschuifspanning. Als je de maximale afschuifspanning (in het midden van de doorsnede) wilt hebben moet je de gemiddelde afschuifspanning vermenigvuldigen met 4/3 (voor cirkelvormige doorsneden) of 3/2 (voor rechthoekige doorsneden).

Reageer