Zuur of base gebruiken?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

Zuur of base gebruiken?

Hallo,

Ik ben bezig met een praktische opdracht voor scheikunde, waarbij we handmatig de concentratie waterstofcarbonaat in zeezout moeten bepalen.

Waterstofcarbonaat (HCO3) is een amfolyt, dus kan zowel met een zuur als een base reageren. De vraag is dus of we het best een zuur of base kunnen gebruiken voor de titratie en waarom.

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen :) , bij voorbaat dank.

Mvg,

Bennie

Gebruikersavatar
Berichten: 614

Re: Zuur of base gebruiken?

waterstofcarbonaat schreef:Hallo,

Ik ben bezig met een praktische opdracht voor scheikunde, waarbij we handmatig de concentratie waterstofcarbonaat in zeezout moeten bepalen.

Waterstofcarbonaat (HCO3) is een amfolyt, dus kan zowel met een zuur als een base reageren. De vraag is dus of we het best een zuur of base kunnen gebruiken voor de titratie en waarom.

Als iemand mij hiermee zou kunnen helpen :) , bij voorbaat dank.

Mvg,

Bennie
\(H_2CO_3\)
is een zwak zuur, en ontleedt heel gemakkelijk.

Om die reden zou ik er voor kiezen niet van
\(HCO_3\)
naar
\(H_2CO_3\)
te gaan, en zou ik dus een base toevoegen. Ik ben geen expert op het gebied, maar dit leek mij wel logisch :)

Berichten: 99

Re: Zuur of base gebruiken?

Je kunt het beste naar CO32- gaan titreren.

Kijk eens hoe H2CO3 ook wel wordt aangeduid, een van die stoffen is een gas. En dat is niet gunstig voor je titratie want deze kan ontsnappen uit je oplossing. Denk aan cola die oud is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuur of base gebruiken?

De vraag is dus of we het best een zuur of base kunnen gebruiken voor de titratie en waarom.


Het beste kun je allebei gebruiken en een terugtitratie doen.

HCO3- is een erg zwak zuur en dat maakt een standaard-titratie (met base) lastig.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 772

Re: Zuur of base gebruiken?

Het beste zal je inderdaad titreren met een sterk zuur (HCl). Optredende reactie:

HCO3- + HCl <=> CO32- + H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuur of base gebruiken?

Dat is in meer dan 1 opzicht fout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 2

Re: Zuur of base gebruiken?

ow thx, maar het waterstofcarbonaat in zeezout is maar ongeveer 0,4%, aangezien dit percentage heel klein is, zouden er dan ook CO2 bellen optreden bij een reactie met een zuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Zuur of base gebruiken?

De hoeveelheid HCO3- in zeewater is kleiner dan de 0.4% die je noemt, namelijk ongeveer 2 mmol/L. Dat komt overeen met ongever 120 mg/L, 0.12% dus.

Maar wat misschien belangrijker is: De oplosbaarheid van CO2 is ongeveer 1,5 gram per liter. Er zullen dus geen bellen ontstaan.

Dat is echter geen probleem. Je kunt het opgeloste CO2 dat bij de terugtitratie ontstaat verwijderen door te koken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer