[wiskunde] Windsnelheid bepalen (neg.en gebrk. exponenten.)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 11

Windsnelheid bepalen (neg.en gebrk. exponenten.)

Hier ben ik weer, tijdje geleden, maar net eerste toets verknald..kan ik dus niet weer hebben, jullie moeten me dus helpen...

Dit is de opdracht :

Voor het meten van de windsnelheid maakt het verschil of je vlak boven de grond of op hogere hoogte meet. er bestaat een verband tussen de hoogte en de windsnelheid.

Als je op 1 meter hoogte de windsnelheid 5 m/s is, dan kan je de windsnelheid op hoogthe h vinden met de formule : W= 5 x h (tot de macht ) 0.3

h = hoogte in meters

W = windsnelheid in m/s.

Nu heb ik 2 vragen :

Als de windsnelheid op 1 meter hoogte veranderd moet je de formule aanpassen. : W=W1 x h( tot de macht ) 0,3. W1 is hierbij de windsnelheid op 1 meter hoogte.

Op 1 meter hoogte weet je nog geen gegevens,van 5 meter hoogte wel. daar is de windsnelheid 4 m/s.

-> BEREKEN VOOR DEZE SITUATIE HOE GROOT DE WINDSNELHEID OP 20 METER HOOGTE IS.

de exponent 0,3 is afhankelijk van de ruwheid van het terreun en kan dus andere waarden hebben. deze exponent heet a. de kleinste waarde van a is 0.16 en de grootste 0.80.

-> NEEM W1=5. TEKEN OP DE GR DE GRAFIEK VAN W VOOR a =0.16 a=0.30 en a =0.80.

HOE BEREKEN IK DEZE 2 VRAGEN?

ik bedoel met mijn laatste vraag hoe ik het in de gr moet zetten.. het staat namelijk niet in mijn boek.

Groetjes amy laurens.

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Windsnelheid bepalen (neg.en gebrk. exponenten.)

Voor de eerste:

Je hebt je formule W (h)= W1 * h0.3

Je weet W(5)=4

Dan vul je dus in de formule voor W(h) h=5 in en dan kan je W1 uitrekenen.

Dan weet je de volledige formule W(h) met waarde voor W1, dus kan je ook W(20) uitrekenen.

Voor de tweede:

Je hebt weer je formule: W (h)= W1 * ha

Hier vul je de gegeven waarde voor W1 en a in.

Dat worden dus drie plotjes in het y= menu van je GR:

y1= 5*x^0.16

etc.

Dan moet je alleen nog een geschikt window kiezen, maar dat laat ik even aan jou over.
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Berichten: 1

Re: Windsnelheid bepalen (neg.en gebrk. exponenten.)

Hey, het is al een tijd geleden dat deze post is gemaakt maar vroeg mij af waar je de formule vandaan hebt? Ik ben momenteel bezig met een Minor project en wilde voor een windmolen de windsnelheid op 10 meter hoogte berekenen. Het zou fijn zijn als je nog de bron kan vinden.

Als je hem hebt gevonden kan je deze dan sturen naar [email protected] ?

Groetjes,

Jeroen

Reageer