Hout in een regenton tegen kapotvriezen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 76

Hout in een regenton tegen kapotvriezen

Mijn opa gooit altijd een stuk hout in zijn regenton. De reden hiervoor is dat als het water bevriest, de ton niet (zomaar?) kapot kan vriezen. Hij heeft al jaren een regenton en nooit het water eruit gehaald, en hij is nooit kapot gegaan.

Ik weet niet of hier meer over bekend is, maar is er een (wetenschappelijk verklaarbare) reden, waarom dit zo is?

Ik zelf zat te denken dat de krachten door uitzetting van het ijs bij bevriezing, (deels) worden opgenomen door het stuk hout. Deze "krimpt" dus. Ik ben hier niet zeker van.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hout in een regenton tegen kapotvriezen

Ik weet het ook niet, maar staat de ton in de zon of in de schaduw? Het zou namelijk kunnen dat de zon het (donkere) hout opwarmt, en daardoor het water belet te bevriezen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 76

Re: Hout in een regenton tegen kapotvriezen

Ik weet het ook niet, maar staat de ton in de zon of in de schaduw? Het zou namelijk kunnen dat de zon het (donkere) hout opwarmt, en daardoor het water belet te bevriezen.


Het bevriest wel gewoon, maar de ton gaat niet kapot. Blijkbaar door het stuk hout.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Hout in een regenton tegen kapotvriezen

Of niet....misschien zou de ton sowieso niet kapot gevroren zijn. En dan vragen wij ons maar af waarvoor dat stuk hout dan moet zijn :)

Maar zonder gekheid: ik heb geen idee.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 20

Re: Hout in een regenton tegen kapotvriezen

Dat stuk hout neemt volgens mij een deel van de druk op de wanden van de ton weg door iets ingedrukt te worden.

Ik gooi in de winter een paar grote stukken piepschuim in mijn betonnen vijver. Dat werkt ook prima.

Mvg. Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Hout in een regenton tegen kapotvriezen

Ijs neemt meer volume in dan water (waarom denk je dat men in een cafetaria je cola serveert met een flinke ijsblok in :) ). Die volumeverandering wordt vertaald in een druk volgens de compressiemodulus:
\(\kappa = -\frac{p}{ \Delta V / V}\)
De ligninematrix in het hout is bestand tegen de druk en neemt die dan inderdaad een groot deel op, waardoor de ton ontzien wordt.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Reageer