Oud boek gevonden

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Oud boek gevonden

Hallo,

Ik heb in de kelder een heel oud boek uit 1827 gevonden. Het is helemaal in het Duits in van die rare iconenlettertype of hoe je dat ook noemt :)

De auteur van het boek is Friedrich Schiller of zoiets. En de titel is "Fammtliche Berte" ofzoiets ( kon het niet goed lezen want het is in zon rare lettertype)

Ik vraag me dus af of je daar iets mee bent?

Groeten

Mc

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oud boek gevonden

Een klein beetje googelen kan je al een stuk verder helpen.

Zoeken op Friedrich (von) Schiller.

Het lettertype heet Gotisch, en de titel is waarschijnlijk Sämmtliche Werke, oftewel Verzamelde werken.

PS: het bestaat ook online: Schiller

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Oud boek gevonden

Ik heb geen idee wat zo'n boekje waard is. Maar voordat je het te koop aanbiedt zou je je eerst grondig moeten informeren over de waarde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Oud boek gevonden

Waarschijnlijk gaat het hier om Friedrich (von) Schiller (10 november 1759 - 9 mei 1805), een Duits toneelschrijver, filosoof en dichter. Hij geldt als een van de grotere literatoren in de Duitse geschiedenis. In 1802 werd hij in de adelstand verheven en hij mocht zich voortaan von Schiller noemen. Schiller is onder andere bekend van het gedicht (Ode) An die Freude (1785) dat door zijn tijdgenoot Beethoven werd verwerkt in het slot van zijn Negende Symfonie (het bekende "Alle Menschen werden Brüder" oftewel het Europees volkslied).

“Fammtliche Berte” zal waarschijnlijk zijn “Sämtliche Werke” (Gezamenlijke Werken) in Gotisch schrift, waarbij de ſ (lange s) is gebruikt, een alternatieve schrijfwijze die in het verleden wel voor de kleine letter s werd gebruikt. Iemand die nooit Gotisch schrift heeft leren lezen (ook in oudere Nederlandse teksten gebruikt overigens) zal dit vaak verwarren met een f.

Er is mij trouwens geen “Sämtliche Werke” van Schiller bekend uit 1827, wel uit 1826, uitgegeven in Stuttgart door Gotta'schen Buchhandlung. Je zou bij een boekenantiquariaat kunnen nagaan wat het precies is.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Oud boek gevonden

We hebben dat soort boekjes ooit een keer van een overleden oom gekregen; van Schiller en Goethe. Omdat we geinteresseerd waren in de waarde (het leek alsof er een handtekening instond) hebben we het laten taxeren.

Bleek dat er een hele grote serie is uitgebracht van dat soort boekjes die je volgens mij bij een gemiddelde winkel voor antiekboeken voor niet eens zo heel veel kunt kopen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Oud boek gevonden

Ja dan liever houden :) , kun je er dan over nadenken dat ooit 190 jaar geleden toen beiden wereldoorlogen nog niet waren begonnen en de titanic niet was gezonken een boek werd geboren. Het is ouder dan mn ouders dus moet ik het met veel respect behandelen.

Re: Oud boek gevonden

Als het een veel voorkomend boek is kan het soms toch nog veel waard zijn als er bijvoorbeeld een handtekening of ex-libris van een bekende persoonlijkheid in staat. Of wanneer het een bijzondere uitgave betreft.

Reageer