Dopplerformules

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Dopplerformules

er zijn een paar formules voor doppler maar ik snap niet hoe ze werken en welke je wanneer gebruikt.

Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?

Ik moet eigenlijk weten waar deze formules uit zijn ontstaan (uit welke andere ze zijn gecombineerd) en welke je wanneer gebruikt, want het ene is als de bron beweegt en de andere weer als de waarnemer beweegt.

[attachment=9069:53a5320a...41a05f3c.png]

[attachment=9070:c03e831a...c3790668.png]
dop_form5_image_5.gif
dop_form5_image_5.gif (169 Bytes) 502 keer bekeken
dop_form6_image_6.gif
dop_form6_image_6.gif (137 Bytes) 502 keer bekeken
dop_form7_image_7.gif
dop_form7_image_7.gif (472 Bytes) 502 keer bekeken
dop_form9_image_9.gif
dop_form9_image_9.gif (304 Bytes) 502 keer bekeken
Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen!

Alvast bedankt!
Bijlagen
c03e831a7335d9a95c734f57c3790668.png
c03e831a7335d9a95c734f57c3790668.png (899 Bytes) 501 keer bekeken
53a5320a255e075d251cca7341a05f3c.png
53a5320a255e075d251cca7341a05f3c.png (870 Bytes) 502 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Dopplerformules

Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect direct onder het kopje Verklaring.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Dopplerformules

het gaat hier er dus over dat de bron zich altijd verplaatst ten opzichte van de waarnemer?

of kan de waarnemer zich ook verplaatsen?

en hoe zit die formule met de golflengte?

Berichten: 99

Re: Dopplerformules

Girlyy schreef:het gaat hier er dus over dat de bron zich altijd verplaatst ten opzichte van de waarnemer?

of kan de waarnemer zich ook verplaatsen?

en hoe zit die formule met de golflengte?
het gaat erom dat er een verschil in snelheid is.

Als je de golflengtes van 1 seconde bij elkaar optelt heb je de afgelegde afstand per seconde, als je dus de snelheid in meter per seconde deelt door de golflengte krijg je het aantal golflengtes per seconde. Oftewel de frequentie.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Dopplerformules

Oké en hoe kun je die snelheidsveranderingen weten?

En waar moet je welke invullen?

Berichten: 99

Re: Dopplerformules

snelheids verschil moet gegeven zijn of je moet de frequenties weten en 1 van de snelheden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dopplerformules

nee, dat snelheidsverschil zegt op zich niks. Dan zou alles te doen zijn met slechts één formule. En die is er overigens wel, maar daarin staat nergens een snelheidsverschil, wél de snelheden van waarnemer en bron steeds apart.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect#Door_een_medium

de derde formule (bijna onderaan de paragraaf) is die algemene.

stel daarin de snelheid van de waarnemer op 0 en je vindt de eerste formule(s) uit die paragraaf, stel de snelheid van de bron op 0 en je vindt de tweede set formules uit die paragraaf (met enig herschrijven).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Dopplerformules

oké,

en die formules met golflengtes?

moet je dan bijvoorbeeld als je een plaatje hebt, de afstand tussen de golven opmeten?

en dan moet je al iets anders hebben om het uiteindelijk uit te kunnen rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Dopplerformules

Ik heb het even uitgewerkt, wij moeten er namelijk een hoofdstuk over schrijven,

mijn vraag is klopt dit zo?

[attachment=9080:Formules...ereffect.docx]

het staat gewoon in een word-document.

alvast bedankt.

Nog een vraagje wat houdt de frequentie van de waarnemer in?
Bijlagen
Formules_dopplereffect.docx
(13.48 KiB) 53 keer gedownload

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dopplerformules

Nog een vraagje wat houdt de frequentie van de waarnemer in?
de frequentie die de waarnemer "hoort".

je documentje moet ik later dit weekeinde nog eens goed bekijken, of je die dingen correct van wiki hebt overgenomen of anders correct hebt afgeleid. Nu even geen zin in.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Dopplerformules

Oké bedankt.

Dus de frequentie die de waarnemer hoort kan anders zijn dan de uitgezonden frequentie, omdat er dan een lange weg moet worden afgelegd en ligt aan de stof.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Dopplerformules

scan0003.jpg
scan0003.jpg (471.46 KiB) 503 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Dopplerformules

scan0004.jpg
scan0004.jpg (108.71 KiB) 502 keer bekeken
Dan hebben we nog geval:C

Trillingsbron beweegt zich naar de ontvanger in rust toe.

Die oplossing wil ik ook wel voor je inscannen, maar is die eerste oplossing duidelijk ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Dopplerformules

Girlyy schreef:Oké bedankt.

Dus de frequentie die de waarnemer hoort kan anders zijn dan de uitgezonden frequentie, omdat er dan een lange weg moet worden afgelegd
een langere of kortere afstand tussen bron en waarnemer doet niet terzake voor de waargenomen frequentie.

De bron zendt trillingen met een zekere frequentie uit. Welke frequentie ergens verderop wordt waargenomen door iemand (de zg waarnemer) hangt af van met welke snelheid (grootte en richting!) bron en/of waarnemer bewegen ten opzichte van het medium waarin de trilling zich voortplant.
en ligt aan de stof.
Laten we voor de duidelijkheid zeggen dat de snelheid waarmee de trilling zich voortplant in het medium een stofeigenschap van dat medium is. In lucht ruwweg 340 m/s, in water ruwweg 1500 m/s, in staal ruwweg 5000 m/s. Dat is de "kale" v in je formules.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 346

Re: Dopplerformules

aadkr schreef:[attachment=9086:scan0004.jpg]

Dan hebben we nog geval:C

Trillingsbron beweegt zich naar de ontvanger in rust toe.

Die oplossing wil ik ook wel voor je inscannen, maar is die eerste oplossing duidelijk ?
de bron gaat dus met een bepaalde snelheid (gegeven) en de geluidssnelheid uit tabel van binas. en omdat de frequentie /T is valt die Tbron weg in de formule?? maar λgeluid is toch Tbron x Vgeluid + nog dat andere stukje?? is dat stukje dan Tbron x Vbron?
Jan van de Velde schreef:een langere of kortere afstand tussen bron en waarnemer doet niet terzake voor de waargenomen frequentie.

De bron zendt trillingen met een zekere frequentie uit. Welke frequentie ergens verderop wordt waargenomen door iemand (de zg waarnemer) hangt af van met welke snelheid (grootte en richting!) bron en/of waarnemer bewegen ten opzichte van het medium waarin de trilling zich voortplant.

Laten we voor de duidelijkheid zeggen dat de snelheid waarmee de trilling zich voortplant in het medium een stofeigenschap van dat medium is. In lucht ruwweg 340 m/s, in water ruwweg 1500 m/s, in staal ruwweg 5000 m/s. Dat is de "kale" v in je formules.
Oké, ik snap het, heb net een oefenopgave gemaakt en die ging goed. Alleen de grootheden uit de formule kunnen invloed hebben op de frequentie. Bedankt!

Reageer